شهید مطهری بحث زمان شناسی را با استعداد و خلاقیت و همچنین فضل و اطلاع و علم از منابع و معارف حوزوی و دینی را با هم ترکیب کرده بودند.
کد خبر: ۹۰۱۲۵۰۷
|
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
به مناسبت فرارسیدن هفته عقیدتی و بزرگداشت مقام معلم ؛ روابط عمومی ناحیه روح الله یزد اقدام به گفتگویی با یکی از کارشناسان مذهبی در خصوص شخصیت علمی استاد شهید مرتضی مطهری داشته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد؛حجت الاسلام شیخ زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج یزد در مورد شخصیت علمی شهید مطهری گفت: استاد شهید مرتضی مطهری، از جهاتی شخصیت کم نظیری در دوران معاصر بود، به لحاظ اینکه چند ویژگی را با هم ترکیب کرده بود.
وی تصریح کرد: شهید مطهری بحث زمان شناسی را با استعداد و خلاقیت و همچنین فضل و اطلاع و علم از منابع و معارف حوزوی و دینی را با هم ترکیب کرده بودند. ویژگی دیگر ایشان شجاعت در ورود به عرصه های جدید و مقابله با جریانات انحرافی که در آن زمان مطرح بود، به ویژه جریانات چپ و مارکسیستی و تفکرات الحادی که در آن زمان به اقتضای مواجهه فرهنگی که وجود داشت به جامعه ما رسوخ کرده و بخش قابل توجهی از جامعه را تحت تأثیر قرار داده بودند.
وی با اشاره به هجرت استاد مطهری از حوزه به دانشگاه اظهار کرد: علی رغم اینکه اگر استاد در حوزه می ماندند، می توانستند در رده مرجعیت مطرح شوند، اما به دانشگاه هجرت کردند و توانستند نسل جوان را از انحرافات فکری مصونیت ببخشند و بخش قابل توجهی از نسل انقلاب با توجه و تحت تأثیر اندیشه های ایشان رشد کرده و بعد به حرکت اصلاحی خود ادامه دادند.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج روح الله یزد در ادامه سخنانش بیان کرد: بر اساس اصل زمان شناسی، هر زمانی اقتضائات خاص خود را دارد و نیازمندی های علمی متناسب با آن عصر را مطرح می کند. باید نقطه اصلی تفاوت زمان حاضر با زمان شهید مطهری را به خوبی بشناسیم تا فضلایی که می خواهند جا پای مطهری ها بگذارند بتوانند با ثبات قدم و بصیرت این مسیر را دنبال کنند.
وی تأکید کرد: به نظرم می رسد یکی از عمده ترین نقاط و نکات قابل توجه در تفاوت شرایط فرهنگی معاصر با آن زمان، این است که در زمان شهید مطهری و مقطع دهه 50 بیشتر شبهاتی که متوجه اسلام و معارف اسلامی می شد، شبهات نظری بود.
این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه ابراز کرد: افراد و فضلایی که اندیشه های شهید مطهری را دنبال می کنند، مطلع هستند که ایشان در اواخر عمر شریفشان به بحث اقتصاد اسلامی نزدیک می شدند و این امر به این دلیل بود که در مقطع بعد از انقلاب وارد شده و متوجه بودند که بعد از پیروزی انقلاب یکی از عرصه هایی که نظام اسلامی باید پاسخگوی آن باشد، الگوی اقتصادی مبتنی بر اندیشه های اسلامی است. لذا ایشان متناسب با پرسش های آن موقع و اطلاعاتی که می توانست در اختیارشان قرار گیرد یادداشت هایی را در این رابطه جمع آوری کرده بودند که البته به نتیجه روشنی نرسید و آنچه هم از ایشان منتشر شد طبیعتا کامل نبود. ولکن نشان دهنده آن است ایشان به استقبال این فصل جدید هم رفتند، اما عمرشان کفاف نداد تا بتوانند در این مسیر گام های مؤثرتر و جدی تری بردارند.
وی عنوان کرد: اگر توجه کنیم و بپذیریم آنچه نیاز اولویت‌دار جامعه اسلامی و به تبع، نیاز اولویت‌دار حضور علمی و فرهنگی علمای اسلام است، ارائه الگوی زندگی مبتنی بر معارف اسلامی و به عبارتی دیگر « ارائه نرم افزار دستیابی به تمدن اسلامی» است و این همان شبهه عینی است که تمدن غرب فراروی جامعه بشری قرار داده و الان نیز در بحث جاری کشور که بحث اقتصاد مقاومتی است از همین دریچه قابل توجه و حائز اهمیت است.
وی ابراز کرد: گاهی توجهمان به اقتصاد مقاومتی به این مناسبت هست که آمریکا و اروپا تحریم شدیدی را علیه ایران اعمال کردند و ما برای عبور از این جریان، نیاز به ریاضت اقتصادی، صرفه جویی و ... داریم تا بتوانیم با منابع کمتر کشور را اداره کنیم، که البته این هم هست و باید این کار اتفاق بیفتد اما باید توجه کنیم که از این فرصت استفاده کنیم تا مسئله مهمتر دیگری را حل کنیم و آن مسئله مهمتر عبارت است از ارائه الگوی اقتصادی متفاوت با آنچه که نظام سرمایه داری ابداع کرده است و می کند.
وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: آنها ساختار و روابط اقتصادی را در دنیا حاکم کرده اند که به زعم خودشان فکر می کنند اگر کسی با آنها همراهی نکند نمی تواند در این ساختار بقا داشته باشد و اگر ایران اسلامی بتواند الگو و ساختار جدید و روابط جدید و پتانسیل های انسانی جدید و خلاقیت های جدید این مسیر را پشت سر بگذارد به این معناست که توانسته است الگوی اقتصادی متفاوتی را به دنیا عرضه کند و این همان غلبه بر یکی از شبهات عینی است که متوجه اسلام و معارف اسلامی است.
اگر مواجهه تمدنی را نیاز اصلی حضور معارف اسلامی و پاسخگویی به چگونگی دستیابی به تمدن اسلامی را نیاز اصلی امروز جامعه اسلامی بدانیم، طبیعی است که سرفصل های نوینی را پییش روی ما می گشاید.

ارسال نظرات