بلوکی گفت: کالا‌هایی مصرفی مثل سس یا مربا یا حتی کالای صنعتی مثل ساخت زیپ، همگی اقلامی هستند که وارد می‌شوند که واردات آن‌ها هیچ ضرورتی ندارد.
کد خبر: ۹۰۰۶۸۰۰
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۰

محسن بلوکی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره لزوم جلوگیری از واردات مبنی بر تحقق یافتن صحبت‌های نوروزی اظهار داشت: در نظر داشته باشید که سالانه ۵۰ میلیارد دلار صادرات داریم و همین عدد را چند برابر کنیم، میزان واردات ایران از کشور‌های دنیا به دست می‌آید.

وی در خصوص اقلام وارداتی در ایران خاطر نشان کرد: کالا‌هایی مصرفی مثل سس یا مربا یا حتی کالای صنعتی مثل ساخت زیپ، همگی اقلامی هستند که وارد می‌شوند که واردات آن‌ها هیچ ضرورتی ندارد. اینطور نیست که ما در تولید یک شیشه مربا پا در گل بمانیم و محتاج یک کشور دیگر باشیم.

این کارشناس عنوان کرد: شما تصور کنید چند شرکت با سابقه ایرانی با واردات این نوع از کالا‌ها ورشکست می‌شوند و چند کارگر بیکار می‌گردد. صحبت‌های رهبری در آغاز سال ۹۷ کاملا واضح بود و همه می‌دانند منظور از حمایت همین موارد است.

بلوکی در مورد سیاست‌های اشتباه دولت بر اقتصاد اشاره کرد و گفت: برخی‌ها معتقد بودند که با دیپلماسی برجام و مذاکرات مشکلات اقتصادی ایران را حل کرد. مشکلات حل نشد و سیاست‌های اشتباه دولت روحانی هموراه ضربه خود را به اقتصاد می‌زند. آن‌ها نتوانسته اند مدیریتی روی بازار نرخ ارز داشته باشند و همین مسئله می‌تواند تولید کننده ایرانی را به خاک بنشاند.

وی افزود: وقتی دلار امروز ۵ هزار تومان و فردا ۶ هزار تومان شود، چه کالای ایرانی تولید می‌شود در حالی که تولید کننده‌ای در پرتگاه‌های بازار‌های ارزی قرار گرفته است. اگر رهبری برای مردم وظیفه‌ای قرار دادند تا اقتصاد ایران را ترمیم کنند، برای تحقق آن باید بسترهایش فراهم باشد. وقتی که امنیتی برای تولید کننده‌های ایرانی وجود ندارد چگونه توقع می‌رود تا از کالای آن‌ها حمایت کرد؟
ارسال نظرات