معاون جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه برای بحث بیمه برنج موارد جدید موافقت از تهران و مرکز ملی ایران و صندوق بیمه کشاورزی گرفتیم، گفت: الان صندوق ها و دفاتر باز است و تمام تلاش ها که کشاورزان در زمینه بیمه خشکسالی جزو موارد بیمه‌ای لحاظ شود حتما پیگیری کنند.
کد خبر: ۹۰۰۴۱۵۵
|
۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، عزیزاله شهیدی با اشاره به اینکه حدود 213 هزار هکتار اراضی شالیزاری سطح زیر کشت برنج داریم، اظهار داشت: امسال با وجود بارش کم باران در سال 96 مشکلاتی را در بحث تامین آب به ویژه در شهرهای شرقی داریم که با راهکارهای ممکن و بارش باران روزهای آینده مشکل آب برطرف و کل سطح زیر کشت به برنج اختصاص یابد.

وی افزود: پیش بینی که ممکن است در شرق مازندران در صورت عدم امکان کشت برنج به محصولات دیگر و راهکاری دیگری پیگیری و پیشگیری کرد که در حال اتفاق افتادن است.

شهیدی با تاکید به اینکه نخستین نشا مکانیزه برنج در سطح کشور در آمل اتفاق افتاده است، گفت: در زمین مناسب که کشت اول کشت دوم برنج و علوفه داشتیم که سه کشت را پشت سر گذاشت و تقویت زمین مواد غذایی خوبی شد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه این پنج هکتار به شکل الگویی و نمونه همزمان با بسیاری از شهرهای مازندران به شکل مدرن و مکانیزه نشا اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: برای بیش از 50 هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران  م کشت مکانیزه خواهد شد  و امید است که با تلاش و همت و خط اعتباری مکانیزاسیون اتفاق بیافتد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های آینده این سطح را افزایش دهیم با توجه به اینکه مزیت کشت مکانیزه بسیار بالا است و برتر از کشت های سنتی است، گفت: با آغاز فصل بهار امید داریم بیش از نرمال بارندگی داشته باشیم البته مشکلات الان ممکن است به شکل جدی در آینده نمودار شود؛ جاهایی است که از آب سدها استفاده می‌کنیم.

شهیدی با تاکید بر اینکه آب سدها برای میزان اراضی زیر سدها کافی نیست زیرا آبگیری نشدند و با کمبود آب از 30 تا 50 درصد به دلیل کاهش ذخیره آب مواجه هستند، افزود: کشاورزان که در زیر سد راضی شالیزاری دارند و فاصله آنها از مناطق پایین دست سد زیاد است و با کانال های آب آبیاری می شوند.

وی ادامه داد: کشاورزان باید مراعات لازم را انجام دهند و در صورت اطمینان کافی برای تأمین آب به کشت برنج اقدام کنند تا هزینه‌های زیادی را متحمل نشوند.

معاون جهاد کشاورزی مازندران گفت: اقدامات دیگر همانند کشت های الگویی و جایگزینی پیش بینی شده زراعت با سابقه خشکه‌کاری همانند سویا آفتابگردان کنجد پنبه نباتات علوفه‌ای پشتوانه لازم تأمین نهاده های بازار خرید تضمینی اتفاق بیافتد.

وی با اشاره به مدیریت آبیاری تناوبی و تغذیه گیاهی بسیار می‌تواند حائز اهمیت باشد، خاطرنشان کرد: در دستور کار جدی جهاد کشاورزی با پشتوانه استانداری و سازمان جهاد کشاورزی است که بتوانیم امسال را به خوبی به پیش ببریم.

شهیدی با اشاره به کشت دوم در سال جاری با توجه به کمبود آب بیان کرد: نظر در این مورد ممکن است اندکی زود باشد ولی در حقیقت با کشت اول در شرق استان با مشکل روبرو هستیم و اکنون نمی توانیم به کشت دوم فکر کنیم.

وی اضافه کرد: در زمان مناسب باید اوضاع آبی مناطق مختلف را بسنجیم و اگر امکانی که امکان داشته باشد کشاورزان آب کافی داشته باشند تصمیماتی برای آن می‌گیریم؛ ولی در مجموع با توجه به بحران آبی در کشور استان مازندران نگاه تغییر پیدا کرده که کشت دوم زیاد توصیه نمی‌شود.

معاون جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه برای بحث بیمه برنج موارد جدید موافقت از تهران و مرکز ملی ایران و صندوق بیمه کشاورزی گرفتیم، گفت: الان صندوق ها و دفاتر باز است و تمام تلاش ها که کشاورزان در زمینه بیمه خشکسالی جزو موارد بیمه‌ای لحاظ شود حتما پیگیری کنند.

وی افزود: در مورد خشکسالی از مزایایی که بیمه و صندوق بیمه و دولت کمک کند در قالب صندوق بیمه و بیمه‌گری باشد که توصیه به کشاورزان است تا در اولویت کاری خود قرار دهند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها