نهاد کتابخانه‌­های عمومی کشور در سال ۹۶، درخصوص تأمین تجهیزات ضروری کتابخانه‌ها مبلغ ۴۱ میلیارد و ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال در ۱۶۴۹ کتابخانه عمومی در سراسر کشور هزینه کرده است.
کد خبر: ۹۰۰۴۱۵۷
|
۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، سال 96 را شاید بتوان سال پرباری برای حوزه کتاب و کتابخوانی دانست،‌ نه از آن جهت که بتوان گفت سرانه مطالعه افزایش یافت و یا میزان تمایل مخاطبان به کتاب و کتابخوانی. بلکه از جهت زیرساخت‌هایی که باید برای این حوزه وجود داشته باشد. در سال گذشته، 3هزار و 420 باب کتابخانه در کشور فعالیت داشته است.

در سال 96، 24 باب کتابخانه با متراژ 6206 متر مربع احداث شده است. همچنین در سال گذشته، 60 کتابخانه نهادی در سال 96 دارای بخش کودک شدند و 2 بخش نابینایان نیز در کتابخانه‌های عمومی راه اندازی شده است؛ بدین ترتیب تا پایان سال 96، 9/98 درصد کتابخانه‌ها به بخش کودک مجهز شده‌اند.

فراوانی کتابخانه­‌های احداثی و حق انتفاع به تفکیک تعداد و متراژ

تأمین تجهیزات کتابخانه‌های عمومی در سال 96

نهاد کتابخانه‌­های عمومی کشور در سال 96، درخصوص تأمین تجهیزات ضروری کتابخانه‌ها مبلغ 41 میلیارد و 10 میلیون و 800 هزار ریال در 1649 کتابخانه عمومی در سراسر کشور هزینه کرده است. بیشترین میزان مربوط به استان­های اصفهان (153 مورد)، فارس (145 مورد) و خوزستان (101 مورد) بوده است.

همچنین در زمینه تأمین تجهیزات موردی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور 28 میلیارد و 97 میلیون و 877 هزار و 100 ریال در 262  کتابخانه هزینه کرده است. بیشترین میزان مربوط به استان­های تهران (61 مورد) و گلستان (52 مورد) است.

تأمین منابع مستمر کتابخانه‌های عمومی در سال 96‌

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال 96، در راستای تأمین و روزآمد شدن منابع کتابخانه‌ها، تعداد 1.525 عنوان کتاب به مبلغ76 میلیارد و 445 میلیون و 160 هزار و 500 ریال و تعداد 143 عنوان نشریه خریداری کرده است.

وضعیت خرید کتاب از ناشران برای تأمین منابع کتابخانه های عمومی در سال 96

نهاد کتابخانه های عمومی کشور در راستای اجرای طرح پایلوت توزیع اسباب بازی در بخش کودک کتابخانه‌ها، اقدام به خرید اسباب بازی و توزیع در کتابخانه های عمومی در سال 96 کرد.

وضعیت خرید اسباب بازی در سال 96

اقدامات نهاد در مناطق زلزله‌زده کشور در سال 96

در سال 1396 چند استان در کشورمان با پدیده زلزله مواجه شد که این امر صدمات و خسارت مادی و معنوی زیادی به هم وطنان در شهرهای مختلف تحمیل کرد. در پی وقوع زلزله نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اقداماتی در راستای بررسی وضعیت کتابخانه‌ها و کارکنان نهاد در مناطق زلزله زده، بررسی میزان خسارت وارده به کتابخانه‌ها و نیز بررسی راهکارهایی جهت کمک به مردم آسیب دیده از زلزله انجام داد.

طی بررسی‌های صورت گرفته از سوی مسئولان و مدیران نهاد، بازدیدهای مستمر، رایزنی جهت جذب کمک‌های مالی برای تعمیر ساختمان‌های کتابخانه‌ها و اعطای کمک هزینه به همکاران خسارت دیده، تهیه تجهیزات و لوازم اولیه برای کودکان مناطق زلزله زده، تهیه اقلام فرهنگی، تهیه کانکس جهت اسکان و انجام فعالیت های فرهنگی (قصه گویی و ...) برای کودکان زلزله زده از جمله اقدامات صورت گرفت.

وضعیت هزینه های انجام شده به منظور تهیه مایحتاج ضروری اولیه و نیز هدایای فرهنگی برای مناطق زلزله زده

 پس از تهیه و ارسال 2 محموله اهدایی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای کمک به کودکان و نوجوانان زلزله‌زده، دفتر نشر فرهنگ اسلامی طی رایزنی با مسئولان نهاد، از ظرفیت و تجربه این نهاد برای تهیه و توزیع کمک‌های خود در مناطق آسیب دیده استفاده کرد. در این مرحله مبلغ 500 میلیون ریال از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، برای تهیه لباس گرم و اسباب بازی برای کودکان زلزله‌زده اختصاص یافت که به این ترتیب 400 عدد کاپشن دخترانه و پسرانه و همچنین بیش یک هزار و 37 اسباب بازی در قالب 59 بسته، توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تهیه و در مناطق زلزله‌زده غرب کشور توزیع شد.

مشارکت کتابداران در تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور

همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، طرح آزمایشی مشارکت کتابداران در تأمین منابع کتابخانه های عمومی کشور آغاز شد. در این طرح، 868 عنوان کتاب از 259 ناشر در 16 موضوع مورد انتخاب قرار گرفت؛ کتاب هایی با موضوعات «مهارت‌های خانه داری»، «کودک»، «روانشناسی» سه موضوع برتر کتاب‌های انتخاب شده از سوی کتابداران در این طرح بود.

* در این طرح  به هر کتابخانه با توجه به درجه کتابخانه، سهمیه‌ای برای انتخاب کتاب در نظر گرفته شد.

میزان خرید منابع کتابخانه های عمومی در طرح مشارکت کتابداران در تأمین منابع  به تفکیک نوع کتابخانه و هزینه

اقدامات فرهنگی ـ ترویجی

4 ویژه برنامه تلویزیونی کتاب­خوان حسینی، پیامبر اکرم (ص)، انقلاب اسلامی و نوروزی

نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال 1396 اقدام به تولید و انتشار ویژه برنامه‌های تلویزیونی با عنوان «کتاب خوان حسینی»، «کتاب خوان پیامبر اکرم» و « کتاب خوان انقلاب اسلامی» و «نوروزی» کرد. این سلسله برنامه ها، از شبکه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

نورسیده ها

دفتر نورسیده ها به منظور آشنایی کتابداران با تازه های کتابخانه ها از سال 1393 به اجرا درآمد. از سال 93 تاکنون 27 شماره دفتر نورسیده ها آماده شده و 1176 عنوان کتاب معرفی شده است. از این تعداد، 23 دفتر به کتابخانه‌های عمومی ارسال شده است.

این چند کتاب

از جمله طرح‌های نهاد در راستای معرفی آثار مفید و ارزشمند به عموم مردم، طرح پوستر این چند کتاب است. در این طرح که از سال 93 به اجرا درآمد، 20 پوستر به موضوعات متنوع تهیه، منتشر و به کتابخانه‌ها ارسال شد.

کتاب­خوان ماه

در طرح کتاب‌خوان ماه، که از فروردین ماه 1395 آغاز شد، هر ماه 4 عنوان کتاب برای اقشار مختلف و در موضوعات و مناسبت‌‌های مختلف انتخاب می‌شود و محور فعالیت‌های ترویجی در کتابخانه‌ها قرار می‌گیرد. در سال 96، تعداد 51 عنوان کتاب در قالب این طرح معرفی شد.

نشست کتاب­خوان

طرح نشست کتاب‌خوان با هدف به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده از خردادماه 1394 آغاز شد. در سال 96، جمعاً تعداد 18626 نشست کتابخوان (کتابخانه‌ای، مدرسه‌ای و اختصاصی) تا پایان بهمن ماه برگزار شده است.

تعداد نشست های کتاب خوان در سراسر کشور تا پایان بهمن 1396

نشست های کتاب‌خوان تخصصی مطالعات فضای مجازی

مرکز مطالعات فضای مجازی وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اقدام به برگزاری 10 نشست کتاب‌خوان با محوریت فضای مجازی کرده است که تاکنون دو نشست با عناوین زیر برگزار شده است:

  • اولین نشست: با موضوع «سبک زندگی مجازی»؛10 بهمن ماه 1396
  • دومین نشست: با موضوع «مهارت‌های مجازی»؛ 24 بهمن ماه 1396

اجرای طرح «باهم بخوانیم»

در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی در سال 96 طرح «باهم بخوانیم» در 98 کتابخانه عمومی در 31 استان در سراسر کشور در حال برگزاری است.

پویش کتاب خوان مجازی

همچنین به منظور بهره مندی از ظرفیت فضای مجازی، طرح پویش کتاب خوان مجازی نیز با هدف به اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده در قالب ویدئوهای کوتاه به اجرا در آمد. این طرح از فروردین ماه 1395 آغاز به کار کرد و تا اسفند 1396 موفق به دریافت  بیش از 2600 فایل ویدئوی معرفی کتاب شد.

فهرست آثار منتشر شده نهاد در سال  96

  • در سال 1396 فصلنامه علمی ـ پژوهشی نهاد کتابخانه های عمومی کشور 4 شماره با عنوان «تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی» منتشر شده است.
  • تهیه و ارسال تقویم بریل سال 1396 به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور

حمایت نهاد از برنامه های فرهنگی در سال 1396

  • پویش مطالعاتی روشنا
  • کتاب سال دانشجویی
  • جشنواره قلم زرین
  • سلسله مسابقات کتاب و زندگی
  • جشنواره مردمی رسول آفتاب
  • جشنواره خاتم: توسط  بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق(ع) با همکاری موسسه شهرکتاب و مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار می شود)
  • مشارکت در تولید ویژه برنامه زندة تلویزیونی «روز کتاب»؛ پخش شده از شبکه چهار سیما

جشنواره ها و برنامه های مناسبتی

کنگره ملی شعر دفاع مقدس

"نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس" با هدف عمل به منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در پاسداشت ادبیات دفاع مقدس، با محوریت کتاب «وقتی مهتاب گم شد» خاطرات علی خوش لفظ، به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد.

اختتامیه این کنگره در 8 آبان سال گذشته در دو بخش اصلی و ویژه پذیرای آثار شاعران سراسر کشور بود. علاقه‌مندان شرکت در بخش اصلی این کنگره  آثار خود را در 5 شاخه «کلاسیک» (غزل، قصیده، مثنوی، قطعه، ترکیب‌بند، رباعی، دوبیتی و ...)، «آزاد» (نیمایی، سپید و ...)، «ترانه، سرود، نوحه و قالب‌های آیینی»، «کودک و نوجوان» و «کوتاه نوشت و پیامک ادبی» ارسال کرده‌اند.

بخش ویژه این جشنواره به استقبال از مطروحه مقام معظم رهبری اختصاص داشت که علاقه‌مندان برای شرکت در این بخش می‌توانستند سروده‌های خود را در ادامه سروده مقام معظم رهبری یا درهمان وزن وردیف وقافیه به دبیرخانه این کنگره ارسال کنند.

شب شعر مدافعان حرم

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور 5 سلسله ‌نشست با عنوان «شب شعر ویژة مدافعان حرم» در استان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمان، با هدف گرامیداشت این گران‌قدران و تجلیل از خانوادة ایشان با قرائت و تقدیم اشعار شاعرانی که در این حوزة نوظهور ادب مقاومت، طبع‌آزمایی کرده‌اند، برگزار کرد.

هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی

  • رشد 2.5 برابری میزان مشارکت در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی

میزان مشارکت‌ها در هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی 631 هزار و 526 نفر بوده است که از این تعداد 431 هزار و 885 نفر به صورت فردی و 61هزار و 738 نفر به صورت خانوادگی شرکت کردند.

در این دوره کتابداران 3 هزار و 603 نفر سهم قابل توجهی بین شرکت کنندگان کسب کرده‌اند. همچنین از میان 429 شهرستان، 427 شهرستان کشور در جشنواره مشارکت داشته‌اند.

در بخش کودک و نوجوان میزان مشارکت‌ها نسبت به دوره گذشته 2.7 برابر، در بخش مکتوب 3.2 برابر و در بخش اینترنتی نیز 2 برابر رشد داشته‌ایم و در کل، میزان مشارکت‌ها در این جشنواره نسبت به دوره قبل 2.6 برابر بوده است.

منابع بخش کودک و نوجوان جشنواره برای دسترسی مخاطبان با نیازهای خاص گویا شد. همچنین نسخه بریل کتاب های «10 قصه از امام رضا (ع) برای بچه‌ها»، «ماه غریب من» و «بانوی ملکوت» نیز به منظور دسترسی نابینایان تولید و توزیع شد.

بخش بین‌الملل: با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و «جامعة المصطفی العالمیه» قم، جشنواره موفق به جلب مشارکت مردمی از 35 ملیت شد. در این بخش 2240 نفر از 35 کشور دنیا شرکت کردند.

بخش مجازی: همزمان با اعلام آغاز هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، روابط عمومی نهاد، که از ابتدای سال 1395 متولی برگزاری طرح پویش کتابخوان مجازی است، از طریق پویش کتاب خوان مجازی، موفق به دریافت 1296 فایل تصویری و صوتی شد.

  • برگزیدگان جشنواره

آیین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، سه‌شنبه 10 مرداد ماه در تالار همایش‌های کوثر برگزار شد و با معرفی 80  برگزیده در بخش‌های کودک، نوجوان، بزرگسال و همچنین بخش خانوادگی، کتاب‌خوان مجازی، کتابداران و فارسی‌زبانان خارج از کشور به شرح زیر، به کار خود پایان داد. 16 برگزیده بخش بین الملل جشنواره از کشورهای استرالیا، تانزانیا، سریلانکا، سیرالئون، سوئد، بنگلادش، تایلند، سوریه، ‌اندونزی، لبنان، عراق، هندوستان، افغانستان،‌ عربستان، پاکستان و افغانستان بودند.

توانمندسازی و ارتقای سطح علمی، مهارت شغلی و عملکرد سازمانی کتابداران کتابخانه­های عمومی در سال 96

دوره آموزشی هم افزایی مهارت قصه گویی

در مرحله اول، دوره مهارت آموزشی هم افزایی مهارت قصه گویی در 16 استان و با تدریس اساتید برجسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در قالب دوره‌های دو روزه به اجرا درآمد.

دوره آموزشی طرح «با هم بخوانیم»

دوره آموزشی طرح «باهم بخوانیم» با مشارکت100 نفر از کتابداران روستایی برگزار شد. این دوره آموزش نحوه ارائه دوره سیر مطالعاتی با محوریت سبک زندگی اسلامی ایرانی است.

دوره آموزشی سراسری «اخلاق حرفه‌ای»

معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همکاری دانشگاه تهران و با هدف ارتقای مهارت‌های شغلی و بهبود عملکرد سازمانی، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی «اخلاق حرفه‌ای» ویژه کتابداران کرده است.

  • برگزاری دوره‌ای با چهار عنوان آموزشی «خدمات مشاوره خوانندگان در کتابخانه‌های عمومی»، «آشنایی با خواندن گروهی»، «خلاقیت: مبانی و روش‌ها» و آشنایی با نرم‌افزار Publisher برای 5100 کتابدار

کارگاه‌های آموزشی «کودک، کتاب و اندیشه‌ورزی»

مرحله مقدماتی دوره آموزش کارگاهی «کودک، کتاب و اندیشه‌ورزی» در 25 و 28 بهمن ماه سال جاری و با مشارکت ‌25 نفر از کتابداران استان‌های تهران برگزار شد. هدف از برگزاری این دوره ارتقاء روحیه پرسش‌گری و زمینه‌های بروز خلاقیت، توانمندی فکری و اخلاقی و اجتماعی در کودکان است.

ارسال نظرات