پورقاضی گفت: قرار نیست که ما در اتاق بازرگانی بنشینیم و فردی مسئولیت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشته باشد که حرفه ای نیست.
کد خبر: ۹۰۰۹۸۶۱
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج،  مهندس مهدی پورقاضی؛عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به شعار سال 97 و لزوم حمایت از کالای ایرانی گفت:خرسند هستم که همکاران و دوستان ما در اتاق بازرگانی استان تهران به هیئت این اتاق باز گشته انداما بحثی که ما در این مجال به آن می پردازیم موضوع شعار سال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی است شعاری که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان برنامه سال ۱۳۹۷ اعلام شد همه ما مستحضر هستیم که نزدیک به ۶ تا ۷ سال است که نامگذاری شعارهای سال از سوی معظم له با رویکردهای اقتصادی است.

وی افزود: من داشتم بر این موضوع متمرکز می شدم که علت نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری بروز کرده اقتصادی در چند سال اخیر با چه هدفی صورت گرفته است؟ به نظر من دو دستاورد بسیار مهم طی این سال ها آید اقتصاد کشور ما شده است.بر همین اساس در دولت جدید ثبات اقتصادی و کاهش تورم از مهم‌ترین دستاوردهای اقتصادی کشور بوده است.این ثبات در طی ۳ الی ۴ ماه اخیر در طی اتفاقاتی که در اقتصاد کشور ما رخ داد از بین رفت چیزی که شاید دو الی سه سال گذشته با آن مواجه بودیم و یک آرامش نسبی در اقتصاد کشور ما به وجود آمده بود عملا در ماههای اخیر به طور کامل نابود شد در مورد کاهش تورم نیز پیش بینی ها با وجود  افزایش نقدینگی در این است که افزایش خواهد یافت.

 عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد:   نابراین دولت در طی سالیان اخیر و با اتفاقاتی که طی ماه‌های پیش‌رو شاهد آن بودیم دستاوردی در حوزه اقتصادی نداشته است و ما به جای آنکه تنها به نام گذاری های اقتصادی سال اکتفا کنیم و در حد شعار و حرف باقی بمانیم کافی نیست و باید به دنبال برنامه و طرح‌های لازم بود.از همین رو باید به سمت اصلاح نظام اقتصادی ایران پیش برویم متاسفانه هیچ کس در این خصوص اقدامی انجام نمی‌دهد، اکنون هیچ استراتژی مناسب در زمینه اقتصادی مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: از طرفی رفتار  مدیران و مسئولان مربوطه در حوزه اقتصادی به هیچ عنوان مسئولانه نیست؛از همین رو وقتی با رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تغییرات نرخ ارز مصاحبه می‌کردند ایشان در ماه دی علت افزایش نرخ دلار را مربوط به آغاز سال نو میلادی و جشن کریسمس می دانستند و در زمان دیگر علت را به خاطره مسافرت حجاج به عربستان دانستند و یا در جای دیگر روزهای پایانی سال و آغاز سال نو جدید را بهانه ای دیگر برای افزایش قیمت ارز در نظر گرفتند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  گفت: اما جای این سوال وجود دارد افزایش  قیمت دلار در ۲۰ فروردین ماه سال ۱۳۹۷ به چه علت است و آقای سیف به عنوان رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این باره چه توجیهی خواهند داشت؟چرا مسئولین ما به اصول پایه اقتصاد کشور بی توجه هستند؟ وقتی عرضه و تقاضا  با هم متناسب نیست و زمانی که حجم دلار موجود در بازار کاهش می‌یابد و کم عرضه می‌شود طبیعی است که قیمت دلار نیز افزایش خواهد یافت.

 شعور وزارت صنعت از حمایت تولید، در حد توزیع سرمایه است//سیف، مسئول حرفه ای نیست!

وی افزود: دولت می‌توانست ارز ارزان قیمت را در بازار تزریق نکنند و دلار را تک نرخی اعلام نماید و اگر ارزی از کشور خارج می شود به سرعت جلوی آن را بگیرد و در شرایطی که با کمبود دلار در بازار مواجه هستیم نباید به سایر کشور ها کمک ارزی کرد من فکر می کنم رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حرفه ای گری لازم برای تصدی گری و حضور در پست ریاست بانک مرکزی را ندارد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  عنوان کرد: من فکر می کنم اتاق بازرگانی صنعت و معدن و تجارت استان تهران باید، درخواست کند تا فرد شایسته به جای آقای سیف در مسند ریاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد از طرف دیگر من فکر می کنم که اتاق بازرگانی باید تذکر جدی به معاون اول رئیس‌جمهور دهد چون اعلام نظر ایشان در خصوص کاهش دستوری نرخ دلار به قیمت ۴۲۰۰ تومان حرفه ای نیست.

وی افزود: اولین ایراد این صحبت این است که وقتی مسئولین مصوبه اقتصادی دارند باید ابتدا با بخش خصوصی مشورت کنند و من به عنوان عضوی از اعضای اتاق بازرگانی استان تهران اطلاعی از این مشورت ندارم و اگر آماری از اعضای اتاق بازرگانی بگیرید درصد بالایی موافق هستند که اجرا شدن دستوری نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی  عملیاتی نیست و کسانی که فکر میکنند چنین اقدامی عملی هست از تعداد انگشتان یک دست کمتر است اگر  کارشناسان اقتصادی این مصوبه را اجرایی نمی دانند چرا معاون اول رئیس جمهور این مملکت چنین نظری را از رسانه ملی اعلام می کند؟

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  گفت: کجای دنیا با بگیر و ببند و دستور مسائل اقتصادی را حل می کنند؟ و جای سال اینجاست که در اجرای دستوری برنامه های اقتصادی در طی سالیان گذشته چقدر موفق بوده ایم که اکنون از این راهکار استفاده می بریم؟همین چند ماه گذشته شاهد بودیم که چند نفر از سربازان را در چهارراه استانبول دستگیر کردند و فکر کردند که مسئله حل می شود؛ اما این اتفاق نه تنها باعث حل نشدن موضوع شد بلکه قیمت دلار در بازار ارز را متلاطم کرد ما تا کی می‌خواهیم  از راههای اشتباه استفاده کنیم و تنها مسیر اصلاح اقتصادی کشور حرکت در جهت آزادسازی اقتصادی است این موضوع بسیار قابل اهمیت است و تا وقتی مسئولان ما به آن توجه نکنند به جایی نمی رسیم و اتاق بازرگانی باید نسبت به این موضوع موضع جدی بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من سال ۱۳۹۷ سالی است که باید اتاق بازرگانی صنعت و معدن استان تهران، موضع گیری های سریح، روشن و شفاف داشته باشد.چون مسئولین نیاز به یک شوک دارند  و توجهی به مسیرهای اشتباه و غلط خود در روند امور اقتصادی کشور ندارند مسیرهایی که به حد زیادی ما را به سمت سقوط پیش می‌برند.در مورد حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی از سوی کارشناسان اتاق بازرگانی صحبت‌های بسیاری شد هرچند که در معنای حمایت از کالای ایرانی مشخص نبود اما جناب آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که حمایت از کالای ایرانی یعنی حمایت از کالای با کیفیت.

وی تصریح کرد: کالای باکیفیت تعریف خود را دارد و کالایی با کیفیت است که از لحاظ قیمت و کیفیت رقابت پذیر باشد و بتوانند در سطح کالاهای جهانی رقابت کند و ملاک حمایت از کالای ایرانی باید کالایی باشد که قابل صادرات به اقصی نقاط دنیا باشد و از فناوری و دانش و تکنولوژی خوبی برخوردار باشد بهره وری آن در حد خوبی صورت گیرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  عنوان کرد: اما سوال اینجاست که چه کسی باید زمینه را برای تولید کالای مرغوب و باکیفیت ایرانی که قابل صادرات است ایجاد کند؟ به نظر می‌آید مهمترین ارگانی که باید این مسئولیت را برعهده داشته باشد و حامی تولید داخلی باشد وزارت صنعت معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران است.سوال من در اینجا این است که مهمترین برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران درسال ۹۶ که آن را پشت سر گذاشتیم چه بود؟ و حتی مهمترین کاری که این وزارتخانه در سال ۱۳۹۵ انجام داد  مربوط به چه موضوعی بود؟

وی افزود: شاید تنها کاری که این وزارتخانه طی سالیان اخیر انجام داد توزیع تسهیلات مالی بین بنگاه‌های اقتصادی بود و  هیچ کار مهم دیگری جز این اقدام انجام نداد.یعنی درک وزارت صنعت معدن و تجارت از کمک و حمایت از واحدهای صنعتی این است که مقداری از تسهیلات بانکی را بین بنگاه ها تقسیم کند.امسال هم با برنامه دیگر تحت عنوان نوسازی صنایع از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت دولت در حال اجراست که مصوبه مجلس شورای اسلامی هم  محسوب می شود و در این طرح هم وزارت صنعت درکی جز توزیع پول بین واحدهای صنعتی ندارند.اقتصاد کشور برای بهبود نیازمند سرمایه‌گذاری است اقتصادی که غیر قابل پیش بینی است کسی جرأت سرمایه‌گذاری در آن را ندارد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  تصریح کرد: برای آنکه ارتباطات ما افزایش یابد نیازمندیم تا با همسایگان خود ارتباطات بهتری برقرار کنیم فکر می کنم هم اکنون وضعیت ما در خصوص ارتباط گیری با همسایگان مجاور ایران مناسب نیست.و لازم است تا حتما دولت و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مسلمان باشند ارتباطات مان را با همسایگان ایران بهتر کنند تا شاید کمی از فشارهای خارجی بر روی اقتصادمان کم شود.من از رئیس اتاق بازرگانی استان تهران درخواست دارم که امسال را به عنوان سال موضع‌گیری‌های سریح اتاق بازرگانی نسبت به تصمیمات دولت قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: قرار نیست که ما بنشینیم و به راحتی گوش دهیم که معاون اول رئیس جمهور از فردا باید دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه شود قرار نیست که ما در اتاق بازرگانی بنشینیم و فردی مسئولیت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشته باشد که حرفه ای نیست.

این گزارش می افزاید؛ دکتر معظمی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: کلید حل بسیاری از مشکلات و چالش های امروز گریبانگیر اقتصاد کشورمان است  به امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف و حضرت حق واگذار می کنیم یادمان باشد که اداره یک بنگاه اقتصادی و یا مجموعه و حتی یک کشور بدون حرکت سیستمی امکان پذیر نمی باشد تا زمانی که ما یاد نگیریم اداره کشور را به صورت سیستمی مدیریت کنیم طبیعی است که هزینه های فراوانی را متحمل خواهیم شد من امیدوار هستم که سال ۱۳۹۷ شاهد سالی بر مبنای حاکمیت بیشتر عقل و منطق باشیم.

وی افزود: روابط دوستانه و انسانی در توسعه روابط بین الملل از دیگر آرزوهای ماست که امیدواریم در روابط اقتصادی سال ۱۳۹۷ شاهد آن باشیم.به نظر من بخش عمده‌ای از چالش‌ها و مسائل اقتصادی در گرایی آن است که تکلیف خود را با صحنه بین المللی مشخص کنیم.

ارسال نظرات