خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در قزوین:

نورانیت عقل و افزایش اراده انسان از نتایج تقواست

نماینده ولی فقیه در قزوین گفت: یکی از راه‌های کسب اخلاص افزایش یقین است و حریت و آزادگی نتیجه اخلاص است؛ اگر ما در دنیا اخلاص نداشته باشیم در همه عملکردهای خود به دنبال کسب رضایت مردم هستیم و در این مسیر دچار شرک و دروغ و نفاق و ریا خواهیم شد.
کد خبر: ۹۰۱۰۵۶۸
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر نهج البلاغه و درس اخلاق طلاب و روحانیون استان قزوین که هر هفته در مسجد النبی(ص) برگزار می شود، اظهار کرد: قدرت، حضور و نقش آفرینی انسان در این عالم به قوت قلب او بستگی دارد؛ با بررسی منابع دینی به این نتیجه می‌رسیم که محصول تقوا، نورانیت عقل و قوت قلب و افزایش اراده انسان است.
امام جمعه قزوین با بیان اینکه اهل عالم به دنبال دستیابی به عقل کامل و نورانیت دل هستند، اذعان کرد: امیرمومنان(ع) در نهج البلاغه به فرزندش امام حسن(ع) می‌فرمایند فرزندم قلب خود را قوی کن و راه این تقویت قلب را یقین معرفی می‌کنند.
وی ابراز کرد: پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند؛ "من در میان امتم از این می‌ترسم که آنها دچار ضعف یقین شوند،" امام علی(ع) نیز می‌فرمایند:" یقین رأس دین است"؛ یعنی اگر یقین درست شود عقل و اراده ما نیز با مشکل روبرو نخواهد شد.
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: امیرمومنان(ع) در حدیث دیگری می‌فرمایند:"دروغ می‌گوید کسی که می‌گوید من به عالم آخرت یقین دارم اما سخت به این عالم فانی و دنیا وابسته شده است"؛ تزلزل، روحیه ای منفی است که از عدم ثبات در اخلاق سیاسی، اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی شکل می‌گیرد که امروز بسیاری از ما دچار این اخلاق ناپسند هستیم.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه ما نیازمند کسب ایمان از روی یقین هستیم، اذعان کرد: ما باید تکلیف خود را با خدا، قیامت، دنیا، قرآن و مبانی دینی روشن کنیم؛ ایمانی که ریشه‌های محکم یقینی پیدا کرد برتر و قابل اعتماد خواهد بود.
وی ابراز کرد: چیزی ارزشمندتر و قابل اعتمادتر از یقین در دنیا وجود ندارد و ما برای دستیابی به هرچیزی نیازمند کسب یقین نسبت به آن هستیم؛ هدف یقین، بالابردن اخلاص ما در زندگی است زیرا با ایمان یقینی می‌توان کار خالصانه برای خدا انجام داد.
آیت الله عابدینی عنوان کرد: یکی از راه‌های کسب اخلاص افزایش یقین است و حریت و آزادگی نتیجه اخلاص است؛ اگر ما در دنیا اخلاص نداشته باشیم در همه عملکردهای خود به دنبال کسب رضایت مردم هستیم و در این مسیر دچار شرک، دروغ، نفاق و ریا خواهیم شد.
مفسر قرآن و نهج البلاغه تصریح کرد: با یقین انسان توانایی کسب زهد را پیدا می‌کند و با زهد به مراحل والای انسانیت دست پیدا خواهد کرد، امام کاظم(ع) راه کسب یقین را عمل به عهد و پیمان درخصوص نعمت‌های خدای متعال می‌داند یعنی باید شکرگزار باشیم؛ همچنین حضرت می‌فرمایند نفس خود را اصلاح و تربیت کنید تا یقین شما افزایش یابد.
وی اذعان کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند:" من به جایی رسیده ام که اگر همه پرده‌ها کنار رود و همه حقایق آشکار شود به یقین من اضافه نمی‌شود؛" یعنی حضرت به قله یقین دست پیدا کرده اند.
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: کسی که اهل یقین باشد به جای اختصاص دادن وقت و فکر خود به عیوب دیگران به فکر سازندگی و اصلاح وجود و باطن خود است؛ حضرت صادق(ع) حد و اندازه توکل را یقین می‌داند که نشانه آن این است که از غیر خدا واهمه نداشته باشیم.
امام جمعه قزوین بیان کرد: ما در تمام نوسانات و مراحل زندگی نیازمند قوت قلب هستیم و این یقین سرمایه زندگی ماست، وجود قلب قوی و قدرتمند را ما در طول تاریخ ایران در نوع رفتار امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب در مقابل امریکا و اسرائیل شاهد بودیم.
وی گفت: علامه مجلسی یقین را دارای سه مرحله علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین می‌داند، علم الیقین یعنی ما نسبت به وجود خورشید و روشنایی و نور آن یقین داریم، عین الیقین یعنی ما با مشاهده خورشید به وجود و روشنایی آن پی ببریم و حق الیقین به معنای این است که در آتش خورشید ذوب شویم و جزو اجزای آن شویم.
1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها