خبرهای داغ:
هادی ابراهیمی

نفس‌های آخر ابرقدرت پوشالی

تحلیل و واکاوی حمله آمریکا و متحدانش به سوریه و حوادث اخیر منطقه نشان می‌دهد ابرقدرت پوشالی نفس‌های آخرش را در منطقه می‌کشد.
کد خبر: ۹۰۰۸۱۴۹
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱

حمله آمریکا و متحدانش به سوریه در حالی صورت پذیرفت که رئیس‌جمهوری آمریکا در چند روز اخیر همواره در حال تهدید نظامی بوده و بعد از حمله به سوریه آن را یک موفقیت ارزیابی کرد.

امروز باید نگاهی کامل به اوضاع منطقه داشته باشیم؛ یعنی هم در عرصه میدانی و هم در عرصه راهبردی.

در عرصه میدانی داعش در سوریه و عراق کاملاً شکست ‌خورده است و نیروهای مقاومت و ارتش سوریه غوطه شرقی را از لوث وجود گروهای تروریستی پاک‌سازی کرده‌اند؛ یعنی به جهت میدانی دمشق به یک منطقه امن تبدیل شده است.

در سویی دیگر، از جهت راهبردی عملاً آمریکا و متحدان غربی- عبری- عربی از تمامی معادلات منطقه حذف شده‌اند تا جایی که حتی مذاکرات ژنو هم از آن‌ها گرفته شد و مذاکرات آستانه با حذف آمریکا جایگزین آن شده است.

غربی‌ها اگر می‌خواهند در سوریه چه ازلحاظ میدانی و چه ازلحاظ راهبردی مؤثر باشند، باید یا به شکل گستره جنگ راه بیندازد؛ یعنی علاوه بر محور مقاومت روسیه را نیز همزمان موردحمله قرار دهد که البته هر انسان عاقلی می‌داند نه آمریکا این توانمندی گسترده را دارد و نه جرأت چنین حرکت خطرناکی که شاید به قیمت از دست دادن هستیش شود را دارد.

با این محاسبات می‌فهمیم که آن‌ها حتی در عملیات روانی هم موفق نبودند از سویی با به میدان آمدن مردم سوریه بعد از تهاجم نوعی همبستگی و یکپارچگی مضاعف منطقه را فرا گرفت.

آمریکا هیچ منافعی جز پول‌های سعودی و جلب رضایت اسرائیل در منطقه ندارد و ازآنجایی‌که پول تنها عامل خشنودی ترامپ است او به قیمت از دست رفتن جان سربازان آمریکایی و مردم بی‌گناه منطقه این تجارت را دنبال می‌کند.

قبلاً آمریکا به‌تنهایی در بسیاری از مسائل دنیا تجاوز آشکار نظامی انجام می‌داد و همچنین بسیاری از کودتاهای جهان را مدیریت می‌کرد؛ اما الآن آمریکا به‌روزی افتاده که خارج از مرزهای یک کشور جنگ‌زده آن‌هم با کمک دو کشور دیگر اقدام به شلیک موشک می‌کند و بیشتر این موشک‌ها توسط سامانه‌های قدیمی سوریه ره‌گیری می‌شود، دیگر برای همه روشن شده که ابرقدرت پیر شده و به نفس‌نفس افتاده.

جای تأسف است که پول بعضی کشورهای اسلامی توسط بیگانگان هزینه نابودی این ملت می‌شود و بعضی کشورها در توهمی که آمریکا برای آنان ساخته برای حفظ موجودیت نامشروع خود از هیچ جنایتی روی‌گردان نیستند.

آمریکا باید بداند که دیگر دوران یکه‌تازی تمام شده و ملت‌ها بیدار شدند و حتی روباه پیر هم نمی‌تواند او را با ترفندهایش مسلح کند و مجبور است با موشک وارد میدان شود؛ این یعنی پایان فریب و رو شدن دست آن‌هایی که قرن‌ها ملتشان را با شعار انسان‌دوستی و حقوق بشر فریب می‌دادند و با این شعار دنیا را چاپیدند و خون‌ها ریختند.

کارشناس مسائل سیاسی و مسؤول عقیدتی سیاسی سپاه استان سمنان

ارسال نظرات
پر بیننده ها