چالش بزرگ بشریت محیط زیست است/ انتقال آب از تاجیکستان عملیاتی نمی شود

استاندار مازندران نیز در این همایش گفت: در دهه‌های گذشته با تخریب محیط زیست آب و خاک و هوا آلوده شد و عرصه را برای خودمان تنگ کردیم.
کد خبر: ۹۰۱۲۲۸۶
|
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، عراقچی  در همایش ملی راهبردی منابع آب و چالش‌های زیست محیطی در ساری افزود : مجموع نزولات آسمانی در ایران سالانه 400 میلیارد مترمکعب است که از این میزان نزدیک به 280 تا 300 میلیارد مترمکعب تبخیر می‌شود 

وی با بیان اینکه میزان آبی که به کشور وارد می‌شود 9 میلیارد مترمکعب و آبی که خارج می‌شود 7 میلیارد متر مکعب است , افزود : مجموع آب‌های فرامرزی کشور 16میلیارد مترمکعب است .

عراقچی با اشاره به جلوگیری از هدر رفت آب گفت : 90 درصد مصرف آب کشور  در بخش کشاورزی است که در هنگام انتقال میزان زیادی از آن از بین می رود .

عراقچی تامین آب و مدیریت منابع آب را برای مقابله با بحران آب را ضروری دانست و گفت: در مدیریت منابع آب کم کاری شده و در این حوزه نیز وظایفی برای وزارت خارجه و سیاست خارجی نیز لحاظ شده است.

معاون وزیر امور خارجه ایران افزود: ما باید به جای اینکه مرتب دنبال تأمین آب از خارج باشیم , بیشتر به‌دنبال مدیریت منابع آب باشیم.

وی گفت : کشاورزان در مناطق مرکزی و شرقی استان با مشکل کمبود آب برای کاشت برنج مواجه اند  , اما سدهای مازندران در حال حاضر پاسخگو نیازهای آبی استان است.

معاون وزیر امور خارجه ایران افزود : در سالهای گذشته کارشناسان نسبت به وجود روان آبها و استفاده نکردن از این ظرفیت ها هشدار دادند , که به دلیل کم توجهی به این هشدارها در حال مازندران با بحران کم آبی مواجه است.

عراقچی گفت : هشدارها و راهکاری‌ های که در این همایش ارائه می‌ شود ،  زمینه‌ساز استفاده مناسب از ظرفیت‌های موجود آبی مازندران است .

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع مدیریت آب‌های فرامرزی است افزود : در اکثر حوضه‌های آبی، رودخانه‌ها و آب های زیر زمینی با کشور‌ها مشترک هستیم .

عراقچی با بیان اینکه در برخی شهرها بر سر آب اختلاف بوجود آمده است افزود : در خصوص آب باید همکاری و مدیریت مشترک  داشته باشید.

معاون وزیر خارجه به مطالعه انتقال آب از تاجیکستان اشاره کرد و گفت : به علت بعد مسافت و وجود کشور افغانستان خیلی عملیاتی نیست.

وی با بیان اینکه باید در زمینه تولید کالا‌های استراتژیک تجدید نظر  صورت گیرد افزود : برای تولید محصولات کشاورزی پر مصرف آب  , در ۱۱ کشور زمین در اختیار گرفته ایم .

استاندار مازندران نیز در این همایش گفت: در دهه‌های گذشته با تخریب محیط زیست آب و خاک و هوا آلوده شد و عرصه را برای خودمان تنگ کردیم.

محمد اسلامی با بیان اینکه اهمیت غذایی کشور به دلیلی آلودگی آب و خاک بیش از این نباید به مخاطره بیفتد. افزود: در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی محور‌های آب، کشاورزی و زیست محیطی هم وجود دارد.

اسلامی با اشاره به اینکه در اراضی کشاورزی سموم آلوده مصرف شده است گفت: نباید فن آوری زیستی جز موارد ویترینی باشد.

همایش ملی راهبردی منابع آبی و چالش‌های زیست محیطی به مدت دو روز در دانشگاه کشاورزی ساری برگزار می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار