از این تعداد ۸۰۰ گونه مرتعی در بخش های اقتصادی- دارویی و خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد که هشت تا ۱۰ گونه مانند شقاقل و گل گاوزبان جنبه اقتصادی دارد.
کد خبر: ۹۰۰۹۹۱۹
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر با اشاره به شناسایی دو هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی مرتعی در مازندران اظهار داشت: از این تعداد ۸۰۰ گونه مرتعی در بخش های اقتصادی- دارویی و خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد که هشت تا ۱۰ گونه مانند شقاقل و گل گاوزبان جنبه اقتصادی دارد.

کیوان وریج کاظمی با اشاره به برداشت بی رویه و خارج از توان تولید و ظرفیت گونه های گیاهی و خوراکی در مراتع هشدار داد و افزود: افرادی که به طور سنتی و غیرکنترل شده اقدام به جمع آوری گونه هایی همچون "والک-سیرکوهی-جَرَند - شقاقل و غیره" می کنند، بدانند فشار برداشت و بی رویه  وخارج از توان  تولید و ظرفیت این گونه ها سبب عدم زادآوری و در دراز مدت باعث حذف این گونه های ارزشمند می شود.

وریچ کاظمی با اشاره به این که مردم ساکن در روستاهای ییلاقی و سایر افراد برای برداشت گونه های گیاهی و دارویی به مراتع ییلاقی می روند خاطرنشان کرد: اصل نخست در استفاده از منابع طبیعی بهره برداری مستمر است و برداشت این گونه ها می تواند مشکلات عدیده ای را برای مرتع و منابع طبیعی  ایجاد کند.

وی  ادامه داد: اولا این گونه ها حتی اگر در سطح وسیع و گستره زیادی در منطقه وجود داشته باشد ، لیکن در ترکیب گیاهی با درصد حداقل وجود دارند و درصد زیادی از ترکیب گیاهی را گونه هایی که فاقد ظرفیت و کاربری بوده تشکیل می دهند که در حفاظت خاک و کنترل روان آبها و مصارف علوفه یی دامها نقش بسزایی دارند.

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی نوشهر همچنین در همین زمینه پیشنهاد کرد:لازم است با تصویب قانون ، برداشت این دسته از گونه ها خارج از طرح و ضوابط ممنوع اعلام شود و تنها در مناطقی که طرح بهره برداری دارد آن هم با نظارت و کنترل دقیق همراه باشد تا امکان زادآوری این گونه ها در سالهای آتی وجود داشته باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها