آغاز کشت گیاهان دارویی در دهکده گیاه شناسی استان

رئیس ستاد گیاهان دارویی استان درآغاز کشت گیاهان دارویی در دهکده گیاه شناسی و گیاهان دارویی استان جلسه کارگروه گیاهان دارویی استان گفت: عملیات اجرایی کشت گیاهان دارویی از ۱۵ فروردین ماه امسال در منطقه‌ی کاکان با کاشت ۸ گونه گیاهی نادر آغاز شد.
کد خبر: ۹۰۱۰۰۶۷
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳
جعفری با بیان اینکه ۲ هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی در استان وجود دارد که ۴۷۰ گونه آن دارویی است افزود: ضرورت دارد مسئولان متولی در ایجاد و راه اندازی صنایع بزرگ که هزینه ساخت آن‌ها سرسام آور و اشتغالزایی و بهره وری بالایی ندارند بازنگری کنند و ساخت کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی مرتبط با گیاهان دارویی را در اولویت کاری خود قرار دهند.
جعفری از برگزاری جشنواره بین المللی گیاهان دارویی از ۲۱ تا ۲۴ آبان ماه امسال در تهران خبر داد و گفت:این جشنواره فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت‌های بالای استان و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش گیاهان دارویی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم به خشکسالی‌های اخیر و محدود کردن برخی کشت‌ها به علت نیاز بالا به مصرف آب اشاره کرد و گفت:بهترین راهکار برای مدیریت مصرف بهینه آب، مقابله با خشکسالی، افزایش تولید و بهره وری کشاورزان ارائه کشت جایگزین از جمله کشت گیاهان دارویی مثل باریجه، آنغوزه، کرفس و گزانگبین است.
بهشتی فر با بیان اینکه بیش از ۴۵۰ گونه گیاهان دارویی در استان وجود دارد افزود:۲۲۰ هزار هکتار عرصه قابل کشت گیاهان دارویی در استان شناسایی و منطقه بندی شده است.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۶ هزار هکتار آنغوزه، کرفس، برگ مورد و باریجه تاکنون در استان کشت شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است گفت: برای مثال پارسال بیش از ۸ تن شیرابه‌ی باریجه و آنغوزه و ۲۴ تن برگ مورد که درآمدزایی بالایی برای کشاورزان استان داشت برداشت شد.
سرپرست دانشگاه یاسوج هم با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان به ویژه در زمینه گیاهان دارویی، آب و خاک و شرایط اقلیم متفاوت و مناسب گفت: این دانشگاه و اعضای هئیت علمی آن در کنار سایر نخبگان و صاحب نظران دیگر موسسات آموزشی و با همکاری ادارات، نهاد‌ها و بخش خصوصی آمادگی دارند با تعامل، هم فکری و برنامه ریزی درست زمینه شکوفایی این استعداد‌ها را فراهم کنند.
عریان افزود: سرمایه گذاری در بخش گیاهان دارویی ضمن جلوگیری از مصرف بی رویه آب می‌تواند به احیاء جنگلها، مراتع و حفظ محیط زیست استان کمک شایانی کند.
منطقه کاکان از توابع شهرستان بویراحمد در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار