مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:
سمپاشی و مبارزه به موقع علیه این آفت در کنترل و مقابله با آن بسیار تعیین کننده است به طوری که هر چه در مبارزه با سن مادر موفق تر عمل شود به همان میزان جمعیت سن پوره کم تر شده و عملیات مبارزه با پوره کاهش پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۹۰۰۶۲۱۶
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از آغاز مبارزه با سن گندم در شهرستان ابهر خبر داد و گفت: در حال حاضر کارشناسان و شبکه های مراقبت به طور مستمر در حال پایش مزارع در سراسر استان هستند تا به محض تخلیه اماکن و به نرم رسیدن تراکم، مبارزه علیه آفت سن آغاز شود.

ربابه شب خیز با اشاره به پیش بینی مبارزه 130 هزار هکتاری علیه آفت سن طی سال جاری در این استان افزود: کشاورزان و گندم‌کاران در تمام شهرستان ها آمادگی مبارزه با این آفت را داشته باشند تا به محض اعلام کارشناسان، اقدام به سمپاشی مزارع کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته عملیات مبارزه با سن گندم در استان زنجان به 95 هزار هکتار رسید، اظهار داشت: در مبارزه با آفت سن گندم حتما مطابق با توصیه های کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و شبکه‌های مراقبت عمل کرده و همکاری های لازم را داشته باشند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اهمیت مبارزه به موقع با آفت سن بویژه سن مادر را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: سمپاشی و مبارزه به موقع علیه این آفت در کنترل و مقابله با آن بسیار تعیین کننده است به طوری که هر چه در مبارزه با سن مادر موفق تر عمل شود به همان میزان جمعیت سن پوره کم تر شده و عملیات مبارزه با پوره کاهش پیدا خواهد کرد.

شب خیز افزود: عملیات مبارزه با سن مادر بایستی قبل از تخم‌ریزی انجام گرفته و زمانی آغاز شود که حدود 80 تا 90 درصد اماکن تخلیه شده باشد در غیر این صورت مبارزه و سمپاشی علیه آفت بی فایده خواهد بود.

وی تشخیص زمان دقیق مبارزه با آفت سن را بسیار مهم دانست و بیان کرد: سمپاشی بهتر است در ساعات اولیه صبح انجام گرفته و از سمپاشی در شرایط وزش باد خودداری شود و لذا گندم کاران باید از فرصت های محدود به وجود آمده برای مبارزه نهایت استفاده را ببرند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در صورت کوتاهی در انجام به موقع عملیات مبارزه با سن، آفت مجددا به اماکن برگشته و نهایتا با افزایش جمعیت آفت، عملیات مبارزه برای سال های بعد دشوراتر خواهد شد.

شب خیز در پایان با بیان اینکه سال گذشته در مبارزه با آفت سن گندم در استان زنجان بسیار موفق عمل شد و  گزارش سن زدگی در حد بسیار پایین بوده است، تاکید کرد: چنانچه کشاورزان در مبارزه با آفت سن کوتاهی کنند مراکز خرید، گندم سن زده را خریداری نکرده و در صورت خرید نیز کشاورز مجبور به تحویل گندم با قیمت پایین خواهد شد.

 

ارسال نظرات