محمدی گفت: قیمت دلار به میزان 4 هزار و 200 تومان شاید از یک جهت منطقی باشد اما از جهت دیگر موجب گرانی کالاهای وارداتی می شود.
کد خبر: ۹۰۱۲۳۹۸
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۷

ایرج محمدی، عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اوضاع  نابسامان بازار ارز و تغییرات ناگهانی قیمت دلار گفت:  یکی از مسائل در زمینه افزایش قیمت ناگهانی دلار کاهش درآمد دولت از جمله درآمد نفتی، میعانات، کسر 30  دلاری صندوق توسعه، کسر 14 دلار مربوط به مباحث نفتی و تامین تجهیز شرکت های نفتی برای کار تاسیساتی و اکتشافی، کسری 3 درصد مناطق محروم   و... است بر همین اساس ذخایر درآمدی دولت به حداقل می رسد لذا همین امر افزایش قیمت دلار را قابل پیش بینی می کرد.

 گرانی هزینه های مردم با افزایش دلار//جبران کسری بودجه دولت با بازی نرخ ارز

وی افزود: نکته بعد جنگ اقتصادی است که کشور درگیر آن است.برخی با هدف و برخی تحت تأثیر دیگران در این جنگ نقش ایفا می کنند برخی از این افراد در کشورهای عربی جهت گیری می دهند و بخشی از این افراد در کشورهای غربی و بخشی در داخل کشور هستند.

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  تصریح کرد: برخی از افراد استفاده از افزایش قیمت دلار برای جبران کسری بودجه دولت را حرفی گزاف می دانند و می گویند دولت کسری خود از درآمدهای مازاد بدست می آورد اما در بوجه تمام درآمدها تعیین تکلیف شده است.به نظر می رسد اگر افزایش قیمت دلار به نفع صادرکنندگان باشد، اما در کشور گرانی ایجاد می کند.

 

وی افزود:  لذا باید برای مبارزه این گرانی که ناشی از افزایش قیمت دلار است؛ مدیریت مناسب داشت.اقدام دولت برای تک نرخی کردن قیمت دلار به میزان 4 هزار و 200 تومان شاید از یک جهت منطقی باشد اما از جهت دیگر موجب گرانی کالاهای وارداتی می شود.لذا این گرانی هزینه های مردم را افزایش خواهد داد و دولت باید در این خصوص چاره ای بیندیشد.

ارسال نظرات