سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه سال ۹۶، ۸۱۰ تن مواد مخدر کشف شده است، گفت: در ۵ سال اخیر شاهد افزایش مصرف «گل» در بین دانش‌آموزان بوده‌ایم.
کد خبر: ۹۰۰۹۶۵۴
|
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲

به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی و سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری با اشاره به اقدامات انجام شده این ستاد در سال 96 اظهار داشت: اوایل هفته آخر اردیبهشت ماه به محضر رهبر معظم انقلاب خواهیم رسید تا از اقدامات صورت گرفته گزارشی را ارائه دهیم.

وی از رشد 14 درصدی کشف مواد مخدر در سال 96 خبر داد و گفت:‌در مجموع حدود 810 تن مواد مخدر کشف شده است که در مقایسه با سال 95 که حدود 708 تن بوده است، رشد 14 درصدی را شاهد بوده‌ایم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به جزئیات کشفیات مواد مخدر در سال 96 افزود: در سال گذشته 81درصد کشفیات مربوط به تریاک، 13 و نیم درصد حشیش، 3.3 درصد هروئین، 1.8 درصد مرفین، 0.3درصد شیشه و مابقی مربوط به سایر مواد بوده است.

افشار با بیان اینکه در کشفیات مربوط به حشیش 13 و نیم درصد رشد داشته‌ایم، گفت: رشد کشفیات هروئین، شیشه و مرفین نسبت به سال 95 تغییر محسوسی را نشان نمی‌دهد.

وی از رشد 10 درصدی کشفیات مواد مخدر در گمرک خبر داد و افزود: 88 درصد کشفیات توسط ناجا،‌10درصد توسط وزارت اطلاعات و 2 درصد کشفیات مربوط به سازمان بسیج بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: کشفیات وزارت اطلاعات مربوط به سال 95 رشد 48 درصدی داشته است که این میزان رشد برای ناجا 23 درصد، سازمان زندان‌ها رشد 21 درصدی و گمرک نیز رشد 10 درصدی را نشان می‌دهد.

افشار به هزار و 584 درگیری در سال گذشته اشاره کرد و گفت:‌در این خصوص رشد منفی 27 درصدی را نسبت به سال 95 داشته‌ایم. ضمن اینکه در متلاشی شدن باندها رشد منفی 12 درصدی انهدام کارگاه‌ها‌ رشد منفی 2 درصدی و تعداد افراد و قاچاقچیان دستگیر شده نیز 8 درصد رشد منفی را نسبت به سال 95 نشان می‌دهد.

وی متذکر شد: ساماندهی معتادان متجاهر نسبت به سال 95 از رشد 13 درصدی برخوردار بوده که عمدتا مبتنی بر ایجاد ظرفیت از طریق تبصره 2 ماده 16 رخ داده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه از سال 92 تاکنون دامنه نفوذ باندهای مافیایی به عمق کشور کم شده است، گفت: اغلب کشفیات در استان‌های مرزی رخ داده است.

افشار با اشاره به اقدامات گمرک کشور در مبارزه با مواد مخدر، خاطرنشان کرد: برای دومین سال گمرک ایران در بین گمرک‌های دنیا به عنوان پیشتاز با بیشترین دقت در کشفیات معرفی شده و جایزه گرفته است.

وی ابراز داشت: برنامه‌ریزی برای 5 دستگاه ایکس‌ری برای نصب در گمرکات صورت گرفته ضمن اینکه تاکنون 13 دستگاه ایکس‌ری بزرگ کامیونی و 48 دستگاه ایکس‌ری چمدانی فعال شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه از 21 قلاده سگ در گمرکات برای شناسایی مواد استفاده می‌شود، یادآور شد: جمع سگ‌های موادیاب در سال جاری به 49 قلاده خواهد رسید.

افشار با اشاره به کشفیات مواد مخدر در استان‌های مرزی، گفت:‌تغییرات کشفیات را به صورت محسوس داشته‌ایم. ضمن اینکه استان بوشهر به جمع 10 استان‌ اول در زمینه کشفیات رسیده است.

وی خاطرنشان کرد:‌718 تن کشفیات مواد از مجموع 810 تن کشفیات سال 96 در 10 استان اول بوده است که 90.2 درصد است ضمن اینکه از این میزان حدود 52 درصد از این کشفیات در 5 استان مرزی شرقی که در لایه اول هستند، صورت گرفته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 28 درصد از کشفیات مربوط به لایه دوم است، گفت: این مربوط به مناطق همجوار استان‌های مرزی است ضمن اینکه از سال 92 تاکنون دامنه نفوذ شبکه‌ها و باندها به داخل کشور کم شده و عمدتا در مرزها اتفاق می‌افتد.

افشار با اشاره به زندانیان مواد مخدر در کشور ابراز داشت:‌از حدود 225 هزار زندانی در کل جرائم موجود تا اسفند سال 96 حدود 95 هزار نفر به صورت مستقیم مربوط به جرائم مواد مخدر هستند که 42 درصد کل زندانیان کشور را تشکیل می‌دهد.

افشار با اشاره به اقدامات ایران در مبارزه با مواد مخدر افزود: در شصت و یکمین اجلاس مواد مخدر دنیا اعلام شد که ایران به تنهایی 4 برابر مجموع کشفیات مواد با منشا تریاک در جهان را کشف کرده است.

وی ضمن اینکه کشفیات ایران در سال 2015 بدون احتساب کشفیات ماری جوآنا و حشیش 32 درصد از کشفیات جهان را شامل می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: ایران میزبان دوره آموزشی سگ‌های مواد یاب با حضور نمایندگان اروپایی بوده است که به مدت 6 هفته از 18 فروردین برگزار شده است ضمن اینکه فاز سوم دوره استحکام خانواده نیز انجام می‌شود.

افشار با اشاره به حوزه کاهش تقاضای مواد مخدر، یادآور شد: با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر اولویت داشتن پیشگیری در سال 96 در این حوزه برای حدود 700 هزار دانش‌آموز و اولیای آنها و صد هزار معلم و مربی دوره‌های آموزشی برگزار شده است. ضمن اینکه حدود 5 میلیون و 500 هزار خانواده نیز تحت پوشش برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی قرار گرفته‌اند.

وی از آموزش 350 هزار دانشجو و 3 هزار و 500 استاد و مشاور در دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت:360 هزار کارگر در محیط‌های کارگری، 60 هزار کارمند و 8 هزار و 500 نیروی نظامی و خانواده آنها در محیط نظامی تحت آموزش‌های لازم قرار گرفتند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در هزار و 450 مسجد و محله آموزش‌ها و برنامه‌های پیشگیری صورت گرفته است، گفت: حدود 8 هزار کارگاه پیشگیری از اعتیاد برگزار شده و 8 هزار روحانی و مقلد تحت آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد قرار گرفته‌اند.

افشار با اشاره به اقدامات حمایتی ستاد مبارزه با مواد مخدر از روستاها خاطرنشان کرد: هزار و 200 خانه ورزش روستایی را تجهیز کرده‌ایم که بخشی از امکانات آن توسط دهیاری‌ها و بخشی از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام گرفته است. ضمن اینکه در مجموع تعداد خانه ورزش روستایی چه آن دسته که تجهیز شده و چه خانه‌های ورزشی که در حال تکمیل است به دو هزار و 500 خانه خواهد رسید.

وی با اشاره به فعالیت خط ملی مشاور اعتیاد، یادآور شد: در سال 96 ، 405 هزار تماس تلفنی پاسخ داده شده است ضمن اینکه 50 هزار عضو سازمان جمعیت جوانان هلال احمر نیز تحت آموزش قرار گرفتند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اقدامات درمانی ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: قریب یک میلیون معتاد در 8 هزار و 600 مرکز درمانی تحت درمان قرار گرفتند ضمن اینکه 85 سرپناه شبانه در کشور فعال بوده و 365 تیم سیار و هزار و 200 مرکز اقامتی فعالیت کرده‌اند.

افشار اضافه کرد: تعداد مراکز TC با حمایت سازمان بهزیستی و بخش خصوصی به 30 مرکز رسیده است که در این مراکز معتادان به مدت یک سال اقامت کرده و تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به پذیرش حدود 18 هزار معتاد متجاهر در سال 96 خاطرنشان کرد: درمان معتادان بی‌بضاعت صاحب آئین‌نامه اجرایی شده و تصویب و ابلاغ آن انجام شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از تدوین راهنمای نحوه مراقبت و تشخیص ایدز و تدوین شیوه‌نامه غربالگری در مرز خطر در مدارس خبر داد و گفت: تا پایان سال 96 دو هزار و 400 سازمان مردم نهاد در حوزه کاهش تقاضا فعالیت کرده‌اند.

افشار در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص میزان مصرف مواد مخدر در بین دانش‌آموزان گفت: در جمعیت دانش‌آموزی ما شیوع اعتیاد را نمی‌سنجیم بلکه هر نوع مصرف مواد را در نظر می‌گیریم و حتی یک نوع مصرف هم برای ما مهم است و نگرانی ما در بحث مصرف هر نوع مواد و موضوع تجربه مصرف است. حتی اینکه یک بار مصرف صورت گرفته باشد.

وی اضافه کرد: بر اساس ارزیابی سال 80 نیم درصد دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم تجربه مصرف داشتند که این میزان در سال 90 به یک درصد و در سال 95 به حدود 2 درصد دانش‌آموزان که تجربه مصرف مواد در متوسطه دوم را داشته‌اند، رسیده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در 5 سال اخیر شاهد افزایش  ناشی از توسعه مصرف گل را در بین دانش‌آموزان شاهد بوده‌ایم و الان نیز شاهد هستیم درجمعیت دانشجویی از سال 96 مصرف گل کم شده است و امیدواریم شاهد این باشیم که در آینده مصرف ماده گل در بین دانش‌آموزان کم باشد.

افشار با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه صیانت، یادآور شد: به 38 هزار معتاد بهبود یافته آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارائه شده و در مجموع در سال 7 هزار و 400 شغل ایجاد شده که 10 درصد آن مربوط به ستاد مبارزه با مواد مخدر و 90 درصد باقیمانده نیز با مشارکت دستگاه‌های مختلف دولتی و خیرین صورت گرفته است.

وی با اشاره به کاهش میزان مرگ و میر معتادان در سال 96 متذکر شد: میزان مرگ و میر در سال 96 نسبت به سال 95 ،4.9 درصد کاهش داشته است به شکلی که در سال 96 دو هزار و 731 مورد مرگ زن و مرد معتاد داشته‌ایم در حالی که در سال 95 دو هزار و 872 مورد بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اقدامات زیربنایی دفتر برنامه‌ریزی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد:‌یکی از اقدامات تدوین طرح ملی مبارزه بامواد مخدر بود که در آن سهم هر دستگاه مشخص شده است که این نوشته و مصوب شده و نقشه راه 5 ساله در دستگاه‌های مختلف تدوین و ابلاغ شده است.

افشار با اشاره به اولویت‌های کاری ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال جاری عنوان کرد: اولویت اصلی ما در سال جاری پیشگیری از اعتیاد است ضمن اینکه در حوزه پیشگیری که شام درمان و کاهش آسیب‌ها و صیانت اجتماعی و بازپروری است رویکرد اجتماعی شدن مبارزه و سپردن کار به مردم مورد توجه است.

وی با اشاره به تاکیدات دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر برای مقابله با عرضه مواد مخدر یادآور شد: مهمترین موضوع در این خصوص دسترسی آسان به مواد مخدر است که باید این دسترسی سخت شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اقدامات انجام شده در مسموم‌سازی مدارس از مواد مخدر تصریح کرد: پاکسازی مدارس تا شعاع 500 متری را در دستور کار قرار داده‌ایم و از طریق تفاهم نامه مشترکی که با نیروی انتظامی برای پاکی مدارس انجام شده است در سال 96 در شعاع 500 متری مدارس سینماها و مراکز عمومی یک تن و 900 کیلوگرم مواد در ابعاد نیم‌گرمی از طریق ضربه زدن به خرده‌فروشان مواد کشف شده است که این میزان اطراف مدارس بیشتر بوده است.

افشار با اشاره به ارائه خدمات مشاوره‌ای به افراد جامعه، افزود: 2 میلیون خدمات از طریق مراکز مشاوره، کلانتری و پلیس مواد مخدر و در مدارس و مساجد ارائه شده است. ضمن اینکه در حوزه مبارزه با مواد مخدر شاهد افزایش سهم مبارزه اطلاعاتی در کشفیات بوده‌ایم به طوری که در سال 96 سهم کشفیات مبتنی بر اطلاعات به دست آمده 64 درصد بوده است که اولویت ما این است که این میزان در سال 97 به 80 درصد برسد.

وی از پیگیری امضای تفاهم‌نامه با حوزه فضای مجازی وزارت ارشاد برای بهره‌گیری از این فضا در جهت پیشگیری از اعتیاد خبر داد و گفت: در خصوص زمان دسترسی به مواد زمان‌ها متفاوت است و نمی‌توانیم دقیقا اعلام کنیم اما چیزی که همه به آن اذعان داریم است که همه به علت فراوانی مواد دسترسی به مواد در کشور خیلی سخت نیست که این راه حل‌های دارد و ما باید حداکثر مکانیزم‌های سختگیرانه برای جلوگیری از ورود مواد به کشور را داشته باشیم و باید به سمتی برویم که رابطه قاچاقچی و مصرف کننده را کم کنیم.

 

 

ارسال نظرات