مدیرکل انتقال خون استان کردستان از پذیرش ۷۰۲ اهداکننده خون و جمع آوری ۵۱۹ واحد خون کامل در مراکز اهدای خون استان در تعطیلات نوروزی خبر داد و گفت: در این مدت ۱۱۴۱ فرآورده مختلف خون در بین مراکز درمانی استان توزیع شده است.
کد خبر: ۹۰۰۳۶۳۱
|
۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان،  به نقل از روابط عمومی انتقال خون کردستان، محمد سعید کریمیان  با بیان اینکه در سال گذشته ۶۸۰ اهداکننده خون در تعطیلات نوروزی پذیرش شدند، اظهار کرد: انتقال خون کردستان در سال ۹۷ با اندک افزایش نسبت به سال گذشته میزبان ۷۰۲ اهداکننده خون بوده است که از این تعداد ۵۳۷ نفر به مرکز اهدای خون سنندج و ۱۶۵ اهداکننده خون نیز به مرکز اهدای خون سقز مراجعه کرده اند.

کریمیان از آمار حضور ۵۹ درصدی اهداکنندگان مستمر خون در تعطیلات نوروزی خبر داد و عنوان کرد: ۴۰۷ اهداکننده مستمر خون با پیشینه حداقل دو بار اهدا در سال گذشته، ۱۷۴ اهداکننده خون دارای سابقه قبلی اهدای خون و ۱۲۱ داوطلب اهدای خون بار اول شمار اهداکنندگان هفته نخست نوروز در استان کردستان است.

وی افزود: در سال گذشته ۴۱ درصد اهداکنندگان خون در تعطیلات نوروزی، اهداکننده مستمر بودند و افزایش چشمگیر این آمار در سال ۹۷ نشان از سلامت بیش از پیش خون‌های اهدایی دارد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اهداکنندگان خون کردستانی تعطیلات نوروزی را در سفر به سر بردند تصریح کرد: حضور اهداکنندگان خون سایر استان‌ها در مرکز انتقال خون سنندج پرتعداد بود که نشانی از همدلی اهداکنندگان خون کشور با بیماران است.

کریمیان فرآورده‌های خون توزیع شده در بین مراکز درمانی استان در تعطیلات نوروزی را ۱۱۴۱ واحد برشمرد و اضافه کرد: ۵۷۸ واحد فرآورده‌های گلبول قرمز که شامل ۴۷۴ واحد گلبول قرمز فشرده شده، ۸۴ واحد گلبول قرمز کم لکوسیت، ۱۷ واحد خون شسته و ۳ واحد گلبول قرمز کم لکوسیت اشعه داده شده است در بین مراکز درمانی استان توزیع شده است.

وی در خصوص موارد مصرف فرآورده‌های اشعه دیده یادآور شد: جنین و شیرخواران کمتر از ۴ ماه، نوزادان نارس، بدخیمی‌های هماتولوژیک، دریافت کنندگان خون از بستگان نزدیک، دریافت کنندگان پیوند مغز استخوان و سلول‌های بنیادی، برخی بیماران تحت شیمی درمانی و مبتلایان به نقص ایمنی مادرزادی یا برخی بیماری‌های خود ایمنی مصرف کننده فرآورده‌های اشعه دیده هستند.

کریمیان به ارسال ۳۳۳ واحد فرآورده‌های پلاکتی به مراکز درمانی نیز اشاره و ذکر کرد: ۳۰۴ واحد پلاکت جدا شده از خون کامل، ۱۰ واحد پلاکت آفرزیس، ۱۶ واحد پلاکت اشعه دیده و ۳ واحد پلاکت آفرزیس اشعه دیده که بیشتر مورد استفاده بیماران مبتلا به سرطان بوده است در بین مراکز درمانی استان پخش شده است.

محمد سعید کریمیان از ارسال ۲۰۰ واحد گلبول قرمز فشرده به استان خوزستان در تعطیلات نوروزی خبر داد و تاکید کرد: بر اساس چارچوب شبکه خون رسان کشوری استان‌ها متعهد هستند در صورت افزایش ذخایر بیش از حد نیاز ارسال کننده خون به دیگر استان باشند و یا در صورت کاهش ذخایر خون و فرآورده‌های آن را از استان‌های دیگر دریافت کنند.

مدیرکل انتقال خون کردستان از تمامی اهداکنندگان خون خواست با توجه به اینکه عمر فرآورده‌های پلاکتی که در شمار پرمصرف‌ترین فرآورده‌های مورد نیاز بیماران سرطانی است محدود و تنها ۳ روز است حضور در مراکز انتقال خون و در کلیه روز‌های سال را در برنامه زندگی خود قرار دهند.

گفتنی است: انتقال خون کردستان دارای دو مرکز ثابت اهدای خون در شهرستان‌های سنندج و سقز است و سالانه ۳۰ هزار اهداکننده خون را پذیرش می‌کند.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات