خبرهای داغ:
نام «گولوستان باغی» زمانی تداعی گر بوستانی زیبا در وسط شهر تبریز بود که چرخ و فلک شهر بازی آن برای نسل های دهه های ۵۰و ۴۰ یادآور خاطرات شیرین کودکیشان است اما امروز این نام تبدیل به لکه ننگی بر پیشانی مرکز کلان شهر تبریز شده است. بطوری که خانواده ها، فرزندانشان را حتی از گذشتن از کنار آن باغ برحذر می دارند.
کد خبر: ۹۰۱۰۶۸۲
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محل این باغ زمانی گورستان گجیل بود که اراذل و اوباش در آن جمع می شدند اما در سال ۱۳۰۸ به دستور استاندار وقت و پیگیری شهردار روشنفکر آن زمان مرحوم محمدعلی تربیت به باغی زیبا تبدیل شد که مسافران خسته و شهروندان تبریزی از مناظر زیبا و سایه درختان تنومند آن لذت می بردند.

هنگام ساخت این باغ، اراذل و اوباش مقاومت کردند اما بالاخره نیت پاک مسئولین وقت، بر زشتی ها غلبه کرد و اولین پارک تبریز بنا نهاده شد.

هیچ کس حتی مرحوم محمدعلی تربیت هم فکر نمی کرد روزی برسد که اراذل و اوباش دوباره بر باغ غلبه کنند و هیچ خانواده ای نتواند از کنارش گذر کند.

در سال ۱۳۸۷ بدون هیچ دلیلی تمامی دستگاه های بازی کودکان جمع آوری و به تاریخ پیوست. بعدها به بهانه نصب یادمان شمس تبریزی، استخر، حوض و آبنماهای قدیمی این باغ به همراه تعداد زیادی از درختان بومی نابود و کلنگ احداث یادمان این عارف نامی در وسط «گولوستان باغی» به زمین زده شد غافل از اینکه اگر این عارف زنده بود هرگز اجازه قطع درختان و از بین بردن آبنماها و استخر قدیمی این باغ زیبا را نمی داد.

سالهاست که باغ گلستان تبریز متولی ندارد و خطری برای دانش آموزان جوان و نوجوان هنرستان قدیمی وحدت تبریز بشمار می رود.

چند سال قبل ، شهرداری، کتابفروشان دستفروش را از محل مصلی تبریز جمع آوری و به محل باغ گلستان تبریز منتقل کرد که شاید بتوان گفت یک اقدام فرهنگی و زنده نگهداشتن یاد و نام مرحوم محمدعلی تربیت اولین مؤسس کتابفروشی مدرن در تبریز بود اما دیری نپائید که محل دستفروشان درب گجیل شد و مامنی برای معتادان و بی خانمان ها.

شاید وقتی اعضاء شورای شهر تبریز درگیر اختلافات داخلی خود و دیگر مسئولین هم به خواب رفته بودند، آهسته و آرام آرام این مکان زیبا کاربرد اصلی خودش را از دست داد و به سال قبل از ۱۳۰۸ «گورستان گجیل» برگشت. حتی مسئولین متوجه نشدند کی این اتفاق مبارک افتاد و امروز هر از چند گاهی زمزمه های ساماندهی این پارک به اصطلاح ملی به گوش می رسد و دوباره به بوته فراموشی سپرده می شود طوری که صدای کتابفروشان پیاده راه باغ گلستان هم درآمده است.

آقای رضا صادقیان کتابفروش میانسالی که حدود ۳۰ سال است به این شغل مشغول است از بی مهری بر پیکره این باغ مظلوم سخن می راند و به خبرنگار تانیش می گوید: ۱۰ سال پیش که به این محل نقل مکان کردیم هنوز پای خانواده ها از این باغ قطع نشده بود و دختران دانشجو زمانی که گذر می کردند حداقل چند دقیقه ای مطالعه می کردند و یا اگر چشمشان به کتاب مورد علاقه شان می افتاد خرید می کردند ولی اکنون به خاطر دستفروشان و نیز افراد بیکار و ولگرد که در برخی مواقع راه عبور را هم می بندند حتی پسران جوان و نوجوانان نیز به این جا نمی آیند.

وی با اشاره به اینکه اکثر دستفروشان باغ گلستان از این طریق امرار معاش می کنند افزود: شهرداری همانطور که کتابفروشان را ساماندهی کرد دستفروشان باغ گلستان را هم ساماندهی کند.

با بالا رفتن فرهنگ جامعه، جرم و جنایت و آسیب های اجتماعی هم کاهش می یابد

صادقیان گفت: این دستفروشان قبلا در محل درب گجیل دستفروشی می کردند و از موقعی که از آنجا جمع آوری شدند به این مکان روی آوردند.

وی که از کودکی علاقه وافری به کتابفروشی و کتابخوانی داشته است می گوید: کتاب خواندن و علاقه به کتاب، شعور اجتماعی را بالا می برد و با بالا رفتن فرهنگ جامعه، جرم و جنایت و آسیب های اجتماعی هم کاهش می یابد بنابراین ما از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می خواهیم قدم های مثبتی برای فرهنگسازی کتابخوانی بردارد.

وی می افزاید: درآمد کتابفروشی زیاد نیست و ما هر شغلی که انتخاب کرده بودیم مسلما پردرآمدتر از این حرفه بود اما علاقه به کتاب باعث شده علیرغم درآمد ناچیز در این حرفه باقی بمانیم.

صادقیان از اقدامات کتابفروشان باغ گلستان در مورد وضعیت باغ هم می گوید: نامه های متعددی به مسئولین از جمله شهرداری و شورا نوشته، اما متاسفانه نتیجه ای نگرفته ایم.

یکی دیگر از کتابفروشان باغ گلستان تبریز نیز که ۲۰ سال است کتابفروشی می کند از شرایط نابسامان این پارک ملی گلایه می کند و می گوید: دستفروشان و بی خانمان های باغ گلستان، بازار ما را کاملا کساد کرده اند بطوری که به خاطر فحاشی های برخی از دستفروشان حتی پسرهای نوجوان هم رغبت نمی کنند جلوی کتابفروشی ها بایستند.

وی با اشاره به اینکه وقتی جلوی مصلی بودیم وضعمان خوب بود می گوید: اکثر رهگذران آن مکان به فرهنگ علاقه مند بودند و فروش بهتری نسبت به این مکان داشتیم ولی با وضع موجود حتی علاقه ۲۰ ساله ام به کتابفروشی را نیز از دست داده ام.

گوش هیچ مسئولی نمی شنود

وی نیز از نامه پراکنی به استاندار، فرمانداری و دیگر نهادها خبر می دهد و می گوید: متاسفانه گوش هیچ مسئولی نمی شنود.

کتابفروش باغ گلستان از اینکه ماموران نیروی انتظامی نیز در پاکسازی این باغ نتوانسته اند اقدام درخوری بکنند اظهار تاسف می کند و می گوید: متاسفانه هر چقدر برای فرهنگسازی تلاش کرده بودیم به هدر رفته و فرهنگ معتادین و بی خانمان های درب گجیل با کتابفروشی ها قابل قیاس نیست.

امید است اقدامی عاجل برای پاکسازی این منطقه قبل از شروع فصل گردشگری انجام بگیرد و شاهد احیا باغ گلستان، نخسین پارک ملی و قدیمی تبریز باشیم.

بهزاد خیاط شایان

ارسال نظرات