خبرهای داغ:
اگر والدین اسمی نامناسب برای فرزند خود انتخاب کنند، به شخصیت و حیثیت او لطمه می زنند. نام خوب، به منزله ی حیثت و اعتبار فرزند است و نام سبک و زننده، فرزندان را در معرض استهزاء و توهین دیگران قرار می دهد. در نتیجه منجر به ضعف شخصیتی او می شود.
کد خبر: ۹۰۰۵۳۷۰
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، انتخاب نام های نیکو علاوه بر آنکه در این جهان آثار معنوی در پی دارد، دارای پاداش اخروی نیز هست. بدیهی است که برترین نام ها، نام های پیامبران و امامان معصوم است.

از پیامبراکرم(ص) است که: « هر خانه ای که نام یکی از پیامبران در آن باشد، صبحگاه و شامگاه مورد تقدیس فرشتگان قرار می گیرد.»

و در جای دیگر از ایشان اس که: « هر که سه پسر داشته باشد و هیچ کدام را به نام من محمد ننامد، بر من جفا کرده است.»

پیامبراکرم(ص) نام محمد را شایسته ی اکرام می دانستند: « اگر نام فرزندانتان را محمد نامیدید او را گرامی بدارید و در مجالس خود برایش جا باز کنید و چهره ی او را زشت مشمارید.»

انتخاب نام محمد برای فرزندان چندان اهمیت دارد که پیامبر اکرم(ص) وجود افرادی با این نام را در جلساتی که با هدف مشورت تشکیل می شد، با برکت می دانستند. از سخنان ایشان است که: « اگر کسانی که نامشان احمد یا محمد است، در مشورت گروهی داخل شوند، سبب خیر در آن مشورت می شوند.»

پیامبر عظیم الشأن اسلام همچنین سفره ایی را که در حضور افرادی با نام محمد یا احمد انجام می شد، مقدس می شمردند. از سخنان ایشان است که: « هیچ سفره ای نیست که در حضور کسی که نام او احمد یا محمد است گسترده شود، مگر اینکه آن منزل روزی دو بار مورد تقدیس قرار گیرد.»

امام محمدباقرعلیه السلام نیز در مورد عظمت نام محمد می فرمایند: « وقتی شیطان بشوند کسی را به نام محمد می خوانند، از شدت ناراحتی مانند سرب گداخته آب می شود و هنگامی که بشنود کسی را به نام یکی از دشمنان اسلام می خوانند از شدت شعف به وجد می آید.»

از امام صادق علیه السلام سوأل شد: « ما فرزندان مان را به نام های شما و نیاکان تان نام می گذاری می کنیم، آیا این کار برای ما پاداشی دارد؟»

 امام پاسخ دادند: « آری به خدا قسم و آیا دین چیزی غیر از محبت است؟.»

از امام صادق علیه السلام، درباره سنت نام گذاری است که: « نوزادی برای ما متولد نمی شود مگر آنکه ابتدا او را محمد می نامیم و پس از هفت روز اگر خواستیم نامش را تغییر می دهیم در غیر این صورت همان نام را برای او انتخاب می کنیم.»

ضرورت تغییر برخی از نام ها

با توجه به بازتاب روانی نام هایی که با ارزش های مذهبی منافات دارند یا خصلتی را در ذهن تداعی می کنند که چندان ستوده نیست یا اینکه زیبنده صاحبان خود نیستند، ضروری است اسم افرادی که بدین نام ها خوانده می شود، تغییر یابد.

از امام صادق علیه السلام است که : « همانا رسول خدا(ص) پیوسته نام های زشت افراد و شهرها را تغییر می دادند.»

از جمله کسانی که پیامبراکرم(ص) نام شان را تغییر دادند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عمر، دختری داشت که نامش « عاصیه» به معنی گنهکار بود. رسول اکرم(ص) نام او را به جمیله یعنی زیبا تغییر دادند.

دختر ام سلمه، نامش « بِرّه » به معنی نیکوکار بود که از آن در نزد مردم آن زمان بوی خودستایی و خودپسندی استشمام می شد. چنانکه بعضی از زنان درباره وی می گفتند: با این نام می خواهد خویش را از دیگران برتر بنامد. به همین خاطر به رغم آنکه نام او صفت شایسته ای را در ذهن تداعی می کرد، برای آنکه مورد تحقیر و بی احترامی مردم واقع نشود، رسول خدا نام او را به زینب تغییر دادند.

انتخاب دو نام برای فرزندان

بعضی از کودکان دارای دو یا چند اسم متفاوت هستند. چنانکه در خانه به یک اسم نامیده می شوند و در  بین دوستان و هم کلاسان دیگر، انتخاب دو اسم برای نوزاد، ممکن است علل متعددی داشته باشد که یکی از آنها راضی کردن دو نظر مختلف یا قبول دو نام پیشنهادی متفاوت است. « دو اسمی» بودن ممکن است تأثیر نامطلوبی در روحیه ی فرزندان بگذارد. افرادی که در شناسنامه با یک نام و در خانواده و جامعه با نام دیگر خوانده می شوند، ممکن است دچار نوعی « دوگانگی  شخصیت» شوند.

تأثیر نامطلوب نام های نامناسب ونازیبا

اگر والدین اسمی نامناسب برای فرزند خود انتخاب کنند، به شخصیت و حیثیت او لطمه می زنند. نام خوب، به منزله ی حیثت و اعتبار فرزند است و نام سبک و زننده، فرزندان را در معرض استهزاء و توهین دیگران قرار می دهد. در نتیجه منجر به ضعف شخصیتی او می شود. بدیهی است کودکی که دارای نام سبک است و همواره مورد استهزاء دوستان و هم سالان خود قرار می گیرد، کمتر از احترام دیگران برخوردار می شود.

لذا قرآن کریم به مؤمنان امر می کند در انتخاب القاب و اسم از القاب نامناسب استفاده نکنند:

ای کسانی که ایمان آوردید، ... به همدیگر لقب های ناروا مدهید، چه نکوهیده است نام زشت پس از ایمان.»

پس باید معیارهایی در انتخاب نام نوزاد در نظر گرفت که اهم آن ها عبارتنداز

  1. تداعی کننده ی نام افراد برجسته و بافضیلت
  2. زیبایی، خوش آهنگی و متانت ظاهری
  3. برخورداری از معنایی نیکو و ارزشی

امروزه برخی از والدین به جای آنکه به ارزشمند بودن معانی نام توجه کنند و یا تأثیر روانی انتخاب آن نام در ذهن کودک را دریابند، تنها به آن می انیشدند که نام برگزیده کدام تأثیر آوایی را در ذهن آنان ایجاد می کند. معمولا تقلیدهای نا به جا در چنین مواردی سبب می شود که خود والدین در آینده با مشکلات متعددی از جمله اعتراض فرزند و اطرافیان مواجه شوند.

در نامگذاری برای نوزاد باید توجه داشت که کودکان به اقتضای شیطنت های کودکانه ی خویش، استعداد عجیبی در تحریف بعضی از اسم ها دارند و آن را وسیله ی استهزای هم سالان و هم کلاسان خود قرار می دهند. به همین علت، ضروری است که والدین نام هایی را برای فرزندان خود برگزینند که امکان تحریف با تغییر کمتری در آنها وجود داشته باشد.

اضافه کردن پسوند تصغیر به آخر اسم

در زبان فارسی پسوندهایی وجود دارد که برای تصغیر به کار می رود. گاه بعضی از واژه ها که بار معنایی چنین پسوندهایی را به دوش می کشد، به جای این پسوندها می نشیند. به کار بردن چنین کلماتی معمولا بیان کننده ی دوستی و محبت والدین نسبت به فرزندان است لیکن دیگران نیز ممکن است آن را بیاموزند و برای کودکان به کار ببرند. چنانکه بعد از گذشت زمان و بزرگ شدن فرزندان نیز آن پسوندها را فراموش نکنند. به همین خاطر ضروری است که والدین از به کار بردن چنین صفت هایی به عنوان پسوند نام فرزندان خود پرهیز کنند، به عنوان مثال ترکیب علی کوچولو، اگر چه در ابتدا تداعی کننده ی شدت دوستی والدین نسبت به فرزند است ، معمولا در بین هم سالان و هم کلاسان به عنوان واژه ای برای ابراز محبت به کار نمی رود. آنها امکان دارد چنین ترکیبی را برای تحقیر به کار ببرند و بدین سبب موجب ناراحتی کسی شوند که با این اسم نامیده می شود.

استفاده از نظرات بزرگان در نام گذاری فرزندان

احترام به بزرگان، از جمله اعمالی است که جایگاه ویژه ای در دین اسلام دارد. یکی از مصداق های بارز این احترام گذاشتن استفاده از نظرات آنان در نام گذاری فرزندان است. روایت شده است که وقتی امام حسن مجتبی علیه السلام متولد شدند، حضرت فاطمه سلام الله و حضرت علی علیه السلام خواستند تا نامی نیکو برای فرزندشان انتخاب کنند، امام علی علیه السلام پاسخ دادند که من در این باره از پیامبر سبقت نمی گیرم. پس کودک را در جامه ای پیچیدند و به نزد پیامبراکرم (ص) بردند. پیامبر(ص) فرمودند: آیا نامی برای کودک خود انتخاب کرده اید؟ امام علی علیه السلام پاسخ دادند: یا رسول الله من هرگز در این باره از شما سبقت نمی گیرم. پس پیامبر اکرم(ص) با جبرئیل امین مشورت کردند و فرزند را « حسن » نامیدند.

 

ارسال نظرات