معاون فرهنگی دانشگاه شاهد گفت: نظام آموزشی می تواند در توسعه اقتصاد دانش بنیان و مراکز رشدی که در تولید نقش دارند و حمایت از آنها، نقش مهمی در افزایش تولید ملی داشته باشد.
کد خبر: ۹۰۱۱۰۱۸
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، محسن فرمهینی فراهانی عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی و معاون فرهنگی دانشگاه شاهد درباره نقش نظام تعلیم و تربیت در حمایت از کالای ایرانی گفت: نظام تعلیم و تربیت به چند دلیل می تواند موثر باشد زیرا طیف پوششی که نظام تعلیم و تربیت دارد، نزدیک به ۱۲ میلیون دانش آموز و حدود چهار میلیون دانشجو است و این نشان می دهد که اگر بتوانیم بر قشر جوان و نوجوان سرمایه گذاری کرده و فرهنگ استفاده از محصولات داخلی و کالای ایرانی و الگوی صحیح مصرف را نهادینه کنیم، یعنی گام های اولیه افزایش تولید ملی را رقم زده ایم.

وی افزود: اگر آموزش و پرورش بتواند نقش خود را به عنوان نهاد تاثیرگذار فرهنگی و فرهنگ ساز برای دانش آموزان به شکل کلیدی ایفا کند و آنها را ترغیب به استفاده از کالای ایرانی کند، کمک بزرگی به تولید ملی می کند زیرا حدود یک چهارم از جمعیت کشور زیرپوشش نظام آموزشی هستند و این جمعیت هم عمدتا از دانش آموزان و دانش آموختگان نظام آموزش عالی هستند.

وی ادامه داد: نظام آموزش و پرورش دارای نقش فرهنگ سازی در مساله حمایت از کالای ایرانی است. فرهنگ سازی باید در نظام آموزشی رقم بخورد به ویژه نقش نظام آموزش عالی در استفاده از کالای ایرانی بسیار کلیدی است که این شامل، ترویج، اطلاع رسانی و ایجاد علاقه به مصرف کالای ایرانی می شود.

فراهانی اضافه کرد: تولید نظام آموزش و پرورش، نیروی انسانی است و اگر این نیرو توانمند باشد عملا توانسته به تولید کالای ایرانی کمک کند. محصول نظام آموزش و پرورش، دانش آموزان و دانشجویان هستند و برخلاف نهاد تولیدی که کالای آن عینی و بیرونی است، محصول نظام آموزشی دانش آموزان و دانشجویانی هستند که از این نظام خارج می شوند.

به گفته فراهانی اگر دانش آموزان و دانشجویان با کیفیت تر باشند به کارایی و بهره وری اقتصادی و ترویج اقتصاد مقاومتی بیشتر در جامعه کمک می کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه شاهد در ادامه گفت: دو نقش کلیدی نظام آموزش و پرورش در حمایت از کالای ایرانی شامل فرهنگ سازی در داخل و خارج از جامعه خود و دیگری تولید نظام آموزش و پرورش که دانشجویان و دانش آموزان با کیفیت تر است، در حمایت از کالای ایرانی تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: نباید تولید را محصور در تولیدات صنعتی کنیم و به تولیدات نظام آموزش و پرورش هم به عنوان محصول نگریسته شود. هر چه نیروهای انسانی با کیفیت تر باشند به معنای قدم برداشتن در راستای تولید داخلی است. نظام آموزش و پرورش فی نفسه بنگاه تولیدی نیست اما اگر نیروی انسانی با کیفیت تولید کند می تواند چرخه های تولید را بچرخاند.

فراهانی با اشاره به استفاده از تجارب کشورهای موفق در راستای حمایت از کالای تولید کشورشان تصریح کرد: باید از راهکارهای کشورهایی که در نظام تعلیم و تربیت مشوق استفاده از کالاهای تولیدی کشورشان بودند، بهره گرفت. نظام تعلیم و تربیت می تواند آموزش های مختلفی توسط نظام آموزشی و سازمان های مردم نهاد و صدا و سیما و مراکزی که جنبه آموزشی دارند ارائه دهد مانند برگزاری کلاسها، کارگاه های آموزشی تخصصی در حوزه آموزش شهروندی و اهمیت تولید داخلی تا از این طریق نظام آموزش و پرورش دامنه آموزش خود را به شهروندان هم برساند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: ما باید از آثار سوء استفاده از تولیدات فرهنگی آگاه باشیم. تولیدات بیگانه علاوه بر استفاده از محصول، فرهنگ خود را نیز ترویج می کنند و نظام آموزشی با ایجاد خودباوری در جوانان و این که محصولات داخلی می تواند امکان رقابت با محصولات دیگر کشورها را داشته باشد، بسیار تاثیرگذار شود.

وی با تاکید بر ایجاد فرهنگ جهادی و تولیدی در راستای حمایت از کالای ایرانی گفت: فرهنگ جهادی و تولیدی که حرکتی جهادی محسوب می شود باید در راستای ایجاد فرهنک عمومی در استفاده از کالای ایرانی شکل بگیرد.

فراهانی بیان کرد: نظام آموزشی می تواند در توسعه اقتصاد دانش بنیان و مراکز رشدی که در تولید نقش دارند و حمایت از آنها، نقش مهمی در افزایش تولید ملی داشته باشد.

فراهانی تربیت نیروی انسانی کارآمد در زمینه حمایت از کالای ایرانی را مهم دانست و بیان کرد: می توان در دانشگاه های مختلف برنامه هایی از جمله آشنایی با تولیدات داخلی و دستاوردهای ایرانی برگزار کرد که به دانشجویان برای آشنایی با فضای کسب و کار و توان تولید داخلی هم کمک می کند. ما توانمندی های زیادی در عرصه تولید داخلی داریم که باید شناسانده شوند.

استاد دانشگاه شاهد درباره مهم ترین نقش آموزش و پرورش در حمایت از کالای داخلی گفت: مهم ترین رویکرد فرهنگ سازی و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از کالای ایرانی است. همان طور که گفته شد نظام آموزش و پرورش تولید کالای صنعتی نمی کند بلکه باید فرهنگ استفاده از محصول را نهادینه کند.

وی اظهار کرد: نظام آموزش و پرورش دارای نقش های فرعی است که می تواند به شکل قانونی و یا ابلاغی و یا خودجوش استفاده از تولیدات خارجی را ممنوع کند تا از مشابه تولیدات داخلی استفاده شود.

فراهانی ادامه داد: موضوع فرهنگ سازی نقش کلیدی نظام آموزشی است گرچه نقش های فرعی تر مانند استفاده از ابزار و کالای ایرانی هم به عهده دارد. مربیان و معلمان و اساتید نظام تعلیم و تربیت باید این باور را داشته باشند که بتوانند آن را منتقل کنند. شاید به همین دلیل آموزش مربیان و معلمان مقدم بر فرهنگ سازی است زیرا این گروه ابتدا باید آموزش ببینند تا بتوانند آموزش دهند و فرهنگ سازی کنند.

وی در پایان گفت: باید برای مربیان و معلمان و اساتید کلاس های توجیهی گذاشته شود و اهمیت استفاده از تولیدات داخلی برای آنها روشن شود تا آنها هم بتوانند به عنوان منتقل کنندگان عرصه فرهنگی در این زمینه گام بردارند. ضمن این که کماکان تاکید می کنم نقش کلیدی در راستای حمایت از کالای ایرانی نقش فرهنگ سازی است.
منبع: فارس
ارسال نظرات