صنایع دستی می‌توانند به عنوان صنایع پاک و با حداقل هزینه در چرخه تولید قرار گرفته و همانطور که شهرستان در امر محصولات گلخانه‌ای نگاه ویژه مسئولین را در سند چشم انداز شهرستان به دنبال دارد، صنایع دستی نیز با حمایت‌های دولتی و خصوصی به تولید انبوه برای بازار‌های گردشگری و صادرات آن حاصل شود.
کد خبر: ۹۰۱۰۱۰۳
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اشکذر، کم هزینه بودن، آموزش کوتاه مدت، بازار و ارزش افزوده مناسب از ویژگی‌های صنایع دستی است و از این رو احیا صنایع دستی می‌تواند اقتصاد مقاومتی را جامه عمل بپوشاند. یکی از بخش‌های مهم اقتصادی و فرهنگی در ایران، حوزه صنایع دستی و هنر‌های سنتی است که ابزاری قابل توجه برای صادرات کالا، اشتغال زایی، جذب توریسم و بالا بردن سطح تولید ملی به شمار می‌رود.

صنایع دستی ایران از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است و محصولات برآمده از این صنعت مورد اقبال عموم مردم و توریست‌ها قرار دارد و کافیست که با نگاهی جامع و برنامه ریزی منسجم برای تولید و معرفی این محصولات اقدامات لازم انجام شود. سازمان میراث فرهنگی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است و شهرستان اشکذر با ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در عرصه‌هایی، چون گردشگری و صنایع دستی دارد می‌تواند به سهم خود در اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی سهمی به سزا داشته باشد.

صنایع دستی از یک سو فعالیت و حوزه‌ای اقتصادی است که هم می‌تواند روی رشد صادرات غیرنفتی کشور تاثیر فزآینده گذاشته و زمینه اشتغال فراوانی را ایجاد کند و هم از سوی دیگر بستری برای معرفی بهتر و فراگیر فرهنگ و هنر ایران در داخل و خارج کشور باشد. با توجه به این دو کارکرد همزمان صنایع دستی و تاثیرات آن در رشد اقتصادی کشور، ضروری است که در برنامه ریزی‌های کلان کشور، نسبت به آن توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

کم هزینه بودن بحث آموزش و سرمایه حداقلی که برای شروع اینکار نسبت به سایر صنایع وجود دارد خود به طور طبیعی بستر مناسبی برای کار در این حوزه را محیا کرده است. قالی بافی، زیلو بافی و شعربافی از جمله صنایع دستی بومی منطقه‌ای شهرستان اشکذر است که هنوز با توجه به گذشت سالیان دراز برخی از آثار به جا مانده از آن را در منازل قدیمی این شهرمی توان مشاهده کرد.

بدون شک رونق مجدد تولید اینگونه اجناس با توجه به کشش مناسبی که در بازار‌های گردشگری برای آن وجود دارد خود می‌تواند سهم موثری از چرخه تولید ملی را رقم بزند.

آنچه مسلم است عرصه صنایع دستی و هنر‌های سنتی ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که مصداق بارز این اهمیت را می‌توان در توجه و تاکید مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه مشاهده کرد و در بند ۵۱ این سیاست‌ها به طور مشخص و محرز بر حمایت از صنایع دستی تاکید و توصیه شده است.

در این شرایط باید دولتمردان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در فرآیند تدوین و تصویب برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به وضعیت صنایع دستی ایران و مشکلات و چالش‌های پیش روی آن داشته باشند تا از صنایع دستی به عنوان ابزاری برای رشد اقتصادی و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی نیز بهره جست.

یکی دیگر از موضوعاتی که در این گزارش می‌توان به آن اشاره کرد، توسعه اشکذر به سمت صنایع کم آبخواه و پاک است. وجود کارخانجات متعدد در اطراف شهرستان وضعیت زیست محیطی بدی را برای مردم منطقه رقم زده به طوری که ظرفیت برای توسعه آن دیگر وجودندارد. صنایع دستی می‌توانند به عنوان صنایع پاک و با حداقل هزینه در چرخه تولید قرار گرفته و همانطور که شهرستان در امر محصولات گلخانه‌ای نگاه ویژه مسئولین را در سند چشم انداز شهرستان به دنبال دارد، صنایع دستی نیز با حمایت‌های دولتی و خصوصی به تولید انبوه برای بازار‌های گردشگری و صادرات آن حاصل شود.

ابوالفضل دهقانی اشکذری
ارسال نظرات