قرار است طی روزهای آتی و تا قبل از ۱۲ مه / ۲۲ اردیبهشت‌ماه [زمان اعلام تصمیم ترامپ درباره توافق هسته‌ای] سران ۳ کشور آلمان، انگلیس و فرانسه به ایالات متحده آمریکا سفر کرده و دیدارهای درباره برجام داشته باشند.
کد خبر: ۹۰۰۹۰۵۴
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، قرار است طی روزهای آتی و تا قبل از 12 مه / 22 اردیبهشت‌ماه [زمان اعلام تصمیم ترامپ درباره توافق هسته‌ای] سران 3 کشور آلمان، انگلیس و فرانسه به ایالات متحده آمریکا سفر کرده و دیدارهای جداگانه‌ای با «دونالد ترامپ» درباره برجام داشته باشند. در این میان، رسانه‌های غربی تمرکز ویژه‌ای روی سفر «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به واشنگتن کرده و از دیدار مکرون و ترامپ به عنوان ملاقاتی «تعیین‌کننده» یاد می‌کنند. روزنامه «نیویورک‌تایمز» در یادداشتی به قلم «راجر کوهن» در این باره نوشت: «اگر مکرون نتواند جلوی ترامپ را بگیرد که درباره ایران دست به بدترین کار نزند و در تاریخ 12 مه توافق هسته‌ای ایران را نابود نکند و تعلیق

تحریم‌های ایران را تمدید نکند؛ در آن صورت هر اتفاقی امکان دارد بیفتد. توافق هسته‌ای دارد خوب کار می‌کند. فرانسه هم مصمم است هرطور شده آن را حفظ کند».
بر اساس آنچه رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «ترزا می» ‌نیز در دیدارهای خود با ترامپ قصد دارند وی را درباره باقی ماندن در توافق هسته‌ای با ایران اقناع کنند.
1- رایزنی برجامی تروئیکای اروپایی و ایالات متحده آمریکا به صورت جدی از جولای سال 2017 میلادی [ابتدای تابستان گذشته] آغاز شده و به صورت منظم و سلسله‌وار ادامه داشته است. مذاکرات تروئیکای اروپایی و آمریکا بر سر آنچه اصلاح برجام – بخوانید تغییر برجام – می‌نامند، طی یک‌ماه اخیر به صورت محرمانه شدت یافته است. برخی منابع رسانه‌ای اعلام کرده‌اند مقامات آمریکایی و اروپایی به صورت مشخص، مشغول مذاکره روی 3 مؤلفه «توان موشکی ایران»، «بازرسی از اماکن نظامی» و  «محدودیت‌های زمانی برجام» هستند. آسوشیتدپرس در این باره نوشت: «مذاکره‌کنندگان اروپایی برای چهارمین بار دیدار کردند و به پیشرفت‌هایی دست یافتند اما نتوانستند بر سر تمام مسائل به توافق برسند. این وضعیت به طور بالقوه سرنوشت توافق هسته‌ای با ایران را به مکرون و مرکل می‌سپارد که قرار است به ترتیب روزهای 24 و 27 آوریل به واشنگتن سفر و با مقامات آمریکایی دیدار کنند. 2 مقام ارشد آمریکایی گفته‌اند طرفین درباره موضوع موشک‌ها و بازرسی‌ها به حصول توافق نزدیک هستند اما تاکنون پیشرفتی درباره بندهای «غروب آفتاب» حاصل نشده است».
2- بر خلاف آنچه مقامات اروپایی ادعا می‌کنند، اصلی‌ترین هدف سران تروئیکای اروپایی از سفر به آمریکا و دیدار با ترامپ، حفظ توافق هسته‌ای با ایران نبوده و نیست! اصلی‌ترین دغدغه مرکل، مکرون و «ترزا می» ‌در دیدار با ترامپ، «توافق بر سر تغییر برجام» و نحوه «دفرمه کردن توافق هسته‌ای» به سود اهداف واشنگتن است. به عبارت شفاف‌تر، معامله‌ای که مقامات اروپایی به پیشگامی رئیس‌جمهور فرانسه با ترامپ صورت داده‌اند، مراحل نهایی خود را سپری می‌کند. در این مذاکرات، مدل و ترکیب  1+5 به 1+3 ( آمریکا و 3 کشور اروپایی) تبدیل شده است.
3- «اصلاح برجام»، کلیدواژه‌ای است که آمریکا و تروئیکای اروپایی از آن به عنوان اسم رمزی برای «تغییر برجام» استفاده می‌کنند. اخیرا نیز «مایک پمپئو» وزیر پیشنهادی خارجه ترامپ در جلسه خود با اعضای سنای آمریکا، از واژه تعمیر (Fix) در قبال برجام استفاده کرد و این واژه فریبنده را جایگزین «تغییر برجام» کرد. واژه‌سازی مشترک آمریکا و اروپا در تقابل با توافق هسته‌ای به این نقطه ختم نمی‌شود! «فدریکا موگرینی» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و مسؤول کمیته مشترک برجام - که قاعدتا اصلی‌ترین وظیفه وی باید تلاش برای جلوگیری از عدم تغییر توافق هسته‌ای باشد - در کنفرانس خبری اخیر خود در لوکزامبورگ اعلام کرد: «بروکسل از گفت‌وگوهای میان تروئیکای اروپایی با آمریکا برای «اصلاح برجام» مطابق خواسته «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا حمایت می‌کند. البته  این گفت‌وگوها باید در چارچوب توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 [برجام] باشد».
«حفظ برجام به قیمت تامین خواسته‌های ترامپ» و به بیان گویاتر «نابودی توافق هسته‌ای» با چاشنی لبخند و دیپلماسی، فرمول رفتاری و تاکتیکی  اروپا در قبال توافق هسته‌ای با ایران است. اظهارات اخیر موگرینی نشان می‌دهد اروپا رسما و صراحتا از میان 2 گزینه «مهار برجامی ترامپ» و «معامله با کاخ سفید بر سر برجام» گزینه دوم را انتخاب کرده است.
4- همان‌گونه که اشاره شد، کاخ الیزه پررنگ‌ترین نقش را در میان تروئیکای اروپایی در معاملات برجامی با ایالات متحده ایفا کرده است. امانوئل مکرون در این باره دست افرادی مانند «لوران فابیوس» وزیر سابق خارجه فرانسه را نیز از پشت بسته است! آگوست 2017 / مرداد 96، مکرون در اظهاراتی جنجال‌برانگیز اعلام کرده بود حتی می‌توان بر سر موضوع «ابدی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران» مذاکرات مجددی را با تهران انجام داد. در چنین شرایطی جای بسی تامل دارد که رسانه‌های غربی از «مکرون»، «مرکل» و «می» به عنوان ناجیان(!) توافق هسته‌ای با ایران یاد می‌کنند. همان‌گونه که محرز است، زیر پوسته تبلیغات و شانتاژهای تبلیغاتی بر سر سفر سران اروپایی به آمریکا، شاهد شکل‌گیری نوعی معامله وقیحانه میان کاخ سفید و 3 کشور اروپایی بر سر نابودی کامل برجام هستیم.
5 - هم‌اکنون زمان آن رسیده که دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان پرده از بازی مشترک تروئیکای اروپایی و آمریکا در تقابل با توافق هسته‌ای برداشته و تصویر زیبا اما مجازی و خطرناکی را که رسانه‌های غربی از تروئیکای اروپایی (به عنوان قهرمانانی که در صدد حفظ برجام هستند!) ایجاد کرده‌اند از بین ببرد. تفکیک آمریکا و اروپا از یکدیگر در پروسه صیانت از برجام، اشتباه بزرگی بود که دستگاه دیپلماسی ما از سال 2015 میلادی تاکنون انجام داد. جبران بخشی از این خطا، در گرو بازی هوشمندانه و قاطعانه وزارت امور خارجه کشورمان در پرده‌برداری از چهره واقعی اروپاست. 

یادداشت وطن امروز/ محمدتقی جواهری

ارسال نظرات