چه شغل هایی مکروه اند؟

بررسی مکاسب مکروه و بیان علت کراهت آن ها

دليل حکم کراهت بعضی از کسب و کارها آن است که اين شغل، بر روي روح شما نقش تخريبي دارد؛ به‌طور کلّي نقش تخريبي يک حرفه نسبت به روح انسان، دليل کراهت داشتن آن شغل است.
کد خبر: ۹۰۰۴۷۶۵
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي : در اسلام مشاغل و کسب و کارها انواعی دارند. بعضی از آن ها حرامند، بعضی دیگر مستحب، برخی هم مکروه اند و بهتر است به عنوان شغل اصلی قرار نگیرند. باید دقت کرد که وقتی شغلی مکروه می شود به معنای این نیست که هیچکس به سراغ آن نرود؛ به طور مثال سلاخی و ذبح حیوان مکروه است اما خب نمی شود که هیچ کس این کار را انجام ندهد بلکه باید شغل اصلی کسی ذبح حیوان نباشد و فقط به جهت ضرورت، عده ای این کار را انجام دهند.

انواع مکاسب مکروه
1. صرافي و هر كاري كه ممكن است انسان را به ربا خواري يا ساير اعمال حرام بكشاند.

2. كفن فروشي، هرگاه به صورت شغل و حرفه درآيد.
ما در روايات داريم که اين شغل هم مکروه است. چون کفن‌فروش، دائماً در فکر اين است که مردم زودتر بميرند تا او کفن‏ هايش را بفروشد. کفن‌فروش مي‌گويد: هر چه مرده بيشتر شود، براي من بهتر است؛ لذا اين شغل هم مکروه است. نفس شغل بر روي روح اثر سوء دارد.
3. معامله با افراد پست و كساني كه اموالشان مشكوك است هر چند ظاهراً اموالشان حلال باشد.
4. معامله بين اذان صبح و اوّل آفتاب.
5. هرگاه كسي اقدام به خريدن چيزي كرده و هنوز معامله او تمام نشده، ديگري داخل معامله او شود.
6. بنده فروشی
7. قصابي

امروزه قصاب، به‌کسی گفته می‌شود که شغلش فروش گوشت است، و از این راه، کسب درآمد دارد.
در حالی‌که روایات، ناظر به این معنای از قصابی نیستند. بلکه کراهت و مذمتی‌ که در روایات، از قصابی شده، ناظر به سلّاخی و ذبح حیوانات است. یعنی کسی‌که شغلش ذبح حیوانات است و از این راه امرار معاش می‌کند.
در روایت مفصلی اسحاق بن عمار از امام صادق علیه السلام سوال می‌کند که خداوند به من پسری داده، شما دوست دارید پسر من چه کاره شود؟
حضرت، فرمایشاتی دارند. تا این‌که می‌فرمایند:
«…وَ لَا تُسْلِمْهُ جَزَّاراً فَإِنَّ الْجَزَّارَ تُسْلَبُ مِنْهُ الرَّحْمَةُ…»؛
«فرزندت را به كار سلّاخي نگمار، چرا كه چنین شخصی مهربانی‌اش را از دست می‌دهد.»

8. زرگری
حضرت به او فرمودند: او را بر سر يک‌ سري از کارها مگذار! "لَا تُسْلِمْهُ صَيْرَفِيّاً "، او را به زرگري نفرست. جهت آن را هم گفتند و من عين آن را مي ‏خوانم: "فَإِنَّ الصَّيْرَفِيَّ لَا يَسْلَمُ مِنَ الرِّبَا " ، اگر او را به زرگري بفرستي، سر از ربا در مي‌آورد. چون شما مي ‏دانيد که زرگري از شغل‌ها و معاملاتي است که به سرعت ربا در آن پيدا مي‌شود. مثلاً در تبديل طلا به طلا، اگر يک گرم اضافه‏ تر شود، اين ربا است.

علت کراهت بعضی از مکاسب
در رواياتي که ‏درباره نهي از بعضي شغل‌ها و حرفه‌ها وارد شده است، اشاره‌اي هم به جهت حکم هم وجود دارد. مثلاً در رواياتي اين‌طور آمده است که شما به دنبال اين حرفه نباشيد و به نرويد سراغ آن نرويد، در ادامه هم به جهت اين کراهت اشاره کرده‌اند که دليل اين حکم آن است که اين شغل، بر روي روح شما نقش تخريبي دارد. به‌طور کلّي نقش تخريبي يک حرفه نسبت به روح انسان، دليل کراهت داشتن آن شغل است. اين همان نکته‌اي است که ما در باب تربيت مي‏ گوييم که انسان بايد مواظب چيزهايي که بر روي روش و ملکات او تأثير مي‌گذارند باشد؛ لذا چون اين شغل‌ها بر روي روح انسان اثر منفي گذاشته و به آدمي‏ ملکه و روشي مي‏ دهد که زشت است، به ضرر انسان بوده و مکروه است.

منبع : تبيان

ارسال نظرات
آخرین اخبار