مدیر کل بهزیستی استان زنجان:

بهره مندی 97 اتیسمی از خدمات بهزیستی

طبق پایش های انجام شده برای 97 بیمار اتیسمی این استان پرونده تشکیل شده و هم اکنون از خدمات لازم نیز بهره مند هستند.
کد خبر: ۹۰۰۴۴۲۸
|
۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت: طبق توافق صورت گرفته بهزیستی به 97 کودک اوتیسمی تحت پوشش علاوه بر ارائه خدمات آموزشی 4 میلیون و 600 هزار ریال در قالب یارانه پرداخت می نماید.

محمد محمدی افزود: در حال حاضر یک مرکز آموزشی جهت کودکان دارای اختلال اتیسم در استان زنجان فعال است که خدماتی چون گفتار درمانی ،موسیقی درمانی ،کاردرمانی ارائه می دهد .

وی با اشاره به علایم اختلال اتیسم اظهار داشت : اتیسم به مجموعه ای از اختلال رشدی گفته می شود که مهارتهای کلامی و غیر کلامی را بطور معنی داری تحت تاثیر قرار می دهد که اغلب در آغاز 18 ماهگی یا 2 سالگی کودک بروز می نماید.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه افراد اوتیسمی به راحتی نمی توانند با محیط تعامل مناسبی داشته باشند، تصریح کرد: مهمترین مشکل این کودکان اختلال ارتباطی با دیگران است.

محمد محمدی با بیان اینکه طبق پایش های انجام شده برای 97 بیمار اتیسمی این استان پرونده تشکیل شده و هم اکنون از خدمات لازم نیز بهره مند هستند، افزود: علاوه بر اثرگذاری بر اغلب جنبه های رشدی و اجتماعی ، عملکردهای آموزشی و شناختی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: نگهداری بیمار اوتیسمی توسط خانواده ها مشکلات و هزینه های زیادی را در بر دارد و در این میان شناخت علایم، تشخیص آن از سوی متخصص مربوطه امکان ارائه خدمات در مراکز تحت پوشش بهزیستی را آسان می نماید.

وی یادآور شد: بر اساس قوانین کشور،همه کودکان حق دریافت آموزش مناسب در سطح توان خود رادارندو ورود این کودکان به مدارس بر اساس نیازها و توانایی های آنان صورت می گیرد و می توانند درکنار سایر کودکان دارای رشد عادی و یا کلاس خاص شرکت نمایند و حتی در شرایط خاص از آموزش در منزل بهره مند شوند.

محمدی با اشاره به اینکه واکنش نشان ندادن به جهت صدای مادر، عدم واکنش کودک به نام خود، نگاه نکردن به چشم دیگران ، فقدان اشاره ،لبخند و یا سایر علائم اجتماعی در برابر دیگران را از علایم هشدار دهنده در سال اول زندگی این کودکان عنوان نمود و افزود: فقدان تک کلمه ، فقدان بازی های وانمودی و از دست دادن مهارتهای زبانی از دیگر علائم سال دوم کودک بشمار می آید.

وی با اشاره به وجود یک مرکز آموزشی توانبخشی اختلالات نافذ طیف اتیسم درزنجان گفت: خانواده ها با انجام ارزیابی و سنجش بر روی کودکان خود و در صورت مشاهده مشکوک در رفتار آنان برای اقدامات اساسی می توانند به مراکز بهزیستی و تخصصی مراجعه نمایند.

وی گفت: بر این اساس هدف از راه اندازی این مراکز کمک به ایجاد تعامل کودکان مبتلا به این اختلال با دنیای بیرون، از طریق مولفه های درمانی مختلف اعم از گفتار درمانی، رفتار درمانی، کار درمانی، موسیقی درمانی و بازی درمانی است.

گفتنی است : طبق آمار ارائه شده از سوی انجمن اوتیسم ایران به ازاء هر 65 تولد در کشورهای توسعه یافته یک کودک با اختلال اوتیسم متولد می شود که این نسبت در ایران یک کودک به ازای هر 150 تولد است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار