خبرهای داغ:
در پی درگذشت دکتر قیصر امین پور، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیت صادر کردند و وی را شاعر برجسته و خلاق انقلاب نامیدند.
کد خبر: ۹۰۰۹۳۳۷
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از گتوند: قیصر امین پور یکی از شاعران برجسته و بزرگ ایران زمین است که در روز دوم اردیبهشت ماه سال 1338 در یک خانواده بختیاری در گتوند دیده به جهان گشود، دوره راهنمایی و متوسطه خود را در مدرسه راهنمایی دکتر معین و آیت الله طالقانی دزفول گذراند و در سال 1357 در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد، ولی پس از مدتی از تحصیل این رشته انصراف داد.

وی در سال 1363 بار دیگر در رشته زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه رفت و این رشته را تا مقطع دکترا گذراند، در سال 1376 از پایان‌ نامه دکترای خود با راهنمایی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان «سنت و نوآوری در شعر معاصر» دفاع کرد که این پایان‌ نامه در سال 1383 و از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.

قیصر امین‌ پور که استاد دانشگاه تهران بود و در رشته ادبیات در این دانشگاه تدریس می کرد پس از نزدیک به یک دهه تحمل دردهای ناشی از سانحه تصادف، در بامداد روز سه شنبه هشتم آبان سال 1383 هجری خورشیدی در بیمارستان دی تهران دعوت حق را لبیک گفت و روح بلندش به آسمان پرکشید و همنشین ملائک شد.

پیکر این شاعر نامی پس از بدرقه در تهران و وداع اساتید و دانشجویان به استان خوزستان انتقال یافت در یک آئین باشکوه و کم نظیر در زادگاهش شهر گتوند تشییع شد و در پارک گلستان و در جوار شهدای گمنام این دیار آرام گرفت.

تنفس صبح، در کوچه آفتاب، آینه‌ های ناگهان، گل ها همه آفتابگردانند و دستور زبان عشق از مجموعه ‌های منتشر شده شعر قیصر امین پور برای بزرگسالان است.

همچنین توفان در پرانتز (نثر ادبی) و منظومه ظهر روز دهم برای نوجوانان، سنت و نوآوری در شعر معاصر و شعر و کودکی از دیگر آثار قیصر امین پور هستند.

در پی درگذشت دکتر قیصر امین پور، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیت صادر کردند و وی را شاعر برجسته و خلاق انقلاب نامیدند.

در این پیام آمده است: با اندوه و دریغ، خبر تلخ درگذشت شاعر فرزانه‌ انقلاب دکتر قیصر امین‌پور را دریافت کردم. از دست دادن او برای اینجانب و برای همه‌ اصحاب شعر و ادب، خسارت‌ بار است. او شاعری خلاق و برجسته بود و همچنان به سمت قله ‌های این هنر بزرگ پیش می رفت.

همچنین حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه پیام خود نگاشته است: درگذشت او آرزوهائی را خاک کرد، ولی راه فتح قله‌ ها را امید است دوستان و یاران نزدیک و شاگردان این عزیز، ادامه دهند. او و دوستانش نخستین رویش های زیبا و مبارک انقلاب در عرصه‌ شعر بودند و بخش مهمی از طراوت و جلوه‌ این بوستان، مرهون ظهور و رشد آن عزیز و دیگر دوستان همراه اوست. خداوند پاداش خوبی های او را امروز که بیش از گذشته به آن نیازمند است، با کَرَم و فضل به او برگرداند و او را در آغوش رحمت و مغفرت خویش بگیرد. به خاندان و بازماندگان و دوستان و شاگردان آن عزیز صمیمانه تسلیت می گویم.

همانطور که رهبر انقلاب در پیام تسلیت خود آورده قیصر امین پور شاعری خلاق و برجسته بود و این نبوغ او همچنان در حال پیشرفت بود که عمرش یاری نکرد تا بتواند قله های استوارتر و رفیع تری را در این حوزه فتح کند.

همچنین رهبر انقلاب قیصر امین پور و دوستانش را نخستین رویش های زیبا و مبارک انقلاب در عرصه‌ شعر دانستند زیرا پرداختن به شعر مقاومت و دفاع مقدس را با همکاری و همیاری عزیزانی چون شاعر نام آشنا زنده یاد سید حسن حسینی و شاعر پرآوازه زنده یاد سلمان هراتی آغاز کرد.

امروز دوم اردیبهشت ماه زادروز دکتر قیصر امین پور شاعر بلند پرواز استان خوزستان و ایل بزرگ بختیاری است که 59 سال پیش در یک خانواده مذهبی روستایی در شهر گتوند استان خوزستان که آن زمان یک روستا بود به دنیا آمد.

قیصر امین پور در طول حیات دنیوی، آثار فاخری با موضوعات ادبیات و شعر به ویژه شعر مقاومت از خود به یادگار گذاشت تا آیندگان بتوانند از آن بهره مند شوند.

هر چند که قیصر امین پور جزو مفاخر استان خوزستان، شهرستان گتوند و ایل بزرگ بختیاری است ولی با خدمات بزرگی که برای شعر انقلاب انجام داده تا ابد افتخار همه ملت ایران می ماند.

به قول سعید بیابانکی شاعر طنزپرداز ایران، قیصر خدمات بزرگی برای شعر انقلاب انجام داده است مهم‌ترین و رفیع‌ترین کار قیصر احیای شعر نیمایی و رباعی بعد از انقلاب به نفع انقلاب بود و توانست شعر نیمایی را برای انقلاب به کار گیرد و قطار شعر نیمایی را وارد ریل شعر انقلاب کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها