خبرهای داغ:
بی شک اهتمام عملی و نه شعاری به مقوله اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی در سینمای ایران در سایه توجه به پیوست‌های فرهنگی آن می‌تواند شاه کلید ورود به بحث سبک زندگی ایرانی و اسلامی نیز باشد.
کد خبر: ۹۰۰۹۵۱۳
|
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱
کم محلی سینما به راهبرد حمایت از کالای ایرانی
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، در کشور ما در طول سال بیش از یکصد فیلم تولید می‌شود که البته همه آن‌ها شانس لازم برای اکران در پرده نقره‌ای را پیدا نمی‌کنند.

در ضمن باید توجه داشت که سالانه چندین هزار فیلم مستند و کوتاه تولید می‌شود که بخشی از آن‌ها در جشنواره‌ها و یا برخی سینما‌ها و نیز شبکه‌های تلویزیونی فرصت پخش پیدا می‌کنند.

الغرض آن که در مجموع سینمای ایران و فیلم کوتاه و مستند آن در قیاس با بسیاری از کشور‌های جهان، یک سینمای زنده و پویا به شمار می‌رود که باید از این ظرفیت مناسب جهت پیشبرد مسایل کلان کشور استفاده کرد.

یکی از مباحث بسیار مهم در این راستا توجه به شعار سال‌های اخیر در باب تحقق اقتصاد مقاومتی و به خصوص حمایت از تولید ملی است که متاسفانه در این باره سینمای ایران تاکنون کوتاهی‌هایی داشته است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن‌ها عبور کرد.

بدتر و اسفبارتر این که بعضاً آثار سینمایی و حتی برخی تولیدات تلویزیونی کشور، به نوعی در مسیر توسعه و ترویج فرهنگ اشرافی گری و مصرف زدگی قرار می‌گیرند و خواسته یا ناخواسته دست به تبلیغ سبک زندگی مدرن غربی می‌زنند.

از این منظر اغراق نیست اگر بگوییم دست کم در بیان برخی فیلمسازان و نویسندگان سینمایی کشور، اساساً توجه به تولید ملی و خاص‌تر از آن بحث استفاده از کالای ایرانی یک دغدغه جدی و کلیدی نبوده که شاید این مساله ریشه در پایگاه اجتماعی و سطح رفاه آن‌ها داشته باشد و ایضاً بیگانگی شان با وضعیت موجود دیگر اقشار جامعه.

البته انصافاً همه این طور نیستند به خصوص نسل جوانی که نشان داده بیشتر از برخی بزرگان و مدعیان سینما، دغدغه اقشار متوسط رو به پایین جامعه را دارد و این را در آثار تولیدی خود نیز به اثبات رسانده است.

ناگفته نماند که در این خصوص نمی‌توان صرفاً سینماگران را مقصر قلمداد کرد و بیانیه نکوهش آمیز درباره ایشان صادر کرد، چرا که متاسفانه برخی از متولیان فرهنگی و سینمایی نیز، اقدام روشنگرانه و یا تشویق آمیز در این خصوص نداشته‌اند که اگر مثلاً فلان کارگردان و تهیه کننده سینما در فیلم خود به مقوله حمایت از تولید ملی و ترویج مصرف کالای داخلی پرداخت، به شیوه‌های درست و نه رانتی، او را مورد حمایت و تشویق قرار داد.

سینما به دلیل نفوذ و شعاع تاثیرگذاری بالای خود و از آن جا که رسانه‌ای جهت بخش و تعیین کننده به شمار می‌رود، می‌بایست به عنوان یکی از طلایه داران فرهنگ سازی در کشور از سوی مسئولان و دست اندرکاران امور مورد توجه قرار گیرد چه آن که امروزه در بسیاری از کشور‌های دنیا، به منظور بسترسازی و عملیاتی کردن برنامه‌ها و راهبرد‌های کلان ملی و حتی بین المللی از این رسانه فراگیر و جذاب استفاده می‌کنند و هالیوود به عنوان قلب تپنده رسانه مدرن غرب همین ویژگی را برای ایالات متحده آمریکا و نظام سلطه ایفا می‌کند.

بی شک اهتمام عملی و نه شعاری به مقوله اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی در سینمای ایران در سایه توجه به پیوست‌های فرهنگی آن می‌تواند شاه کلید ورود به بحث سبک زندگی ایرانی و اسلامی نیز باشد، به خصوص از این نظر که فیلم‌ها و آثار سینمایی در شکل دهی به سبک زندگی و تکوین بایسته‌های و الزامات آن در دنیای کنونی، نقش بسیار مهمی برعهده دارند.
مهدی مرادی
ارسال نظرات
پر بیننده ها