رئیس جامعه جراحان ایران گفت:‌ این طرح به نظرم اسمش نیز غلط است و باید طرح تحول درمان نام می‌گرفت. همچنین این طرح یک طرح بلندپروازانه بود که به این شکل هیچ جای دنیا قابلیت اجرایی نداشت و نمی‌توانست موفق باشد.
کد خبر: ۹۰۱۱۰۵۰
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  ایرج فاضل در نشست خبری که در ارتباط با برگزاری چهل و دومین کنگره علمی سالانه جراحان ایران برگزار شد، اظهار داشت: جامعه جراحان در حال حاضر با 23 رشته مرتبط بوده و از اوایل انقلاب تشکیل شد.

وی افزود: جامعه جراحان ایران در انقلاب آموزش‌های وسیعی در ارتباط با زخم‌های گلوله که در نجات جان مجروحان حائز اهمیت بود ارائه داد و موفقیت‌های زیادی در این زمینه حاصل شود و امروز نیز به‌روز کردن علم جراحان از اهداف این جامعه و همچنین برگزاری کنگره علمی سالانه جامعه جراحان ایران است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تروما یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در کشور ما است؛ چراکه تصادفات در ایران آمار بالایی از قربانیان را به خود اختصاص می‌دهد، افزود: به همین دلیل یکی از مباحث اصلی چهل و دومین کنگره علمی سالانه جراحان ایران مبحث تروما است.

* انتقاد رئیس جامعه جراحان ایران از پلیس راهور

رئیس جامعه جراحان ایران گفت: در تونل نیایش تابلوی ورود ممنوع کامیون و موتورسیکلت نصب شده ولی متأسفانه روزانه تعداد زیادی ورود غیرقانونی به این تونل داریم که این عدم نظارت تشویق مردم به بی‌قانونی را به همراه دارد، بنابراین پلیس راهنمایی و رانندگی یا باید تابلوی ورود ممنوع کامیون و موتورسیکلت را بردارد و یا جلوی تردد این وسایل نقلیه را بگیرد.

فاضل در مورد تحصیل در رشته پزشکی گفت: پزشکان با جان مردم در ارتباط هستند و متأسفانه هیچ معیاری برای انتخاب دانشجوی پزشکی در حال حاضر به غیر از کنکور نداریم و درواقع این مسئله شیوه درستی نیست و از طرفی در طول تحصیل این افراد اگر کسی رفتار نابهنجار داشته باشد نظارتی وجود ندارد و این رشته را ادامه می‌دهد.

* از پزشکان در کشور بیگاری گرفته می‌شود

وی با بیان اینکه تونل 8 ساله تحصیل در رشته پزشکی خروجی ندارد، گفت: دکترای پزشکی در ایران پیوسته است درحالی‌که در بسیاری از کشورها این موضوع ناپیوسته بوده و پس از اینکه فردی لیسانس مرتبط را دریافت کرد و بلوغ فکری را دارا شد، می‌تواند این رشته را به صورت پیوسته ادامه دهد.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور  گفت: البته فرهنگستان علوم پزشکی طرحی آزمایشی در این زمینه در تهران در دستورکار خود قرار داد ولی ما سرانجام متوجه نشدیم که به کجا رسید، ولی توصیه عمده ما اجرای این موضوع است.

فاضل از آموزش پزشکی در کشور انتقاد کرد و گفت: علاوه بر مشکلات در آموزش پزشکان مسئله طرح نیز دغدغه‌ای به شمار می‌رود؛ چراکه اوایل انقلاب پزشکان ایرانی اندک بود و موضوع طرح تصویب شد، ولی متأسفانه این مسئله هنوز ادامه دارد و از پزشکان، بیگاری گرفته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اگر قرار گذرانده طرح است باید همه رشته‌ها ازجمله رشته‌های مهندسی این طرح را بگذرانند، گفت: از طرفی حق مطب هم مشکلات خودش را دارد و وضع بسیار ظالمانه است. مجلس باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد؛ چراکه در غیر این صورت ظلم فاحشی به فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در مورد آمار جراحی و وضعیت جایگاه ایران ادامه داد: به نظر من در کشور ما در این زمینه خودکفایی حاصل شده است، آمار دقیق از تعداد جراحی‌ها در کشور نداریم، وضعیت جراحی در ایران درخشان است، درحالی‌که اوایل انقلاب مردم برای یک عمل ساده جراحی به خارج می‌رفتند و این موضوع هزینه‌های مادی و فرهنگی به همراه داشت.

فاضل افزود: به لحاظ کیفیت جراحی و طبابت در ایران جایگاه خوبی داریم ولی متأسفانه دستگاه‌های تشخیصی به صورت فراوان مورد استفاده قرار می‌گیرد که این موضوع هزینه‌های درمان را افزایش داده و به هیچ عنوان مناسب نیست.

* طرح تحول سلامت به روش کنونی در هیچ جای دنیا قابل‌اجرا نیست

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در مورد اجرای طرح تحول سلامت گفت: این طرح به نظرم اسمش نیز غلط است و باید طرح تحول درمان نام می‌گرفت. همچنین این طرح یک طرح بلندپروازانه بود که به این شکل هیچ جای دنیا قابلیت اجرایی نداشت و نمی‌توانست موفق باشد.

فاضل با بیان اینکه درمان هر روز گران‌تر می‌شود، گفت: اگر قرار باشد این طرح اجرا شود، نظارت‌های بسیار قوی می‌طلبد که متأسفانه این نظارت‌ها کافی نبود و تمام وسایل مرتبط با ارتوپدی یک‌دفعه مصرف شد و این موضوع نیز مشکلات دیگری به همراه داشت،‌ازجمله اینکه درآمد غیرعادی برای برخی همکاران ما که در بیمارستان‌های دولتی کار می‌کنند، در پی داشت درحالی‌که این موضوع باید سقف داشته باشد تا موازنه اجتماعی را برهم نزند.

وی عنوان کرد: ادامه اجرای طرح تحول بودجه عظیمی می‌طلبد که اگر تمام بودجه کشور را هم به این موضوع اختصاص دهیم برای این طرح کفایت نمی‌کند،‌البته اصل طرح تحول اگر کمک به درمان مردم باشد ایده‌آل است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: البته طرح تحول پیش از این به اشکال دیگری در کشور اجرا می‌شد و خدمات در بیمارستان‌های آموزشی رایگان بود که این مسئله سبب رونق آموزش می‌شد و هم اگر بیماری نیاز به جراحی و درمان داشت محروم نمی‌ماند، بنابراین پیشنهاد می‌دهم به جای طرح تحول، بیمارستان‌های آموزشی را رایگان و همراه آن پزشک خانواده را اجرا کنند.

* میزان خطاهای پزشکی در ایران

فاضل در مورد آمار خطای پزشکان در کشور اظهار داشت: میزان شکایات در ایران از پزشکان یک‌دهم درصد بوده درحالی‌که در آمریکا این آمار رقمی حدود 3 درصد است،‌همچنین بسیاری از شکایات در دادگاه حل اختلاف برطرف می‌شود و اصلاً در صحن دادگاه انتظامی مطرح نمی‌شود.

وی با بیان اینکه علت عمده نارضایتی امروز مردم از پزشکان مسئله رنجیدگی و دلخوری آنها است، تصریح کرد: شعار ما این بوده که ریشه شکایت‌ها را بخشکانیم و راه‌حل این مسئله برخورد صمیمانه و محترمانه پزشکان با مردم است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تأکید کرد: بزرگ‌ترین چالش کنونی کشور مسئله اخلاق است و متأسفانه اخلاق عمومی در سطح جامعه مطلقاً سیر صعودی نداشته و بدبختانه این مسئله شامل جامعه پزشکی هم شده است، درحالی‌که پزشکان باید در جهت عکس می‌بودند.

فاضل با اشاره به تشکیل گروه‌های اخلاق پزشکی گفت: امیدواریم همه انجمن‌ها در این راستا گام بردارند و با رعایت اخلاق در جامعه پزشکی به نتایج مطلوبی جهت رضایتمندی مردم برسیم.

* افزایش تعرفه‌ها متناسب با تورم نیست

وی با بیان اینکه اکراه دارم در مورد کم و زیاد بودن تعرفه‌ها صحبت کنم، گفت: در حال حاضر داروخانه‌ها و بیمارستان‌های خصوصی در حال ورشکستگی بوده؛ چراکه تعرفه‌ها یا فریز شده یا افزایش جزئی داشته و از طرفی دستمزد پرسنل افزایش یافته است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: با این شرایط مؤسسات نمی‌توانند خود را نوسازی کنند و اگر 5 درصد افزایش تعرفه‌ها نیز تصویب شود متناسب به هزینه‌های جاری و تورم نیست و احساس نگرانی در این زمینه وجود دارد. همچنین داروخانه‌ها وضعیت گردش کاری آنها مناسب نبوده و آنها نیز هشدارهای لازم را در این زمینه داده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات