خبرهای داغ:
کشورهای صنعتی عضو گروه ۷ حمایت خود را از تجاوز اخیر و موشکی آمریکا، بریتانیا و فرانسه به سوریه اعلام کرده‌اند.
کد خبر: ۹۰۰۷۵۶۶
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، گروه 7 با محکوم کردن حمله ادعایی شیمیایی در غوطه شرقی سوریه از آنچه که "تلاش های متناسب" آمریکا، بریتانیا و فرانسه خوانده اند، حمایت کرده اند تا استفاده احتمالی از تسلیحات شیمیایی را در آینده متوقف کنند.

رهبران گروه 7 با انتشار بیانیه ای اعلام کردند: ما به طور کامل از تلاش های صورت گرفته توسط آمریکا، بریتانیا و فرانسه برای کاهش ظرفیت استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط نظام اسد و جلوگیری از استفاده این تسلیحات در آینده حمایت می کنیم.

این بیانیه افزود: ما از راهکار دیپلماتیک برای حل مناقشه سوریه پشتیبانی خواهیم کرد.

کارشناسان مسائل حقوقی، مشروعیت حقوقی خود حملات این کشور را از منظر قوانین بین‌المللی زیر سؤال برده و آن را «نقض قوانین بین‌المللی برای حفظ آن» (با همه شبهه‌هایی که درباره نیت این کشورها برای پایبندی به قوانین بین‌المللی وجود دارد) توصیف می‌کنند.

حمله به سوریه قبل از انجام هر گونه تحقیقات مستقل درباره حادثه شیمیایی ادعایی در «دوما» انجام شد، علاوه بر آن، مقام‌های رسمی خود آمریکا در بالاترین سطوح درباره نقش دولت سوریه در این حادثه تردید ابراز کرده بودند.

اما حتی اگر به‌فرض محال هم بتوان این را پذیرفت که کشورهای غربی حمله روز شنبه را بنا به این اعتقاد انجام داده باشند که دولت سوریه عامل حمله شیمیایی بوده، باز هم استفاده از زور نظامی علیه دولت یک کشور ــ حتی به این بهانه که دولت کشوری اقدام به کشتن مردم کشورش خودش کرده ــ نقض مستقیم منشور ملل متحد و مصداق «جنایت تجاوز» به‌شمار می‌رود که از منظر دادگاه «نورنبرگ» زشتی و پلیدی همه جنایت‌های دیگر را در بر دارد.

بند 4 ماده دوم منشور ملل متحد صراحت دارد «کلیه اعضاء در روابط بین‌المللی خود از تهدید به زور یا استفاده از آن علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری یا از هر روش دیگری که با مقاصد ملل متحد مباینت داشته باشد خودداری خواهند نمود».

این منشور، با وجود این به کشورها اجازه می‌دهد بعد از حمله مسلحانه به‌قصد دفاع از خود یا طبق مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام به استفاده از زور نظامی بکند. در مورد سوریه، هیچ‌یک از این دو مورد اتفاق نیفتاده‌اند.

سوریه به ایالات متحده، فرانسه و انگلیس یا هیچ کشور دیگری حمله نکرده است. استفاده از سلاح‌ شیمیایی در داخل سوریه ــ اگر هم اتفاق افتاده باشد که شواهدی در تأیید آن نیست ــ حمله مسلحانه علیه این سه کشور غربی به‌شمار نمی‌رود. شورای امنیت هم اجازه استفاده از زور نظامی علیه سوریه را نداده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها