اختصاص حدود 850 میلیارد تومان اعتبار مذکور طی سه سال گذشته به حوزه عشایری کشور، کمک بسیار خوبی به تولیدات عشایری بویژه تولیدات دامی و حوزه گردشگری بوده است.
کد خبر: ۹۰۰۶۱۷۲
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس سازمان امور عشایر کشور در زنجان  گفت: شورای عالی عشایر به عنوان یک شورای قانونی مصوب شورای انقلاب در سال 59 است و بعد از اصلاحاتی که انجام شد هم اکنون این شورا در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی تشکیل شده است.

کرمعلی قندالی افزود: یکی از اهداف جدی سازمان امور عشایر کشور فعال کردن شورای عشایری در هر سه ملی، استانی و شهرستانی است چراکه جامعه عشایری یک جامعه فرابخشی است و لازم است تمامی دستگاه های ذی ربط برای خدمت رسانی به عشایر کشور در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیرساختی ورود کنند.

وی اظهار داشت:در این دولت دو مصوبه بسیار خوب در حوزه آموزش و فرهنگ عشایر داریم و تلاش بر این است که این دو مصوبه در تعامل با دستگاه های اجرایی مطرح و بر اجرای آن ها تاکید شود.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به اینکه سیاست سازمان در کل کشور ساماندهی به کوچ و اسکان بخشی از عشایر داوطلب است، تصریح کرد: در بحث ساماندهی به کوچ یکی از اهداف جدی ما افزایش بهره وری منابع تولید و اشتغال است که در این راستا با حکم بند «ب» ماده 52 قانون احکام دایمی، سالانه یک درصد از ورودی به صندوق توسعه ملی برای زنجیره تولید گوشت قرمز اختصاص پیدا می کند به طوری که تاکنون طی سه سال گذشته 450 میلیارد تومان از این محل تخصیص پیدا کرده و براساس شاخص ها بین استان ها توزیع شده است.

کرمعلی قندالی افزود: از محل مدیریت بحران طی سه سال گذشته 400 میلیارد تومان تسهیلات با سود 4 درصد و دور برگشت پنج ساله و ضمانت زنجیره ای در اختیار جامعه عشایری کشور قرار داده شده است.

وی اظهار داشت: اختصاص حدود 850 میلیارد تومان اعتبار مذکور طی سه سال گذشته به حوزه عشایری کشور، کمک بسیار خوبی به تولیدات عشایری بویژه تولیدات دامی و حوزه گردشگری بوده است.

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: خوشبختانه برای اولین بار در طول برنامه های میان مدت در بند «ب» ماده 6 قانون برنامه ششم، مالیات بر ارزش افزوده شامل جامعه عشایری هم شد و برآورد می شود سالانه 250 میلیارد تومان از این محل برای عمران و توسعه مناطق عشایری هزینه شود.

کرمعلی قندالی افزود: استان زنجان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و مناطق عشایری نسبتا مرطوبی که دارد، از ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه کشت گیاهان دارویی به صورت طبیعی و حتی کشت علوفه در دیم زارهای مناطق عشایری دارد.

وی اظهار داشت: در زمینه تکمیل زنجیره تولید بویژه در حوزه تثبیت ژن چند قلوزایی گوسفند افشار به عنوان یک طرح مطرح در سطح ملی و بین المللی ظرفیت های بسیار خوبی در استان زنجان وجود دارد که می توان از این ظرفیت در ارتقای بهره وری منابع و افزایش تولید در واحد دامی به خوبی بهره گرفت.

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: با پیگیری های انجام گرفته 15 مهر ماه به عنوان روز ملی عشایر در تقویم کشورمان نامگذاری و ثبت شده است.

گفتنی است، نخستین جلسه شورای عشایری استان زنجان با حضور کرمعلی قندالی، رئیس سازمان امور عشایر کشور، آیت الله خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، اسدالله درویش امیری، استاندار زنجان، حسین جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و جمعی از مدیران و روسای دستگاه های اجرایی استان در تالار پیامبر اعظم استانداری برگزار شد.

 

 

ارسال نظرات