صندوق بین‌‌المللی پول در آخرین گزارش خود که روز گذشته منتشر شد اعلام کرد:‌جنگ تجاری بین آمریکا و چین می‌توانند روند رشد اقتصاد جهانی را کند کند.
کد خبر: ۹۰۰۸۲۳۱
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱

 

 

به گزارش  خبرگزاری بسیج، صندوق بین‌‌المللی پول در آخرین گزارش خود که روز گذشته منتشر هشدار داد، تداوم جنگ جهانی بین چین و آمریکا به عنوان بزرگ‌تریناقتصادهای جهان می‌تواند روند کنونی رشد اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار دهد.

در این گزارش آمده است،  تداوم تقابل آمریکا و چین تهدیدی برای روند باثبات رشد اقتصاد جهانی در شرایط کنونی است اما هنوز برای عقب‌نشینی و توافق این دو کشور در این زمینه زمان باقی است.

صندوق بین‌‌المللی پول در گزارش خود نسبت به چشم‌انداز اقتصاد جهانی پیش‌بینی خود نسبت به رشد اقتصاد جهانی برای سال جاری و سال میلادی آینده را بدون تغییر3.9 درصد سالانه اعلام کرد.

در ماه ژانویه این صندوق پیش‌بینی خود نسبت به رشد اقتصاد جهانی را با توجه به تأثیر مثبت کوتاه‌مدت اجرای قانون کاهش مالیات در آمریکا افزایش داده بود.

مائوریس ابزدفلد کارشناس ارشد اقتصادی صندوق بین‌‌المللی پول گفت: البته تأثیرات مثبت اجرای طرح کاهش مالیات در آمریکا موقتی بوده و به سرعت از بین خواهند رفت و در نتیجه در آینده نزدیک شاهد افت رشد اقتصاد جهانی خواهیم بود.

وی تأکید کرد: چشم‌انداز تقابل تجاری چین و آمریکا نشان می‌دهد که این روند می‌تواند اطمینان اقتصادی کنونی را تهدید کرده و روند رشد اقتصاد جهانی را پیش از بهبود کامل منحرف کند.

وی که در آستانه برگزاری نشست بهاره مشترک بانک جهانی و صندوق بین‌‌المللی پول سخن می‌گفت، در پاسخ به این سوال که آیا جنگ تجاری بین آمریکا و چین در جریان است، گفت: آمریکا و چین به یکدیگر اخطار کرده‌اند اما هنوز به طور کامل با یکدیگر درگیر نشده‌اند.

این کارشناس صندوق بین‌‌المللی پول ادامه داد:‌هنوز زمان برای این دو کشور برای حل مشکلات باقی است و به نظر من برگزاری مذاکرات چندجانبه بین آنها در راستای ایجاد مکانیزم مصالحه می‌تواند از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کند.

ابزدفلد تأکید کرد: سیاست‌های تجاری ترامپ تأثیر کمی را در کاهش تسریع تراز تجاری این کشور و تسریع حساب جاری آن خواهند داشت. پیش‌بینی می‌شود در اجلاس بهاره صندوق بین‌‌المللی پول و بانک جهانی که این هفته برگزار خواهد شد، تقابل تجاری آمریکا و چین یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث باشد.

به گزارش گاردین، صندوق بین‌‌المللی پول در این گزارش آورده است که در حال حاضر نظام تجارت جهانی در معرض فروپاشی قرار دارد که علت اصلی آن ادامه رویارویی چین و آمریکا در عرصه تجارت جهانی است.

صندوق بین‌‌المللی پول در این گزارش از سیاست‌مداران خواسته است تا پیش از شدت گرفتن نگرانی عمومی نسبت به رفع دغدغه‌های عموم اقدام کرده و از افت روند رو به رشد اقتصاد جهانی جلوگیری کنند.

ابزفلد گفت: اجرای طرح کاهش مالیات دولت ترامپ به افزایش واردات به آمریکا و بالا رفتن کسری تراز تجاری این کشور را 150 میلیارد دلار در  سال 2019 افزایش خواهد داد که همین مسئله می‌تواند به تشدید اختلافات تجاری بین آمریکا و دیگر کشورها منجر شود.

ارسال نظرات