اولین نشست خبری سعید اوحدی
سعید اوحدی در اولین نشست خبری خود در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بر مردمی‌شدن فرهنگ در برنامه‌های سازمان تاکید کرد. وی همچنین گفت از ظرفیت اعضای هیات امنای سازمان برای پیشبرد امور بهره خواهد گرفت.
کد خبر: ۹۰۱۱۴۸۷
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، اولین نشست خبری سعید اوحدی به عنوان رییس سازمان فرهنگ و هنری شهرداری تهران صبح امروز برگزار شد.

*رویکرد ما در سال 97 مردمی‌شدن فرهنگ است

وی در ابتدای نشست با اشاره به نقش سازمان در جایگاه فرهنگی هنری کلانشهر تهران، به مراکز فرهنگی هنری، کتابخانه‌ها، باغ‌موزه و دیگر اماکن فرهنگی تهران اشاره کرد و گفت: نگاه و رویکرد ما در سال 97، مردمی‌شدن فرهنگ است چرا که ما معتقد هستیم در خلاء کار فرهنگی جواب نمی‌دهد و با این حساب رویکرد اصلی ما برنامه‌های فرهنگی مردم‌محور است به طوریکه شاهد مشارکت مردم را در این برنامه‌ها شاهد باشیم. در کنار این مباحث بحث آموزش و ترویج توسعه فرهنگی را به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

 

اوحدی با اشاره به اینکه سرانه توسعه کتاب در 40 سال گذشته 40 برابر شده است،‌خاطرنشان کرد: متأسفانه با وجود افزایش سرانه توسعه کتاب سرانه مطالعه ما فاصله معناداری با این رقم دارد و باید در حوزه آموزش به صورت جدی کار کنیم تا این خلاء جبران شود. در سال 97 کلاس‌های آموزشی در نهادها و فرهنگسراها و مراکز تحت پوشش سازمان برقرار خواهد شد تا نقص آموزش در حوزه فرهنگ جبران شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های گذشته مؤسسه تصویر شهر مبنی بر مشارکت در فیلم‌های سینمایی، گفت: این رویکرد اگر چه در موقع خود امری درست بوده است اما ما باید فیلم‌های سینمایی در حوزه فرهنگی مثل آموزش و مباحث شهری را طوری تولید کنیم که در راستای مأموریتی‌مان باشد. همچنین در سال جدید مجموعه تئاتر پردیس نیز به صورت جدی وارد عرصه تولید خواهد شد و برنامه‌محور جلو خواهد رفت.

*استفاده از ظرفیت هیات امنای سازمان

رئیس سازمان فرهنگی هنری سازمان شهرداری تهران با اشاره به هیأت امنای این سازمان و ترکیب آن گفت:‌ترکیب هیأت امنای سازمان نشان‌دهنده ظرفیت فرهنگی کشور است که دور هم جمع شده‌اند و تمام امکانات و ظرفیت سازمان از طریق این هیأت امنا به دیگر نهادهای فرهنگی کشور متصل خواهد شد. ما قرار است با آموزش و پرورش، وزارت علوم، بسیج و سایر نهادها جلسات متعددی را برگزار کنیم تا برنامه‌های متنوع و مطالعه‌شده‌مان را برای قشرهای هدف برگزار کنیم.

*اجرای برنامه‌های ویژه در نیمه شعبان

اوحدی در ادامه با اشاره به برنامه‌های مناسبتی سازمان در نیمه‌شعبان گفت:‌امسال ستاد ویژه‌ای با نام ستاد منتظران باران در چارچوب چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در سازمان تشکیل شد که بر دو مبنای مشارکت مردم و برنامه‌های آئینی و ترویجی فعالیت خواهد کرد.

 

وی در ادامه برنامه‌های مربوط به نیمه‌شعبان را به شرح ذیل عنوان کرد:

*برنامه «منتظران باران» که از روز دوشنبه از ساعت 4 در فرهنگسرای بهمن با همکاری صدا و سیما برگزار خواهد شد و به مدت سه شب تا روز نیمه‌شعبان برنامه‌های متنوع فرهنگی‌،ادبی هنری را با حضور مردم برگزار می‌کند.

*برنامه کوچه‌های منتظر با رویکرد مردم‌محوری برگزار خواهد شد که فرهنگسراهای هر محل با مشارکت مردم و با بسیج کردن امکانات وسایل تزئین کوچه‌ها را در اختیار 110 کوچه قرار خواهند داد و در انتها به بهترین تزئینات جایزه‌ای نیز تعلق خواهد گرفت.

*برنامه «کودکان منتظر» روز سه‌شنبه از ساعت 10 صبح در فرهنگسرای خاوران با حضور بیش از 3 هزار کودک با رویکرد حمایت و همدردی با کودکان مظلوم یمن، سوریه و فلسطین برگزار خواهد شد که در این برنامه‌ نیز سفرا و میهمانانی از کشورهای ذکر‌شده حضور خواهند داشت.

*برنامه گلاب‌گیری با حضور مردم در میدان امام حسین از روزهای گذشته شروع شده به نحوی که گل از قمصر کاشان توسط مردم به میدان امام حسین (ع) منتقل شده و بعد از پایان مراسم گلاب‌گیری گلاب تولید شده جهت شست‌وشوی اعتاب مقدسه به عتبات عالیات منتقل خواهد شد.

 

*برنامه «به وقت عاشقی» از روز گذشته در میدان امام حسین (ع) شروع شد که برنامه‌های متنوعی را برای کودکان و خانواده‌ها برگزار می‌کند و روز نیمه‌شعبان نیز برنامه ویژه‌ای خواهند داشت.

اوحدی در ادامه با اشاره به تولید یک نماهنگ موسیقی با نام شوق آدینه از اجرای موسیقی این کار توسط همکاران سازمان فرهنگی هنری خبر داد و گفت: شعر این نماهنگ توسط حسین اسرافیلی سروده شده و محمد معتمدی  خوانندگی آن را بر عهده داشته است و در شب و روز نیمه شعبان رونمایی و پخش خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه دیگر با عنوان «قصیده بی‌انتهابا عنوان قصیده بی‌انتها  در فرهنگسرای اندیشه برگزار خواهد شد که شب شعر ویژه امام زمان (عج) است و در آن از کتاب «مشتاقی و مهجوریبا عنوان قصیده بی‌انتها  رونمایی خواهد شد در این کتاب به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اشعار مهدوی 40 شاعر منتشر شده است.

به گفته اوحدی برنامه «خیمه‌گاه انتظاربا عنوان قصیده بی‌انتها  نیز در باغ‌موزه قصر از ساعت 16 هر روز شروع و تا اذان مغرب ادامه پیدا خواهد کرد که شامل موسیقی، تئاتر و برنامه‌های ادبی خواهد بود.این برنامه بعد از اذان با عنوان از قصر تا قمصر ویژه گلاب‌گیری خواهد بود که تا روز 12 اردیبهشت پابرجا خواهد بود.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری همچنین از برپایی دو کمپین #شهر_در_انتظار_ توست و #من_هم_منتظرم و همچنین پویش دعای فرج خبر داد و ادامه داد: قرار است در روز نیمه‌شعبان سه کارناوال گل، از شرق، جنوب و غرب تهران در سطح شهر حرکت کند که مراسم گل‌ریزان و چاوش‌خوانی در آن انجام خواهد شد. همچنین در شب نیمه‌شعبان در 12 میدان شهر تهران مراسم نورافشانی خواهند داشت.

مراسم دیگری نیز در شب نیمه‌شعبان با عنوان ایثار منتظران با حضور خانواده شهدای مدافع حرم و فاطمیون در فرهنگسرای گلستان برگزار خواهد شد. همچنین برنامه دیگری نیز با عنوان جشن امید در جنوب‌شرق تهران در بیمارستان مخصوص بیماری‌های خاص اجرا می‌شود.

*انتقال بخشی از باغ کتاب به نمایشگاه کتاب

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه کتاب از برنامه‌ریزی ویژه سازمان فرهنگی هنری برای نمایشگاه خبر داد و گفت:‌امسال فرهنگسرای کتاب در فضایی به وسعت 1500 متر حضور خواهد داشت و برای نخستین بار بخشی از باغ کتاب در بخش علوم و دانش به فرهنگسرای کتاب منتقل خواهد شد و بازی‌های رباتیک و آموزش‌های علمی در آنجا در اختیار بازدیدکنندگان خواهد قرار گرفت.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری ادامه داد: در این فرهنگسرا بخشی با عنوان «باز باران» برپا می‌شود که در آن با کیفیت‌ترین مدل لوازم‌التحریر ایرانی به مخاطبان ارائه می‌شود. علاوه بر برنامه‌های متنوع کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان برنامه کتابخوانی ویژه هنرمندان برگزار خواهد شد که هر روز 8 هنرمند به خواندن کتاب می‌پردازند. در این فرهنگسرا برنامه کتاب‌من برای کودکان و نوجوانان اجرا خواهد شد و شخصیت‌های آن نیز خود نوجوانان هستند.

به گفته اوحدی برنامه‌ ویژه‌ای مخصوص روشندلان با حضور مسئولان کتابخانه ویژه روشندلان برپا می‌شود که محل عرضه کتاب‌های بریل و دیجیتال خواهد بود. همچنین سامانه 1837، 24 ساعته در اختیار ناشنوایانی است که موفق به حضور در نمایشگاه کتاب نمی‌شوند و با تماس با این سامانه می‌توانند کتاب را به صورت رایگان دریافت و بعد از مطالعه عودت دهند.

آخرین برنامه سازمان در نمایشگاه کتاب برپایی شب صربستان است که در محل باغ کتاب در ایام نمایشگاه کتاب با حضور مسئولان شهرداری،‌وزیر امور خارجه و میهمانان خارجی نمایشگاه کتاب از سوی سازمان فرهنگی هنری برگزار خواهد شد.

*ارکستر تهران مجددا فعال می‌شود

سعید اوحدی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت مجدد ارکستر شهر تهران که فعالیت آن مدتی متوقف شده،‌گفت: ارکستر شهر تهران با مسئولیت اسماعیل تهرانی در دوره متوقف بود که با برنامه‌ریزی جدید درصددیم فعالیت این ارکستر را به سرانجام برسانیم. مذاکراتی با آقای لوریس چکناواریان انجام شده تا این ارکستر فعالیت مجددی داشته باشد.

*در خانه شهریاران جوان تغییر مدیریت انجام شد

اوحدی درباره تعطیلی خانه شهریاران جوان نیز که پیش از سال جدید اجرایی شده بود، گفت: ما در خانه شهریاران جوان توقف فعالیت نداشتیم بلکه تغییر مدیریت داشتیم و مدیر جدید آن در این هفته منصوب خواهد شد باید توجه کرد که فعالیت‌های مخصوص جوانان نباید منحصر به یک مجموعه خاص شود.

منبع: فارس

 

ارسال نظرات