خبرهای داغ:
به بهانه فروش ۱۰ میلیاردی کتاب در طرح عیدانه امسال
تلاش در راستای زمینه سازی برای گرایش یافتن اقشار بیشتری از مردم به سمت کتاب و کتاب خوانی یکی از شاخص‌های کلیدی توسعه فرهنگی به شمار می‌رود و بنابر این هر گونه تلاش مدیریتی، برنامه ای، رسانه‌ای و فرهنگی در این باره، در نهایت کمک به رشد و تعالی جامعه ایرانی تعبیر خواهد شد.
کد خبر: ۹۰۰۹۹۰۶
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰
آشتی نیم‌بند با یار مهربان!
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، فروش ۱۰ میلیارد تومانی کتاب در طرح عیدانه امسال خبر بسیار خوب و اُمیدوارکننده‌ای است که نشان از آن دارد که دست کم برای بخشی از جامعه که شوق به کتاب و کتاب خوانی در آن‌ها همچنان باقی و جاری است، قیمت مناسب این کالای مهم فرهنگی می‌تواند عامل انگیزشی خوبی برای تهیه آن باشد.

جالب اینکه این میزان از فروش کتاب در بازه زمانی نوروز که طبق تجربه و عادات چند سال اخیر، مردم کمتر گرایش به خرید یا مطالعه کتاب دارند، معادل نیمی از فروش سینمای ایران در فصل طلایی اکران یعنی همین ایام نوروز است.

از سویی با توجه به اینکه طبعاً جذابیت سینما بسیار بیشتر از کتاب برای توده‌های مردم به خصوص نسل جوان است، بنا بر این به اعتقاد نگارنده، همین میزان فروش نیز نشان دهنده آن است که در صورت قیمت مناسب، همچنین وجود کتاب خوب و البته تبلیغ گسترده و جذاب، گرایش به خرید و تهیه کتاب در سطح جامعه مشهود و ملموس خواهد بود.

از سوی دیگر و با وجود آن که بسیاری معتقدند، فضای مجازی از جمله عوامل موثر در کاهش سرانه مطالعه بوده، اما چنانچه درست اقتضائات این فضا را بشناسیم و از ظرفیت‌های آن آگاهی پیدا کنیم، همین فضای مجازی با وجود همه آسیب‌ها و آفت‌های متوجه آن که انکارناپذیر هم است، می‌تواند عاملی در مسیر میل و گرایش جامعه به سمت کتاب خوانی باشد، به شرط آن که فهم درستی از ظرفیت‌های آن داشته باشیم و البته برنامه ریزی مناسب و جذاب و امروزی را چاشنی کار قرار دهیم.

همان طور که در طلیعه این نوشتار اشاره شد، قیمت مناسب می‌تواند عاملی برای افزایش انگیزه و رغبت خانواده‌ها و نسل جوان برای خرید و تهیه کتاب به عنوان یار مهربان عصر انفجار اطلاعات باشد.

اگرچه به اذعان بسیاری از اهالی فن و کارشناسان، همین الان هم قیمت کتاب در قیاس با دیگر محصولات خوراکی و پوشاک و برخی خدمات در جامعه، قیمت پایین تری است، اما در سال‌های اخیر، افزایش قیمت برخی از کتاب‌های مورد علاقه مردم باعث شده که جایگاه این محصول فرهنگی در سبد خانوار ایرانی، موقعیت نزولی پیدا کند.

از این رو بی‌اعتنایی بخشی از اعضای جامعه به مطالعه کتاب و کاهش شمارگان برخی کتاب‌های منتشر شده به هزار و حتی ۵۰۰ نسخه، می‌تواند دلیل اقتصادی داشته باشد، هر چند که ما باید میل و گرایش به مطالعه و فرهنگ کتاب خوانی را به عنوان یک ضرورت برای مردم نهادینه کنیم و این مهم لاجرم، در سایه یک فعالیت مستمر فرهنگی و رسانه‌ای امکان پذیر است.

در همین سال‌ها بنا بر آمار ارائه شده از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متاسفانه شاهد کاهش قابل توجه شمارگان نشریات و مجلات و روزنامه‌ها بوده ایم که تداوم این وضع زنگ خطری برای اهالی فرهنگ و رسانه است برای اینکه باید علت‌ها را شناسایی کرده و در صدد به روز رسانی خود و شناخت نیاز و ذائقه مخاطب باشند.

اشاره به این مساله از این رو مهم است که چه در عرصه انتشار کتاب و چه چاپ نشریات و مجلات، یک اصل بدیهی نباید مورد غفلت قرار گیرد و آن هم اینکه در همین فضای فعلی نیز مخاطب علاقه خود را به کتاب و نشریه خوب از دست نمی‌دهد و آثار پرمحتوا و در عین حال جذاب، جای خود را در بازار نشر، پیدا می‌کنند.

به هر صورت آنچه مهم است این که بدانیم تلاش در راستای زمینه سازی برای گرایش یافتن اقشار بیشتری از مردم به سمت کتاب و کتاب خوانی یکی از شاخص‌های کلیدی توسعه فرهنگی به شمار می‌رود و بنابر این هر گونه تلاش مدیریتی، برنامه ای، رسانه‌ای و فرهنگی در این باره، در نهایت کمک به رشد و تعالی جامعه ایرانی تعبیر خواهد شد.
سید محمد مهدی موسوی
ارسال نظرات