گزارش «بسیج» از سی و هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران:
اتابک گفت: دولت موقع پرداخت یارانه به تولیدکنندگان به چشم طعمه نگاه نکند. و یا دولت کسری بودجه را از طریق مالیات  تولیدکنندگان جبران نکند.
کد خبر: ۹۰۰۵۶۳۹
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اتابک؛عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در سی و هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در محل این اتاق با اشاره به شعار سال 97 و لزوم حمایت از کالای ایرانی گفت:  بحث حمایت از تولید ملی همیشه یکی از آرزوهای ما تولیدکنندگان بود که امیدواریم به صورت واقعی عملیاتی شود از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توجه به تولید ملی است تکیه بر تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی همواره باعث ایجاد خیرات و برکات در همه کشورها شده است قطعاً این موضوع می تواند آسیب پذیری اقتصاد کشور ما را کاهش دهد.

وی افزود: همواره اقتصاد مقاومتی الزاماتی را برای خود مطرح کرده است بر همین اساس  شعار حمایت از کالای ایرانی که به عنوان شعار سال از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شده  یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی است.الزاماتی که مخاطبین مختلفی را   از جمله تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را پیش روی خود قرار می‌دهد. بر همین اساس تولید کنندگان باید از لحاظ کمی و کیفی کالای مرغوب تولید  و تنوع مورد نیاز مشتری را ارضا نمایند  از طرف دیگر خیلی عظیمی از مردم که مخاطب شعار حمایت از کالای ایرانی هستند؛ از جمله مخاطبین اقتصاد مقاومتی هستند همچنین الزامات اقتصاد مقاومتی در فاز دیگر مسئولین و مدیران اجرایی را نیز مخاطب خود قرار می‌دهد.

 دولت تولیدکنندگان را طعمه فرض نکند//اشتغال زایی پیش نیاز حمایت از کالای ایرانی

اتابک تصریح کرد: اگر در خصوص حمایت از کالای ایرانی عزمی جدی در کشور صورت بگیرد می‌تواند بسیاری از موانع را برطرف سازد  بر همین اساس یکی از مخاطبین شعار حمایت از کالای ایرانی، بازار است. قطع به یقین امروز همه آگاه هستیم که ساختار تولیدات کشور از ساختار اقتصاد کشور بزرگتر است.از طرفی نیز شعار حمایت از کالای ایرانی تقاضا را مخاطب خود قرار داده و می تواند باعث ازدیاد تقاضا شود افزایش تقاضای مردم یک نیاز دارد و آن افزایش سطح درآمدی و معیشتی آنها است چون اگر درآمد کافی وجود نداشته باشد مردم به سراغ کالاهای غیرضروری نمی روند از طرفی نیز اغلب کالاهای که در کشور تولید می‌شود کالاهای اساسی و ضروری نیستند.

وی عنوان کرد: لذا ارتقای سطح معیشت مردم یکی از الزاماتی که باید به آن توجه داشت؛ تحریک سطح تقاضا و  نیز ارتقاء سطح معیشت مردم یک پیش‌نیاز دیگر نیز دارد و آن وضعیت اشتغال جامعه است یعنی باید اشتغال در کشور به گونه ای باشد که بتواند شرایط خاص حمایت از کالای ایرانی را برای همه آحاد مردم ایجاد کند.

این عضو اتاق بازرگانی افزود: امروز در کشور بسیاری از صنوف مختلف به وضعیت تعطیل درآمده اند و این تعطیلی با اقدامات مناسب قابل رفع شدن است.همچنین این صنوف مخاطبین بسیار و یا پروژه‌های ناتمام زیادی دارند  که با تولیدات داخلی می‌تواند شکل بگیرد.امروز یکی از بزرگترین صنف هایی که به وضع نیمه تعطیل درآمده است بخش ساختمان است این بخش دارای صنوف وابسته بسیاری است که در صورت راه‌اندازی و گشایش می‌تواند بخش‌های بسیاری را به کار گیرد همچنین صنف ساختمان سازی می تواند کمک بسیاری برای اشتغال افراد جامعه باشد که قبال آن سطح معیشت مردم نیز ارتقا خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: در جمع بندی مطالب خود  به این نکته اشاره خواهم کرد که موضوع درون زا و برون زایی اقتصاد مقاومتی در حمایت از شعار سال به صورت کاملا روشن مشخص شده است ما همانطور که به حمایت از کالای ایرانی توجه می کنیم باید بر روی صادرات کالا نیز توجه داشته باشیم نتیجه این اقدام نیازمند حمایت و  ورود دولت است.

اتابک تصریح کرد: امروز سیاست های کلی دولت در بخش صادرات باید مورد توجه قرار بگیرد همچنین اقتصاد کلان کشور از جمله تورم نرخ ارز قاچاق و موضوعات دیگر از جمله الزاماتی است که باید دولت به آن توجه بیش از پیش داشته باشد در مورد قیمت تمام شده کالا باید گفت سهمی که دولت به عنوان سرمایه در گردش برای صنعت در نظر گرفته است نشان می‌دهد عملاً با توجه به قیمت و پولی که  در دست تولید کنندگان قرار می‌گیرد عزم و اراده ای  برای کاهش قیمت تمام شده کالا وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: شاید دولت محدودیتهایی داشته باشد اما باید بین تولیدکننده و تجار فرقی قائل شود؛ این شرایط باعث می‌شود که تولید ملی حفظ شود و منظور از عزم دولت یعنی موقع پرداخت یارانه به تولیدکنندگان به چشم طعمه نگاه نکند. و یا دولت کسری بودجه را از طریق مالیات  تولیدکنندگان جبران نکنند و از طرفی نیز تولید کنندگان برای کاهش قیمت تمام شده کالا تلاش کنند.

ارسال نظرات