محمدابراهیم نیکزاد
نامه گفتمانی 440 تن از استادان دانشگاههای کشور به فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:
440 تن از استادان بسیجی دانشگاههای کشور طی نامه ای خطاب به سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج مستضعفین، از خدمات مخلصانه ایشان تقدیر و بر حمایت خود از اقدامات و مواضع انقلابی این دو نهاد اصیل و مردمی تأکید کردند.
کد خبر: ۹۰۰۹۸۸۰
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید، 440 تن از استادان بسیجی دانشگاههای کشور طی نامه ای خطاب به سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج مستضعفین، از خدمات مخلصانه ایشان تقدیر و بر حمایت خود از اقدامات و مواضع انقلابی این دو نهاد اصیل و مردمی تأکید کردند.

 

متن این نامه و اسامی امضاکنندگان این نامه بدین شرح است:

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

سردار محمدعلی جعفری؛ فرماندۀ محترم کل ِسپاه پاسداران انقلابِ اسلامی

سردار حاج قاسم سلیمانی؛ فرمانده محترم نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سردار غلامحسین غیب­ پرور؛ رییس محترم سازمان بسیج مستضعفین

سردار محمد پاکپور؛ فرمانده محترم نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سردار امیرعلی حاجی ­زاده؛ فرمانده محترم نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سردار علی فدوی؛ فرمانده محترم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سلام علیکم

با احترام و ضمنِ قدردانی از زحمات و مجاهدت ‌های شما در مجموعۀ  انقلابی و اصیلِ سپاه پاسداران انقلابِ اسلامی، فرا رسیدنِ روزِ پاسدار را که مزیّن به همزمانی با ولادتِ حضرت سیدالشهداء؛ امام حسین - علیه السلام- است، به نیروهای مؤمن و انقلابیِ سپاه پاسداران و شما فرماندهان پرافتخار اسلام و ایران تبریک و تهنیت می ‌گوییم و از این فرصت نکته ‌ها و دقایقی را که ذهنِ ما را درباره این نیروی ملّی و بین­ المللی به خود مشغول داشته و شایستۀ تأکیدِ هرچه بیشتر هستند، عرضه می‌ کنیم:

  1. ازآنجاکه انقلابِ اسلامی، به جابجاییِ حاکمان منحصر نشده و یا تنها ساختِ سیاسی را دگرگون نکرد، بلکه بنیان ‌ها و غایاتِ معطوف به همۀ ساحات و شئونِ نظامِ اجتماعی را تغییر داد و به ­سوی آنچه که مقتضای دین و زندگیِ متدینانه است سوق داد، دامنۀ تغییراتِ مطلوب و جوهری ‌اش، حتّی نیروهای دفاعی را نیز دربرگرفت. بدین جهت، انقلابِ اسلامی به سببِ سرشتِ وجودیِ خاصِ خود، نیروی نظامی و دفاعی متفاوتی را آفرید که نظیر آن را باید در پاره‌ هایی از تاریخِ صدرِ اسلام، جُست و یافت. این وجودِ ساختاریِ خاص و متمایز که روحِ قُدسی و معنوی داشته و همواره از چشم ‌اندازِ دینی و در سایۀ علایقِ مستحکمِ ایدئولوژیک به عالَم و آدم می ‌نگرد، برخاسته از اقتضائات و دلالت ‌های ذاتیِ انقلابِ اسلامی بود که امام خمینی -رحمه‌الله علیه- به عنوانِ معمار و پرچم ‌دارِ این حرکتِ عظیمِ تاریخی، آن را محقَق نمود. بر این اساس، سپاه پاسداران انقلابِ اسلامی، برخلافِ منطق و مبنای رایج و عمومی در میانِ نیروهای نظامی، به ‌طورِ عمیق و اَصالی، از یک­سو، هویّت ایدئولوژیک و اعتقادی دارد و از سوی دیگر، وظیفۀ حمایت و پشتیبانی از انقلاب را به عرصۀ دفاعی، محدود نکرده است؛ از این ‌رو، نیروی نظامیِ محض نیست؛ وضعیت و هویتی که ایرانیان و مردمان منطقه آن را دریافته و با آن هم­ افق شده ­اند.
  2. سپاه پاسداران انقلابِ اسلامی از آغاز، صورتِ عینیِ فکر و روحیّۀ اسلامی و انقلابی بود و نیروهای آن، بیش از هر نهاد و ساختارِ دیگر، روحیّه و فکرِ انقلابی ‌گری را در هویّتِ سازمانیِ خویش ایجاد کرده و غالب گردانیدند، به‌ طوری ‌که باید به صراحت گفت آرمان‌ ها و مقاصدِ انقلاب، بیش از هر جای دیگری، در ساختارِ رسمیِ این نیروی اسلام­ گرا و وطن­ خواه، تحقق یافت و متجلّی گشت. با این­ حال، مسألۀ مهم ‌تر و برجسته ‌تر این است که در طولِ چهار دهۀ گذشته و به‌ واسطۀ برخی جهت ‌گیری و رویّه ‌های بیرونی که خود را بر کلیّتِ نظامِ اجتماعی اسلامی – ایرانی تحمیل می‌ کردند، سپاه پاسداران، هیچ ‌گاه گرفتارِ دیوان‌ سالاری‌ های تجدُّدمآبانه نشد و از خط و مدار اولیّۀ خود، فاصله نگرفته و همواره در کنار ایرانیان درخشیده است. سپاه پاسداران یک حقیقتِ مُمتد و مستمر بوده است که از غایات و ارزش ‌هایش، دور نگشته و به رنگِ سازمان ‌های خشک، شبه مدرن و بوروکراتیک و عاری از ارزش‌ های الهی و معانیِ انقلابی درنیامده، بلکه همچنان به غلظتِ روزِ نخست، جهت ‌گیریِ اسلامی و انقلابیِ خویش را تداوم داده است. بدیهی است کاستی­ ها، قصور و یا بعضاً تقصیر در این نیروی عظیم و گستردة مردمی تاکنون حتی در پایین ­ترین سطح خود به رویه تبدیل نشده و تفکر انقلابی سپاه و بسیج، نعمتی غیرقابل انکار است؛ از این ‌رو، ارزش‌ های حیات ‌بخشی مانندِ خداآگاهی و اخلاص، شهادت ‌طلبی و ایثار، دنیاگریزی و پاک‌ دستی، جهادی ‌اندیشی و پُرکاری، انقلابی ‌گری و صراحت، یقین و ایمان، شجاعت و قاطعیّت و ... در ساخت و منطقِ درونیِ سپاه و بسیج، پابرجا و ثابت مانده است. گو اینکه سپاه پاسداران در گذرِ زمان و در اثرِ پاره‌ای تحوّلاتِ ناخوشایندِ بیرونی، هرگز هضم و مستحیل نگشت و به غیرِ خود و ضدّ خود تبدیل نشد.

 

  1. حقّ آن است که تصریح شود خدمات و حَسنات سپاه پاسداران نسبت به انقلاب و ایرانیان، بی ‌بدیل و متمایز و بسیار درخشان و در لحظه ‌های دشوار و در گردنه ‌های خطرناکِ تاریخی، این سپاه پاسداران بوده که دستِ یاری به سوی انقلاب و ملت دراز کرده و انقلاب را در آغوش خویش فشرده تا از گزند حوادث و توطئه‌ ها، مصون و در امان بماند؛ همچنین باید افزود سپاه پاسداران در پیش ‌رَوی ها و پیشرفت‌ های انقلاب و سویه­ های تمدنی نیز، سهم و نقش بسیار عمده ‌ای را ایفا کرده، گِرِه ‌های بزرگی را گشوده و گام‌ های بلند و جهش ‌واری را به سوی هدف‌ ها و مقاصدِ انقلاب برداشته است. بر این اساس، این سخنِ گزاف و بی ‌پایه نیست که دستاوردها و فتوحات انقلاب ایرانیان در ابعاد و بخش ‌های زیادی، همان دستاوردها و فتوحات سپاه پاسداران هم به شمار می ­آید. با این ­حال، امروز کسانی هستند ‌که از این واقعیّت ‌ها اطلاع دارند، اما به ‌جای قدردانی از انبوه تلاش ‌ها و تکاپوهای مؤثّر و راهگشای سپاه پاسداران، زبان به طعنه و کنایه می ‌گُشایند و سعی در تخریب و تضعیفِ این نیروی راهبردی ملّی و بین ­المللی دارند. اینان چون سپاه پاسداران را در عَرض خود می ‌بینند و نمی ‌توانند با حرکات برق ‌آسا، جهادی، اجتماعی و فنّاورانه آن در زمینه ‌های مختلف، رقابت کنند، و از آن سبقت جویند، خواهان به حاشیه راندن و از صحنه به در کردن سپاه پاسداران هستند و سعی می ‌کنند با متهم ‌سازی و دروغ‌ پراکنی، آن را وادار به انفعال و عقب ‌نشینی کنند، در حالی ­که اینک ایران و اسلام به نظام دانایی و شبکه توانایی این نیروی ملّی که برخاسته از صفوف آحاد ایرانیان است، نیازی بنیادین و عقلی دارند، در این راستا، مجاهدت‌ ها و پیشرفت ‌های دفاعی و علمی را ماجراجویی و سلطه‌ جوییِ منطقه ‌ای و مانع‌ تراشی برای توافقات غرب ‌مَدارانۀ سست خویش معرفی می ‌کنند؛ فعالیّت ‌ها و سرمایه‌ گذاری‌ های اقتصادی - جهادیِ آن را ملازم با نفی مشارکت ‌های مردمی و بخش غیردولتی می‌ شمارند در حالی که خدمات اجتماعی بسیج و سپاه در اوج ناکارآمدی برخی روحیات بوروکراتیک همواره به داد تمامی ایرانیان رسیده است؛ از دیگرسو هوشمندی و حساسیّت ‌های امنیتی و اطلاعاتی این نیروی کارآمد ایرانی را، به معنی ایجاد فضای سرکوب و حذف و انسداد و خفقان تفسیر می ‌کنند؛ جانبداری‌ های آن از اصل انقلاب، گفتمان انقلاب و امام خمینی- رحمه الله علیه- و مقابله‌ اش با نیروهای ضدّ جمهوری، برانداز، فتنه‌جو و ضدّ انقلابی را سیاسی ‌کاری و جناح ‌گرایی و مداخله در سیاست می‌ دانند در حالی ­که این توانایی ­ها با خاستگاهی مردم ­گرایانه و نیز وفق نصّ قانون اساسی به چنین شجره طیبه ­ای رهنمون شده است. آری، کسانی‌ که با خط اصیل انقلاب، بیگانه ‌اند و به انقلاب، نگاه تاریخی و مقطعی دارند، به سپاه پاسداران روی خوش نشان نمی ‌دهند و از نقش‌ آفرینی و فاعلیّت و یکه‌ تازی آن در رفع گره ­های اجتماعی ناخرسند بوده، و در سَر، برنامه‌ ها و نقشه های نانوشته برای محدودسازی این نیروی کارآمد ملّی دارند تا در نتیجۀ آن، انقلاب در معرکه ‌های خطرناک و پرآشوب، تنها بماند و قدرت دفاع از خود را نداشته باشد.

اینک ما بر این باوریم که گستردگی و فراگیریِ حضورِ سپاه پاسداران در عرصه ‌های مختلف، ناشی از متن مترقی و هوشمندانه قانون اساسی و نیز توانمندی و کارآمدی درونی آن است و از این ‌رو، به‌ جای این‌که از مساعدت و همراهی آن انتقاد کرد و پرتحرّکی‌ و سویه­ های علمی، فنّاورانه و تمدنی ­اش را برنتابید، بلکه به­ عکس، باید از ساختارهای رسمی پرسید که چرا مبتلا به خلل و فُتور و ناکارآمدی ‌اند تا حاجت به ورود و حضور سپاه پاسداران باشد.

به ­هر حال ضمن احترام و همنوایی با ارتش انقلابی -  مردمی و به­ خصوص فرمانده سلحشور و متواضع آن و نیز با ادای احترام به نیروهای انتظامی قهرمان، اینک در ایام میلاد بزرگ پاسدار اسلام و بزرگ نگاهبان کرامت عزّت انسان؛ حضرت سیدالشهداء امام حسین علیه السلام و روز پاسدار، متواضعانه اعلام می­ کنیم آنچه که تجربۀ تاریخی چهار دهۀ گذشته نشان می ‌دهد این است که به ‌قطع، تداومِ انقلاب ایرانیان بدون سپاه پاسداران، قابل تصوّر نیست؛ از این ­رو از شما فرماندهان خوش نام، مردم ­گرا، هوشمند و ایثارگر قویاً می ­خواهیم که بدون توجه به طعنه های دشمنان جنایتکار و دوستان غافل، مطابق با آیه شریفه «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم» (انفال/60) که نماد عقلانیت دینی در تأسیس و قوام قدرت مشروع و ملّی است به فکر نوسازی انقلابی و معماری تمدنی این نیروی بالنده ایرانی برای همراهی و اعتلای انقلاب ایرانیان تا حصول به انقلاب قطب عالم امکان حضرت مهدی موعود اروحنا له الفداء باشید و در این مسیر نیز بی شک، دانشگاهیان اسلام­ گرا و وطن ­خواه در کنار شما و دیگر سربازان و افسران وطن خواهند بود.

  بالندگی و شکوفاییِ هرچه بیشترِ آن نهاد عزیز و انقلابی و تمدنی را از خدای قادر متعال مسئلت نموده  و سعادت و ثبات قدم نیروهای مؤمن و فداکارش را ذیل امامت فقیهِ حکیم؛ آیت الله العظمی خامنه­ای (مدّظلّه­العالی) طلب می ‌کنیم.

همچنین فرصت را مغتنم شمرده، آمادگی خود را برای کمک به دولت محترم برای عبور عالمانه و عزتمندانه از تنگناهای پیش­ روی کشور ازطریق توجه به امکان ­ها و استعدادهای درون ­زای ملّت و جامعة علمی کشور اعلام می ­نمائیم.

 

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

ارسال نظرات