مدیرجهاد کشاورزی شهرستان آمل گفت: برف روزهای اخیر به بیش از 3 هزار و 373 هکتار (90 درصد) از باغ های میوه بخش کوهستانی لاریجان این شهرستان خسارت زد.
کد خبر: ۹۰۰۸۴۷۶
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، سیدحسین اسلامی ارزش اقتصادی این میزان خسارت را بیش از 115 میلیارد و 635 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: دو روزگذشته و پس از بازدیدهای میدانی کارشناسان مدیریت ومراکز جهادکشاورزی بخش لاریجان از باغ های سیاه ریشه، دانه دار این بخش، میزان خسارت ناشی از این بلای طبیعی را بسیار زیاد برآورد کردند.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان آمل با بیان اینکه بیش از 4 هزار و 700 هکتار از زمین های مستعد بخش لاریجان شهرستان آمل به کشت درختان سیاه ریشه اختصاص دارد، گفت، گیلاس با بیش از 1400 هکتار و گردو با بیش از 412 هکتار بیشترین خسارت سرمازدگی اواخر فروردین ماه امسال را به خود اختصاص داده اند.
اسلامی، گردو ، گیلاس، گلابی ، سیب ، به ، آلبالو و گل را از محصولات باغی بخش کوهستانی لاریجان این شهرستان معرفی کرد و افزود: گزارش کارشناسان از باغ های خسارت دیده تهیه و برای حمایت از باغداران آسیب دیده یک نسخه آن به سازمان جهاد کشاورزی مازندران ارسال و نسخه دیگر نیز دراختیار فرماندار این منطقه قرار گرفته است.
مدیرجهادکشاورزی شهرستان آمل همچنین با اشاره به اینکه از مجموع باغات سیاه ریشه بخش لاریجان کمتر از 100 هکتار زیرپوشش بیمه محصولات بوده است گفت: باغهایی که زیرپوشش بیمه قرار دارند با تایید خسارت جهادکشاورزی از صندوق بیمه محصولات کشاورزی غرامت دریافت خواهند کرد. اسلامی افزود: برای باغداران خسارت دیده ای که بیمه محصولات نداشتند، از ستاد حوادث غیرمترقبه استانداری مازندران و ستاد مدیریت بحران شهرستان آمل درخواست استمهال بدهی باغداران و یا دیرکرد تسهیلات و نیز پرداخت تسهیلات کم بهره و بلاعوض برای حمایت از باغداران لاریجان پیشنهاد شده که امیدواریم هرچه سریعتر پرداخت شود.
ریزش برف در روزهای 26 و 27 فروردین امسال در مناطق کوهستانی مازندران که با کاهش شدید دمای هوا نیز همراه بود، باغداران و کشاورزان را غافلگیر کرد.
بخش کوهستانی لاریجان آمل از مناطق مستعد در کشت درختان سیاه ریشه به خصوص تولید گیلاس مرغوب در سطح استانهای شمالی کشور است. همچنین این بخش با دو شهر رینه و گزنک و 80 روستا در 70 کیلومتری جنوب شهرستان آمل به تهران و در مسیر جاده هراز واقع شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها