قائم‌مقام دفتر مطالعات فضای مجازی انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه مطالبات اصلی رهبری در خصوص فضای مجازی همچنان بدون پاسخ مانده است، بر ضرورت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و مقابله با سلطه دشمنان در این عرصه، تأکید کرد.
کد خبر: ۹۰۰۶۱۱۹
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، حجت‌الاسلام محمد کهوند، شامگاه چهارشنبه در نشستی با عنوان نحوه مواجه جبهه انقلاب اسلامی با فضای مجازی در جمع دانشجویان و طلاب و فعالان فرهنگی استان یزد در محل سالن اجتماعات امامزاده جعفر(ع) یزد، با اشاره به مطالبات رهبری از مسئولین و عموم مردم، به خصوص نیروهای ارزشی و انقلابی در خصوص نحوه برخورد با فضای مجازی، اظهار داشت: مطالبات ایشان را به می‌توان به دو بخش تقسیم‌بندی کرد، که بخشی ناظر بر فعالیت‌های رسانه‌ای در این عرصه است و بخشی دیگر مربوط به درون فضای مجازی نیست و جنبه زیرساختی دارد.
قائم‌مقام دفتر مطالعات فضای مجازی انقلاب اسلامی یادآور شد: در ابتدا باید به این مهم توجه کرد که بخشی از فضای مجازی، یعنی اکثر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مورد استفاده عموم، در اختیار دشمنان است و ورود نیروهای ارزشی در این حوزه باید حساب‌شده و با رعایت ضوابط لازم باشد.

کهوند در این راستا بابیان اینکه فعالیت در راستای ترویج مبانی دینی و اسلامی و مبارزه و مقابله با شبهات و تخریب‌ها و شایعات از مواردی است که باید موردتوجه جبهه انقلاب و نیروهای دغدغه مند قرار بگیرد، تصریح کرد: البته این مهم نیز نیاز به رعایت اصول و قواعد خاص دارد.

تخصص و تقوا دو اصل لازم در فعالیت‌های تبلیغی و ایجابی در فضای مجازی

این پژوهشگر فضای مجازی ادامه داد: افرادی که قصد ورود به این عرصه و فعالیت تبلیغی و مقابله با شبهات رادارند در ابتدا باید تخصص کافی در این امور و علم و مهارت دینی لازم را داشته باشند، و همه باید آگاه باشیم که ورود افراد فاقد تخصص به این حوزه به‌جای خدمت، خیانت است.

وی در این راستا تبیین کرد: اگر فردی به‌منظور پاسخ به شبهات و روشنگری دینی وارد یک گروه در شبکه‌های اجتماعی شود و از پاسخ دادن به سؤالاتی که در آنجا مطرح می‌شود بازبماند، مخاطبین و دنبال کنندگان آن گروه، این ناتوانی را به‌جای اینکه به‌ حساب بی تخصصی و مهارت نداشتن آن فرد بگذارند؛ به‌پای ناتوانی و ضعف دین می‌نویسند.

کهوند با تأکید بر لزوم توجه به تقوا و احکام الهی در فعالیت‌های مجازی، اذعان کرد: رصد فضاهای ضد ارزشی و شبهه پراکن کار هرکسی نیست و هیچ ضرورتی ندارد همه به بهانه رصد فضای ضد ارزشی و فعالیت‌های دشمنان در کانال‌ها آن‌ها و... عضو شوند، چراکه این اقدام علاوه بر اینکه بر روی خود فرد بی‌تأثیر نخواهد بود و ازلحاظ شرعی نیز صحیح نیست، باعث تقویت شدن کانال‌ها و فضاهای در اختیار دشمنان و ترویج شدن آن‌ها می‌شود.

مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه نشر هر محتوایی در این عرصه باید پس از راستی آزمایی و اطمینان یافتن از صحت آن باشد، تصریح کرد: فعالیت در این عرصه باید با شناخت کافی از فضای موجود باشد.

شبکه‌های اجتماعی محتوا خاص و مدنظر خود را به کاربران ارائه می‌دهند

قائم‌مقام دفتر مطالعات فضای مجازی انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه هنگام نصب هر نوع پیام‌رسانی در تلفن همراه، ابتدا به آن نرم‌افزار اجازه می‌دهیم تا در دسترسی ما به پیام‌ها نقش داشته باشد و محتوا دلخواهش را به نمایش بدهد و محتوا غیر دلخواهش را حذف کند، اذعان کرد: در رویدادها و برهه‌های زمانی مختلف در سال‌های اخیر شاهد این بودیم که بسیاری از محتوا در پیام‌رسان‌هایی و شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام حذف می‌شد، در حالی کاربر هیچ دخالتی در این عرصه نداشت.

کهوند با تبیین اینکه مدیران پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی کاملاً می‌توانند بر محتوایی که به کاربران ارائه داده می‌شود، نقش ایفا کنند، به بیان مصادیقی در این خصوص پرداخت و افزود: به‌طور مثال، پس از حادثه منا شاهد این بودیم که فیلم‌های این حادثه توسط تلگرام حذف می‌شد و در ایام انتخابات نیز، صفحاتی در اینستاگرام که در راستای حمایت از جریان انقلابی فعالیت می‌کردند، با کاربران میلیونی حذف می‌شدند.

اراده مدیر یک پیام‌رسان بر اراده کاربران آن برتری مطلق دارد

این پژوهشگر فضای مجازی با تأکید بر اینکه اراده مدیر یک پیام‌رسان و شبکه اجتماعی بر اراده کاربران آن برتری دارد و این مهم کاملاً مشهود و ملموس است، اظهار داشت: حال این نکته باید موردتوجه قرار بگیرد که مدیران پیام‌رسان‌ها چه افرادی و با چه ارزش‌ها و اهدافی هستند و آیا به ضوابط و قانون کشور ما پایبند هستند و حقوق مردم ما برای آن‌ها اهمیتی دارد یا نه؟

نویسنده کتاب شبکه عنکبوتی بابیان اینکه عده ای مثال پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی را، مثال چاقو می‌دانند که هم می‌شود از آن درراه خیر استفاده کرد و هم درراه نادرست، تصریح کرد: این تعبیر، تعبیر درستی نیست چراکه هنگام استفاده از چاقو دسته آن در اختیار شماست و در استفاده از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی و حتی موتورهای جستجو و ...، به‌نوعی کاربر اختیار چندانی ندارد و مدیران می‌توانند محتوا را با جهت‌دهی و مطابق میلشان به کاربران برسانند و امروز شاهد این هستیم که شایعات و شبهات و محتوا غیراخلاقی و مستهجن به‌راحتی توسط بسیاری از این سرویس‌ها نشر داده می‌شود.

کهوند با تأکید بر اینکه در پیام‌رسانی همچون تلگرام چیزی به اسم حریم خصوصی وجود ندارد، اظهار داشت: در صورت نقض امنیت و حریم خصوص کاربران ایرانی در این پیام‌رسان، با توجه به اینکه این پیام‌رسان خارجی است، پیگیری ممکن نیست؛ اما پیام‌رسان‌های داخلی بر طبق قانون و شرع موظف به حفظ امنیت و حریم خصوص کاربران خود هستند.

وی در این راستا اضافه کرد: نقض حریم خصوص کاربران به هر شیوه و نحوی و توسط هر شخصی، جرم محسوب می‌شود و با متخلف برخورد می‌شود، اما در خصوص پیام‌رسان‌های خارجی امکانی این‌چنینی وجود ندارد.

مطالبات رهبری در خصوص شبکه ملی اطلاعات همچنان بدون پاسخ مانده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان مطالبه دیگر رهبر انقلاب در این عرصه اشاره کرد و افزود: این مطالبه که ناظر به بخش درونی فضای مجازی نیست، به‌نوعی اصلی‌ترین مطالبه مقام معظم رهبری است و از طرفی کمتر موردتوجه قرارگرفته است.

کهوند بابیان اینکه رهبری در سخنرانی‌های خود حتی در سال‌های دور، بارها و مکرراً بر اصل سلب سلطه دشمن در فضای مجازی کشور تأکید داشتند و هشدارهای جدی به مسئولین ذی‌ربط و عموم مردم می‌دادند، بیان داشت: متأسفانه این هشدارها موردتوجه قرار نگرفت و امروز به‌وضوح آثار بی‌توجهی به این توصیه‌های مقام معظم رهبری مشهود شده است.

این فعال رسانه‌ای، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین مطالبات رهبر انقلاب در این راستا دانست و بیان کرد: هرچند در این خصوص اقدامات محدودی در سال‌های اخیر صورت گرفت، اما این مطالبه همچنان آن‌طور که بایدوشاید موردتوجه قرار نگرفته است.

قائم‌مقام دفتر مطالعات فضای مجازی انقلاب اسلامی با برشمردن ویژگی‌های شبکه ملی اطلاعات و ارائه توضیحاتی درباره این شبکه، اذعان کرد: شبکه ملی ارتباطات، سیستمی ارتباطی است که درعین حال که ارتباط داخل کشور با خارج را حفظ می‌کند، باعث می‌شود تا سرعت ارتباطات داخلی تا 10 برابر افزایش پیدا کند و قیمت آن نیز به‌طور چشمگیری کاهش یابد.

اینترنت پاک، با شبکه ملی اطلاعات برای کودکان فراهم می‌شود

کهوند با تأکید بر اینکه علاوه بر این ویژگی‌های مطلوب، امن و سالم بودن ارتباطات در این فضا از دیگر ویژگی‌های شبکه ملی از اطلاعات است، بیان داشت: در شبکه ملی اطلاعات، اینترنت ویژه کودکان وجود دارد که نیاز ضروری جامعه امروز است.

وی بابیان اینکه فراهم شدن اینترنت پاک و سالم برای کودکان از موضوعاتی است که باید سال‌ها پیش موردتوجه مسئولین قرار می‌گرفته، یادآور شد: از سال‌ها قبل در بسیاری از کشورها قوانین و ضوابط جدی در استفاده کودکان و نوجوان از اینترنت وجود داشته و فضای مجازی برای این قشر محدود بوده است.

شبکه ملی اطلاعات به مطالبه عمومی تبدیل شود

این کارشناس مذهبی بابیان اینکه امروز در بسیاری از خانواده‌ها کودکان در استفاده و بهره‌گیری از فضای مجازی، از والدین خود ماهرتر هستند، افزود: این در حالی است که این قشر حساس به‌راحتی می‌تواند به هرگونه محتوایی دسترسی پیدا کند و این مهم خود زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی شده است.

قائم‌مقام دفتر مطالعات فضای مجازی انقلاب اسلامی بابیان اینکه تسریع در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات امری ضروری است و باید موردتوجه جدی قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: این مهم باید به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شود.

کهوند آشنا شدن عموم جامعه با ویژگی‌های شبکه ملی اطلاعات را امری ضروری دانست و بیان داشت: این مهم از جدی‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری بوده که مغفول مانده و تحقق آن گامی مؤثر در سلب سلطه دشمن در فضای مجازی خواهد بود.

انحصارطلبی و منافع مادی برخی خواص، مانع توسعه و گسترش پیام‌رسان‌های داخلی است

قائم‌مقام دفتر مطالعات فضای مجازی انقلاب اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه در طول این سال‌ها و در دولت‌های مختلف، اشتباهات و کوتاهی‌های فراوانی در راستای حل معضلات موجود در این عرصه صورت گرفته است، یادآور شد: بسیاری از این کوتاهی‌ها به این دلیل بوده که با قطع شدن دست بیگانگان و تحقق شبکه ملی اطلاعات و رشد ظرفیت‌های داخلی، منافع مالی عده‌ای به خطر می‌افتد.

این پژوهشگر فضای مجازی بابیان اینکه آنچه مانع توسعه شبکه‌های پیام‌رسان داخلی و فراگیر شدن پیام‌رسانی ملی با ظرفیتی بالا شده، نبودن اراده‌ای جدی است؛ اذعان کرد: هم تخصص کافی و توانایی‌های لازم و هم پول و امکانات موردنیاز در این راستا در داخل کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: انحصارطلبی برخی خواص و منافع مادی آن‌ها که از طریق پیام‌رسان‌ها و شبکه اجتماعی بیگانه تأمین می‌شود، باعث شده تا اراده جدی برای مقابله با سلطه بیگانگان بر فضای مجازی کشور در برخی مسئولین وجود نداشته باشد و مطالبات رهبری بر روی زمین بماند.

نقشه جدید دشمنان جایگزینی تلگرام با پیام‌رسان‌های مشابه خارجی است

کهوند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بر اساس تصمیم اخذشده، پیام‌رسان تلگرام تا پایان فرودین از دسترس خارج می‌شود، تصریح کرد: عده‌ای منفعت‌طلب و دشمنان درصدد این هستند تا نرم‌افزاری خارجی جایگزین این پیام‌رسان شود و در این راستا در حال برنامه‌ریزی و تبلیغات هدفمند هستند.

قائم‌مقام دفتر مطالعات فضای مجازی انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه آگاه‌سازی مردم در خصوص ویژگی‌ها شبکه ملی اطلاعات، تبیین و روشنگری برای آن‌ها و ترویج پیام‌رسان‌های داخلی؛ در این برهه زمانی باید موردتوجه جدی فعالین جبهه انقلاب اسلامی قرار بگیرد، بیان داشت: سرویس‌های جایگزین داخلی باید موردحمایت قرار بگیرند و به‌خوبی معرفی شوند.

وی بابیان اینکه جریانی با فضاسازی سعی در تخریب پیام‌رسان‌های داخلی در اذهان عموم دارد، به بیان ویژگی‌ها و توانمندی‌های بالای برخی از این پیام‌رسان‌های داخلی پرداخت و افزود: بسیاری از این پیام‌رسان در بحث تأمین امنیت کاربران بسیار موفق عمل کرده‌اند.

این پژوهشگر فضای مجازی با تأکید مجدد بر اینکه جریان ارزشی و دغدغه مند کشور بامهارت و تخصص و هوشیاری باید ورود جدی‌تری به عرصه فضای مجازی داشته باشد و مطالبات رهبری را پیگیری کند، یادآور شد: نیروهای انقلابی باید باهم افزایی بیشتر و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود به فعالیت منسجم‌تری بپردازند.
ارسال نظرات