امام جمعه شهرکرد گفت: هر کسی با هر ویژگی و به صرف شهرت الگوی جامعه نیست.
کد خبر: ۹۰۱۰۸۶۸
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲

حجت الاسلام و المسلمین نکونام در خطبه‌های امروز نماز جمعه شهرکرد اظهار کرد:  معلم تزریق کننده فرهنگ به جامعه و ترزیق کننده فرهنگ اسلامی در جامعه مسلمان است؛ معلم است که با تزریق فرهنگ اسلامی انسان مسلمان تربیت می‌کند؛ تزریق فرهنگ غربی و بیگانه جامعه را از اسلام تهی می‌کند لذا الگو برای معلمان ما شخصیتی مثل شهید مطهری قرار گرفته است تا این طرز تفکر و این طرز عمل وجه‌ی حرکتی معلمین ما باشد. معمولا خیلی‌ها به عنوان مفاخر معرفی می‌شوند؛ خوب است به مناسبت روز معلم و شهادت شهید مطهری نگاهی به تشخیص و شناخت مفاخر داشته باشیم که اصولاً مفاخر چه کسانی هستند و چه شاخصه‌هایی دارند.

وی تصریح کرد: مفاخر جامعه ما امثال شهید مطهری هستند چون هر چهره‌ای را که نمی‌شود به عنوان مفاخر و مشاهیر معرفی کرد. مفاخر ما شاخصه دارند. قرآن برجسته‌های جوامع بشری را معرفی می‌کند ولی بعضی‌ها را می‌ستاید و بهشتی معرفی می‌کند ولی بعضی برجسته‌ها را هم به عنوان جهنمی معرفی می‌کند و نکوهش می‌کند. این نیست که هر کس مشهور بود دیگر به عنوان مفاخر و ارزشی و بهشتی از او یاد شود. شاخصه مهم است.

امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کر: ما پیرو این کتاب آسمانی یعنی قرآن هستیم. البته همه کتاب‌های آسمانی هم همین شیوه را برای امت زمان خودشان داشتند. ما برای مفاخر شاخصه داریم؛ برخی از این شاخصه‌های مفاخر این‌ها است. عزیزان خوب دقت کنند. اول، ایرانی مسلمان بودن. صرف ایرانی بودن افتخار نیست. البته مسلمان که می‌گوییم مسلمانی است که قرآن معرفی می‌کند. قرآن امت‌های پیشین را هم مسلمان معرفی می‌کند.

این مقام مسئول بیان داشت: دومین شاخصه، ایرانی، بیگانه ستیز با نگاه توحیدی نه نگاه کشور گشایی صرف. انبیاء به دنبال کشورگشایی نبودند بلکه به دنبال حاکمیت الهی و عدل‌گستری بودند. مفاخر ملی ما آن‌هایی هستند که درپی عدالت‌گستری ایمانی و توحیدی بودند؛ مفاخر ملی و قومی و علمی و سیاسی در هر رشته‌ای [فرق نمی‌کند] آن‌هایی هستند که شجاعت و خُلق و خویشان و جنگ و جهادشان قرآنی و بَرگرفته از وحی آسمانی بوده باشد. مفاخری که به آن‌ها می‌بالیم و الگو معرفی می‌کنیم کسانی هستند که هنرشان و تألیفاتشان و آثار ماندگارشان همه‌وهمه بَرگرفته از مکتب آسمانی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام گفت: این هم که می‌گوییم انبیاء و مکاتب آسمانی نمی‌خواهیم رسمیت به انبیاء و تجویز کنیم پیروی از انبیاء در همه عصرها را نَه [خوب گوش کنند برخی‌ها] چرا که انبیاء هر یک برای یک زمان خاص رسمیت داشتند. این که امروز برخی‌ها مسیحیت و رزتشت و امثال این‌ها را ترویج می‌کنند این گمراه کردن جامعه است. انبیاء محترم هستند ولی پیروی از آن‌ها فقط برای یک زمان خاص بوده است. این که بعضی‌‌ها ایرانی و زرتشت را کنار هم قرار می‌دهند و در ذهن‌ها القائات شیطنت آمیز دارند و مسائل جاهلی آباواجدادی را مطرح می‌کنند درپی چیزهای دیگری هستند. ایرانی اگر آتش‌پرست بوده قطعا راه غلطی داشته است. اگر پیرو زرتشت به عنوان پیامبر بوده پیامبران همه موحد و خداپرست بودند و همه مردم را به پیامبر بعدی دعوت کردند و امروز چیزی به عنوان مسیحیت و زرتشت و امثال این‌ها مطرح نیست.

این مقام مسئول تصریح کرد: امروز افتخار و بالندگی ایرانی به پیروی جانانه و عمیق از اسلام و استقبال تام و تمام از آیین پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلّم ) است و برای همه پیامبران قرآنی هم احترام قائل است اما نَه پیروی از آن‌ها. همه پیامبران محترم هستند اما پیروی طبق دستور خود پیامبران سابق فقط از پیامبر اسلام است. بنابراین مفاخر ما که باید از آن‌ها الگو بگیریم و به آن‌ها بالنده باشیم برایمان تعریف شده و مشخص شده باشد. هر کسی با هر ویژگی به صرف شهرت الگوی بهشتی نیست.

وی بیان داشت: شهید مطهری از الگوهای بهشتی ما است. ویژگی‌هایش و تلاش علمی‌اش و جهاد و مبارزاتش و آثار و تالیفات به جامانده‌اش همه و همه در راستای اسلام ناب است و بهترین خوراک برای جامعه فرهنگی ما است و معلمین در تراز نظام جمهوری اسلامی می‌کوشند که چنین باشند که به فضل الهی در جامعه فرهنگی کشور فرهنگیان و معلمین از این دست کم نیستند که به آن‌ها می‌بالیم و برای آن‌ها آرزوی توفیق داریم.

ارسال نظرات