تحلیلگران بانک‌های «سیتی گروپ»، «سوشیئت جنراله»، «رویال بنک آو کانادا»، «میتسوبیشی یو‌اف‌جی فایننشال گروه»، معتقدند که با انتصابات جدید در کاخ سفید، احتمال تحریم‌ها علیه ایران افزایش یابد.
کد خبر: ۹۰۰۵۱۶۰
|
۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶


به گزارش خبرگزاری بسیج، تحلیلگران بانک‌های سیتی گروپ، سوشیئتجنراله، رویال بنک آو کانادا، میتسوبیشی یو‌اف‌جی فایننشال گروه، همگی معتقدند که اکنون با وجود مایکپومپئو در سمت وزیر خارجه، جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا، احتمال تحریم‌ها علیه ایران افزایش یافته است.

بسیاری از بانک‌ها اکنون «اسنپبک» (بازگشت دوباره تحریم‌های ایران) را در سناریوی انرژی خود وارد کرده‌اند.

با این حال، آنها تاثیر این تحریم‌ها بر عرضه نفت ایران را چندان بالا نمی‌دانند. سوشیئت جنراله فروش روزانه 500 هزار بشکه نفت ایران را در معرض خطر پیش‌بینی می‌کند. دیگر بانک‌ها، کمتر از 350 هزار بشکه در روز را برآورد می‌کنند. تحریم قبلی، در بیشترین میزان، تولید نفت ایران را بیش از 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش داد. از اینرو، این سوال مطرح است که چرا تحلیلگران به ادامه صادرات نفت ایران بدبین نیستند.

آنها می‌گویند این تحریم‌ها به بدی تحریم‌های قبلی نخواهد بود زیرا اتحادیه اروپا دوباره تحریم‌های نفتی علیه ایران اعمال نخواهد کرد. این ناحیه سال گذشته حدود 500 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده است و با انتقادات دونالد ترامپ در مورد برجام هم عقیده نیست.

در اروپا، توافق هسته‌ای قرارداد مهمی است که مانع از تبدیل ایران به قدرت هسته‌ای شده است. آنها هیچ وقت در نظر نداشتند تا دیگر موضوعات مربوط به سیاست ایران نظیر توسعه موشک‌های بالستیک یا فعالیت‌های ایران در خاورمیانه را در این توافق مطرح کنند.

ممکن است این تحلیلگران در مورد عدم تحریم دوباره ایران از سوی اتحادیه اروپا تحلیل درستی داشته باشند اما ممکن است تحریم یا عدم تحریم این اتحادیه چندان مهم نباشد. بازگشت دوباره تحریم‌ها ایران از سویترامپ ممکن است بسیار بیشتر از انتظار تحلیلگران از صادرات نفت ایران در بازار بکاهد. اگر خروج آمریکا از برجام بر منابع اصلی درامدی ایران اثرات محدودی داشته باشد، خروج واشنگتن از این «بدترین توافق تاریخ» فایده‌ای ندارد.

بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای که هرگونه ارتباطی با آمریکا دارند، در صورت ارتباط با ایران باید بدترین مجازات‌ها پیش‌بینی کنند و باید بیشترین احتیاط را در پیش گیرند. پس هیچ کدام از بانک‌ها و شرکت‌ها نمی‌خواهند هدف توئیت‌های ترامپ قرار بگیرند.

هیچ‌کس نمی‌خواهد هدف قرار بگیرد؛ حتی موسسات مالی که صادرات نفت ایران به اروپا و آسیا را تسهیل می‌کنند، ممکن است شجاعت نادیده گرفتن این تهدید را نداشته باشند.

در سال ۲۰۱۲، باراک اوباما، تحریم‌هایی علیه بانک‌های خارجی که «دانسته هرگونه تراکنش مالی چشمگیر با بانک مرکزی ایران با موسسات مالی ایرانی انجام دادند یا آن را تسهیل کردند» اعمال کرد. اما اگر کشورها به میزان چشمگیری خرید نفت از ایران را کاهش می‌دادند، معافیت 6 ماهه از تحریم‌ها دریافت می‌کردند. این امر صادرات نفت ایران به آسیا را کاهش داد. این بار، در نبود تحریم اروپا، این تحریم ها به کشورهای اروپایی نیز صدمه وارد خواهد کرد.

درست است، ممکن است اروپا معافیت از تحریم‌ها دریافت کند اما درصورتی که با قوانین جدید که تلاش‌های غیرهسته‌ای ایران را هدف قرار دهد. و به نظر می‌رسد که هیچ‌کس نمی‌داند که چه چیزی مردان کاخ سفید را راضی می‌کند. بنابراین، برنامه‌ریزی نکردن برای کاهش شدید صادرات نفت ایران احمقانه خواهد بود.

ارسال نظرات