فرماندار دهگلان در جمع اصحاب فرهنگ وهنر شهرستان گفت: دبیر خانه جشنواره لیلاخ و جشنواره مولودی خوانی در شهرستان دهگلان تاسیس می‌شود.
کد خبر: ۹۰۰۵۷۹۰
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، عصردیروز نشست رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصحاب فرهنگ و هنر با حضور فرماندار درسالن جلسات فرمانداری شهرستان دهگلان برگزار شد.

در این نشست انجمن‌های فعال در حوزه‌های مختلف فرهنگی ضمن ارائه گزارش و مشکلات حوزه کاری خود با حضور فرماندار دهگلان خواستار حل آن شدند.

دکتر ارشدی فرماندار دهگلان در این نشست بعد از ارائه گزارش انجمن‌های ادبی شهرستان با اشاره به قدرت فرهنگ و اینکه نگاهش فرهنگی است اظهار داشت: فرهنگ باید وسیعتر شود و آنچه که از فرهنگ گذشته داریم باید بازنمایی شده و به صحنه بیایند، زیرا اگر فرهنگ ما به صحنه نیاید مدغربی و تفکرات رادیکالیسم جانیشن فرهنگ اصیل ما خواهد شد.


وی با تاکید برباز نمایی ریشه و فرهنگ اصیل منطقه اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در ابعاد فرهنگی عدم حضور ماست و نکته‌ای که باید بسیار به آن توجه شود نباید فرهنگ، آداب و رسوم ما به انحصار در آید، زیرا فرهنگ در بطن مردم است که انحصاری بودن آن باعث ضربه جبران ناپذیر به فرهنگ اصیل ما خواهد شد.

فرماندار دهگلان افزود: یکی از ارکان جامعه دمکراتیک انجمن و احزاب است اگر رشد کنند به نفع سیستم وجامعه مدنی و هر چه تضعیف شوند باعث وجود مشکلات بیشتر برای جامعه است پس سعی می‌شود که انجمن‌های شهرستان توسعه یافته و مشکلات آنان برطرف شود.

وی افزود: اگر توسعه فرهنگی در شهرستان بوجود آید باعث توسعه اقتصادی آموزشی و سایر حوزه‌ها می‌شود، اما اگر فرهنگ در حاشیه و یا انحصار قرار گیرد تضعیف شده و باعث مشکلات حوزه‌ها خواهد شد.


در حوزه‌های فرهنگی باید تخصص گرایی حاکم باشد


ارشدی با تاکید بر تخصص گرایی در حوزه فرهنگی اظهار داشت: در همه حوزه‌ها باید تخصص حاکم باشد و برای اجرای هر برنامه متولیان آن دخیل باشند.


وی با اشاره به موسیقی غنی عرفانی در منطقه گفت: باید در جشنواره فرهنگ و هنر گروه دف نوازی و مولودی خوانی هم حضور یابد، زیرا جزء موسیقی عرفانی است و نباید خلاء ایجاد شود باید سعی کنیم از طریق رسانه‌ها آداب و رسوم رایج منطقه را احیا کنیم.


آشفتگی برنامه‌های فرهنگی باید کنترل شود


فرماندار دهگلان درادامه گفت: متاسفانه نوعی آشفتگی در برنامه‌های فرهنگی حتی دراستان هم وجود دارد که این مشکل باید در شهرستان کنترل شود و باید تقویم فرهنگی تدوین شود که در هنگام برگزاری مراسم دستگاه‌های دیگر حق برگزاری مراسمات دیگر در آن زمان نداشته باشند.

در ادامه ارشدی از انجمن‌ها خواست که نباید ابزارهیچ گروه و دسته‌ای شوند، زیرا اگر ابزاری شوند ماهیت فرهنگی از دست می‌رود و آنچه که ذات فرهنگ است باید رعایت شود.


وی با اشاره به توانایی حوزه ادبی شهرستان گفت:از آنجا که ادبیات منطقه از توانایی بالایی برخوردار است سعی می‌شود از اعتبارات حوزه هنری از نویسندگان و ناشران حمایت شود.


ارشدی با تاکید بر تاسیس دو دبیرخانه جشنواره لیلاخ و جشنواره دائمی مولودی خوانی گفت: این دو جشنواره باید هر سال در شهرستان دهگلان برگزار شود.


فرماندار دهگلان خواستار دعوت قاریان قرآن در ماه رمضان به شهرستان شد و گفت: باید در مساجد سطح شهرستان مراسم مولودی خوانی در ماه رمضان برگزار شود.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات