خبرهای داغ:
توسط نشر ورا؛

کتاب «فواصل سینما» چاپ شد

کتاب «فواصل سینما» نوشته ژاک رانسیر با ترجمه اسدالله غلامعلی توسط نشر ورا منتشر و راهی بازار نشر شد.
کد خبر: ۹۰۰۶۶۰۲
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب «فواصل سینما» نوشته ژاک رانسیر به تازگی با ترجمه اسدالله غلامعلی توسط نشر ورا منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب یکی از عناوین مجموعه «نقدهای بهنگام» است که توسط این ناشر چاپ می شود.

این کتاب دربرگیرنده نظرات و تحلیل‌های ژاک رانسیر به عنوان یک فیلسوف از سینما است. او در این کتاب از هیچکاک، ورتوف، نیکلاس ری و ژان لوک گدار به عنوان رادیکال ترین و پیشروترین سینماگران جهان تا وینسنت مینلی که آثار کلاسیک متفاوتی در کارنامه دارد، پرداخته است.

این کتاب علاوه بر مقدمه، ۳ بخش با عنوان «بعد از ادبیات»، «مرزهای هنر» و «سیاست در فیلم» دارد که در آن‌ها عناوین«سرگیجه سینمایی: هیچکاک تا ورتوف و پیش از آن»، «سرگیجه. ساخته آلفرد هیچکاک. ۱۹۵۸»، «موشت و پارادوکس‌های زبان تصاویر»، «هنر برای هنر؛ فنون شاعری مینلّی»، «پیکر فیلسوف؛ فیلم‌های فلسفی روسلینی»، «مکالمه پای آتش: اشتراب و دیگران» و «سیاست پدرو کاستا» درج شده اند.

رانسیر معتقد است مواجه اش با سینما به عنوان یک منتقد یا پژوهشگر نیست بلکه سینما برایش، نشان از فواصل بین سینما - هنر، سینما - سیاست و سینما - نظریه دارد.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

میزان مقاومت موشت باید توسط کارگردان به عنوان روشی برای تنظیم صدایش ساخته می شد، نگاه خیره او و بدن او به صورت همزمان و با فاصله ای از نمایشنامه - هم روایتی و هم تصویری - در سفر اکتشافی بازی زد و خورد به نمایش در می آید.

این انحرافی است که می توانیم آن را در صحنه ای که آرسن در کلبه خود، به موشت می گوید که وقتی از ژاندارمری به پرسش گرفته شد چه بگوید مشاهده کنیم. در آنجا ما نتیجه دو دوره متفاوت از کلمات و واژه‌ها را می بینیم. اولی در یک خط مستقیم است که در آن کلمات به واحدهای اطلاعاتی کمینه کاهش می یابند و در چیزی که ما آن را لحن می نامیم بیان می شوند. این به الزام قسمت آرسن است، کارگردان به موشت می گوید چه باید بگوید و پرسش‌ها را با هجاهای خشن و بی ادب جواب بدهد. باید درباره تله‌ها(چیزی) بگوید؟  - بله - حتی به ژاندارمری؟ - بله. در تفسیر برنانوس آرسن این مسئولیت را به قصد سرزنش کردن شیطنت موشت به عهده می گیرد تا دلیل را با روش‌هایی عجیب توضیح بدهد: اعتراف به شکار غیرقانونی بهتر از مظنون بودن به قتل است. در اقتباس برسون آرسن تنها با بله و خیر پاسخ می دهد. شاید این دلیلی باشد که او مجاز است تا در خارج از صفحه نمایش نیز صحبت کند. قسمت موشت متفاوت است: صدای او هرگز یک صدای خاموش نیست و حتی بیشتر از کاراکترهای دیگر برجسته است. فراتر از همه اینها او همیشه با بدنی مراقب مرتبط است. اما راه‌های گوناگونی برای مراقب بودن وجود دارد و راهی که توسط موشت با آرسن به کار گرفته می شود، ارزشی تماشایی دارد.

این کتاب با ۱۷۰ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۷ هزار تومان منتشر شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها