میراث فرهنگی به تنهایی قادر به مرمت بازار زنجان نبوده و باید دستگاه‌ های مرتبط، خدمات‌ رسان و بازاریان نیز در این امر مشارکت کنند.
کد خبر: ۹۰۰۴۵۶۲
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، استاندار زنجان در جلسه کارگروه تخصصی بازار زنجان گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به عنوان حافظ سرمایه‌ های فرهنگی و تاریخی کشور است و حفظ هویت و ثبت جهانی بازار تاریخی زنجان ضروری است.

اسداله درویش ‌امیری افزود: باید سیاستگذاری مرمت و تامین تاسیسات گرمایشی و سرمایشی بازار زنجان، مطابق با استاندارد‌های سازمان میراث فرهنگی کشور، صورت پذیرفته و دستگاه ‌های خدمات ‌رسان نیز در این زمینه با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان، عمل نمایند تا از وقوع مانع در ثبت ملی و تاریخی این بنای فاخر، جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: سازمان جهانی یونسکو، قوانین و مقررات خاصی برای پذیرش ثبت جهانی آثار تاریخی داشته و حساسیت ‌های ویژه‌ ای در این راستا به خرج می ‌دهد.

استاندار زنجان تصریح کرد: در گذشته، تجربه تلخی در یکی از آثار فاخر و تاریخی کشور صورت گرفت؛ به طوری که یونسکو به دلیل اجرای مدرن تاسیسات گرمایشی و سرمایشی بدون مجوز میراث فرهنگی، این اثر را از فهرست آثار جهانی، خارج کرد.

اسداله درویش ‌امیری افزود: باید مرمت، بازسازی و تامین خدمات برای بازار زنجان با دقت فراوان و در چارچوب قوانین یونسکو انجام شود؛ چرا که برای استان زنجان، شایسته نیست که فرصت ثبت جهانی بازار تاریخی به عنوان یک ارزش فرهنگی و میراثی برای آیندگان، مورد بی‌ توجهی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مرمت و تلاش در جهت ثبت جهانی بازار زنجان ضروری است، اظهار داشت: توزیع مسئولیت و تامین منابع بین میراث فرهنگی، شهرداری و مجموعه بازار زنجان صورت پذیرفته و ضروری است در این زمینه، دستگاه‌ های خدمات ‌رسان نیز همکاری نمایند تا اجازه داده نشود این سرمایه بزرگ تاریخی، بیش از این مورد آسیب قرار گیرد.

استاندار زنجان گفت: ضروری است تفاهم ‌نامه ‌ای با محوریت فرمانداری شهرستان زنجان، منعقد شده و میزان مشارکت هر یک از دستگاه ‌ها تعریف و مشخص گردد.

اسداله درویش ‌امیری افزود: باید طرح جامع و کاملی بر اساس برنامه زمان ‌بندی مشخص و مدون برای اجرای طرح مرمت بازار زنجان، تکالیف، وظایف و سهم مشارکت دستگاه‌ های مختلف در آن معین شده و حداکثر تا یک ماه آینده به مدیریت استان ارائه گردد. ضمناً در تقسیم ‌بندی وظایف، سهمی هم برای ستاد بازآفرینی شهری مشخص شود.

وی اظهار داشت: میراث فرهنگی به تنهایی قادر به مرمت بازار زنجان نبوده و باید دستگاه‌ های مرتبط، خدمات‌ رسان و بازاریان نیز در این امر مشارکت کنند.

استاندار زنجان گفت: حدود 32 هزار بنا و اثر تاریخی ثبت ‌شده در کشور وجود دارد که با توجه به محدودیت منابع، سازمان میراث فرهنگی به تنهایی قادر به مرمت تمام بناهای تاریخی کشور نیست و بنابراین دستگاه ‌های مختلف باید در مرمت بازار زنجان، مشارکت کنند.

اسداله درویش ‌امیری افزود: به نظر می رسد باید گزارشی از نحوه مشارکت مردم و سازمان‌ های مختلف در مرمت بازارهای تاریخی سایر شهرها جهت الگوبرداری برای مرمت بازار تاریخی زنجان، جمع ‌بندی و به مدیریت استان ارائه شود؛ چرا که سایر استان‌ ها تجارب موفقی در این زمینه داشته ‌اند و بازار زنجان نیز به عنوان یک بنای تاریخی و طولانی‌ ترین بازار سرپوشیده کشور، قابلیت ثبت جهانی دارد و می ‌تواند به عنوان یک اثر فاخر مهم جهانی مطرح شود.

ارسال نظرات