خبرهای داغ:
معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی:
معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی گفت: ایران اسلامی نماینده هویت اصیل اسلامی است و جامعه المصطفی می‌تواند آن را به جهانیان معرفی کند.
کد خبر: ۹۰۰۸۹۱۳
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
ایران اسلامی نماینده هویت اصیل اسلامی است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبری ظهر امروز در همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل در مجتمع عالی امام خمینی (ره) با اشاره به تعریف فرهنگ اظهار کرد: می‌توانیم فرهنگ را یک چترواژه‌ای بدانیم که همه ابعاد زیست اجتماعی انسان را شامل می‌شود، البته فرهنگ در طول زمان شکل می‌گیرد و در بعد سخت افزار زندگی انسان خودش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: فرهنگ و تمدن یک برون داد دارد که از آن به عنوان هویت فرهنگی انسان‌ها و ملل یاد می‌شود، این هویت است که چیستی انسان فرهنگی را در همه اعصار نشان می‌دهد و هویت فرهنگی، انسان‌ها را به جلو می‌راند و موجب جریان شناسی می‌شود.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی افزود: هویت واپس گرا تلاش می‌کند که بر اصول و سنن خود پافشاری کند و با صرف نظر کردن از جریان‌های رقیب، این تلاش‌ها موجب ایجاد یک جریان متحجر و متعصب می‌شود، افراطی‌گری‌های دینی که در جهان اسلام شکل گرفته است، زاییده همین تفکر و هویت است و بخش اعظمی از جهان اسلام را درگیر خود کرده است.

قنبری با اشاره به هویت فرهنگی واگرا اظهار کرد: این هویت در نقطه مقابل هویت فرهنگی واپس گرا قرار دارد و جریان روشنفکری دینی با هویت فرهنگی واگرا در محافل آکادمیک جلوه گری می‌کند، شعار چنین جریانی، غربی شدن به تمام معنا است تا بتواند پیشرفت کند.

وی ادامه داد: جریان سومی که تلاش می‌کند، خودش را کامل نشان بدهد، جریانی است که در دوره پسانوگرا شکل گرفته که یک هویت سیال است و سعی می‌کند که هم جریان متحجر را در خود جای بدهد و هم جریان سنت و مدرنیته را از خود راضی نگه دارد، امروز از این جریان هم گذر کردیم.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی افزود: یکی از جریان‌هایی که در جهان اسلام وجود دارد و با آن درگیر هستیم، جریان هویت مجازی است، افراد در این جریان، زندگی سایبری و ثانوی را تجربه می‌کنند و هر گروهی در فضای مجازی یک هویت خاصی را دارد.

قنبری با اشاره به هویت اصیل اسلامی اظهار کرد: ایران اسلامی نماینده این هویت است و جامعه المصطفی می‌تواند آن را به جهانیان معرفی کند، قرآن کریم، سنت پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) از جمله اصول ثابتی است که در هویت اصیل اسلامی وجود دارد، این جریان با استفاده از اصول ثابت اسلامی و در قالب اجتهاد پویا برای دنیای امروز راهکار می‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: براساس هویت اصیل اسلامی امکان شکل گرفتن یک شبکه مومنان دین مدار وجود دارد و این هویت می‌تواند که یک زیست ایمانی، معنوی، عقلی و اعتدالی را برای مردم جهان به ارمغان بیاورد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها