مزینانیان طلبه‌ای جوان و فعال در حوزه محیط زیست است که در روستای تاش شاهرود فعالیت می‌کند و تلاش دارد علاوه بر اشاعه مسائل دینی اهمیت حفاظت از طبیعت را نیز به مردم یادآور شود.
کد خبر: ۹۰۰۳۳۴۶
|
۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود،موسی مزینانیان طلبه جوانی اهل منطقه باغزندان شاهرود است که از کودکی همراه پدر به مناطق مختلف شهرستان سفر می‌کرد و در همین سفرها علاقه‌مند به عکاسی از طبیعت شد و توانست رکورد خوبی از عکاسی از پرندگان شهرستان را به ثبت رساند.
این روحانی جوان در روستای تاش شاهرود فعالیت می‌کند و تلاش دارد علاوه بر اشاعه فرهنگ دینی اهمیت حفاظت از طبیعت را نیز به مردم یادآور شود.
مزینانیان برای فراگیری دانش آموزان و جوانان اکثر کلاس های خود را در طبیعت برگزار می‌کند و در این بین تنها ابزار خود یعنی دوربین را نیز به همراه دارد تا هر زمان که توانست از پرندگان و حیوانات عکاسی کند.
وی در جدیدترین ثبت‌های خود توانست تصویر پلنگ را در اسفند ماه سال ۹۶ در منطقه شکار ممنوع تپال شاهرود به ثبت برساند.
این طلبه جوان در فضای مجازی نیز فعال و با به اشتراک گذاشتن تصاویر حیات وحش می‌کوشد تا مردم را به طبیعت آشنا و آن‌ها را از رفتارهای مخرب محیط‌زیست بر حذر کند. وی معتقد است علاوه بر سازمان های مردم‌نهاد، مردم و مسئولان نیز باید در راستای آگاه کردن مردم از حفظ محیط‌زیست تلاش کنند.
در ادامه گفتگوی ما را با این طلبه جوان می خوانید.
*در ابتدا درباره فعالیت‌های خود توضیح دهید:
علاقه من به طبیعت زمانی شروع شد که همراه پدر خود به طبیعت رفته و گاهی کبک شکار می‌کرد و در سن جوانی با انتخاب کسوت طلبگی شکار کبک را به طور کامل رها و با خرید دوربین عکاسی در کنار درس حوزه پرنده‌نگری را آغاز کردم و هم‌اکنون در سایت پرندگان تمام اطلاعات مربوط به ثبت آن‌ها به طور کامل وجود دارد.
* برای جذب مردم به حفاظت از طبیعت چه اقداماتی را انجام داده اید?
ماه رمضان سال گذشته در کنار پیش نمازی مسجد روستای تاش همواره دوربین عکاسی به عنوان عضو جدانشدنی از زندگی در کنار من بود تا هر زمان که توانستم بتوانم از طبیعت عکاسی کنم و برای جذب مردم به مشارکت در حفظ محیط‌زیست با برگزاری کلاس ها و اردوهای فرهنگی دانش آموزان در طبیعت و اقدام به پاک‌سازی محیط از زباله تلاش شد تا نگاه آن‌ها را به سمت طبیعت معطوف کنیم. معتقدم زمانی که مردم مشاهده کنند یک روحانی به دنبال حفظ طبیعت است در ذهن آن‌ها این دعوت از معروف‌ها اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.
در بسیاری از مواقع کلاس های قرآن را در فضای طبیعت برگزار کردم. دانش آموزان هنگامی نگاهشان به سمت رویش گیاهان و دیدن جانداران حیات وحش باشد مطالب بیش از هر کلاس تئوری دیگری در ذهن آن‌ها ماندگاری خواهد داشت.
در شرایط کنونی که عرصه بر طبیعت تنگ و ظرفیت آن برای بهره‌برداری به اتمام رسیده است وظیفه ائمه جمعه، روحانیان و مبلغان بیش از پیش برای حفظ عرصه‌های ملی نمود پیدا می کند و باید به این سو گام برداشت که هر ایرانی یک حافظ محیط‌زیست باشد و برای حفظ طبیعت تلاش کند.
*چه تعداد گونه پرنده در شاهرود ثبت‌شده است؟
از تعداد ۵۵۱ پرنده ثبت‌شده در کل کشور، ۲۹۰ گونه آن در استان سمنان ثبت‌شده است که تاکنون موفق به ثبت تصاویر بیش از ۱۶۰ گونه پرنده در شهرستان شدم که بیش از صد مورد آن در استان سمنان و شاهرود هستند و از جمله آن‌ها می‌توان به کبک دری، حواصیل خاکستری، هما، بالابان، زاغ بور، دال سیاه و غیره اشاره کرد که چک سیبری در منطقه شکار ممنوع تپال، چک اروپایی و دارکوب خالدار بزرگ در جنگل ابر، خوتکا ابرو سفید، فیلوش طی دو سال اخیر برای نخستین بار برای شاهرود در سایت کمیته ثبت پرندگان ایران توسط اساتید تایید و به ثبت رسید.
*نظر شما درباره پرنده اندمیک زاغ بور چیست؟
زاغ بور پرنده دوست‌داشتنی و کمیاب آندمیک ایران و دارای اخلاق‌های خاصی است در صورت عدم بروز رفتار خاصی می‌توان آن را سمت بیارجمند مشاهده کرد ترسو نیست و در صورت معرفی می‌تواند به ظرفیت مطلوبی در حوزه گردشگری بدل شود که به این منظور همه ساله جشنواره‌ای تحت عنوان زاغ بور در شاهرود برگزار می‌شود.
با معرفی درست پرندگان آندمیک و بومی و اختصاص بخشی از درامد گردشگری به توسعه روستاها می‌توانیم شیرینی گردشگری توریست حیات وحش را به طعم مردم محلی چشاند و از سوی دیگر زمانی ارزش پرندگان برای همه عموم مردم شرح داده شود مواردی نظیر شکار غیر مجاز نیز به حداقل کاهش پیدا می کند.
روستاهایی نظیر کلاته خیج، تاش، میغان و رضاآباد، ابرسج، فرحزاد مستعد پرنده‌نگری هستند که اگر برنامه‌ریزی صحیحی برای توسعه توریسم حیات وحش صورت گیرد مردم خودشان از جمله حافظان طبیعت خواهند شد.
*گردشگری در جنگل ابر را در شرایط کنونی چه طور می‌بینید؟
به عنوان مثال بدون در نظر گرفتن آستانه تحمل محیط نباید اقدام به معرفی جاذبه‌های طبیعی کرد در تنگه زیبایی واقع در استان قم حضور گردشگران انبوه در منطقه کوچک باعث بروز مشکلاتی برای این منطقه شده است که نظیر همین اتفاق را می‌توان در جنگل ابر شاهرود مشاهده کرد که پایان هفته به ویژه در ایام تعطیل تنها به تخریب محیط دامن می زنیم. گردشگری که نریختن زباله، آتش روشن کردن در طبیعت را نیاموخته است نمی تواند حافظ محیط‌زیست باشد.
در این شرایط نقش مسئولان و برنامه ریزان برای در نظر گرفتن آستانه تحمل محیط بسیار حائز اهمیت است و باید آموزش‌های همگانی از طریق رسانه های گروهی مانند تلویزیون بیش از پیش وجود داشته باشد هجوم هر هفته مردم به یک قسمت خاص از جنگل نه تنها درامد زایی نخواهد داشت بلکه باعث از بین رفتن طبیعت نیز می شود.
*نظر شما پیرامون معدن‌کاوی شاهوار چیست؟
طبیعت دارای ظرفیت محدودی است و نمی‌توان هر جا که توانستیم اقدام به احداث جاده و بهره‌برداری بیش از حد از آن کنیم معنای طبیعت از طبع و سرشت و از اصالت گرفته‌شده است به عنوان مثال زمانی برای فتح دماوند بخواهیم تا قله جاده سازی کنیم دیگر معنای بکر بودن خود را از دست می دهد و نظیر همین اتفاق در شاهرود رخ‌داده است و مسئولان شهرستان نیز باید در قبال شاهوار پاسخگو باشند.
*چه طور می‌توانیم از یوزپلنگ حفاظت کنیم؟
باید آموزش و فرهنگ‌سازی در روستاها افزون‌تر شود که در این گام سازمان های مردم‌نهاد با حضور خودشان سال گذشته در طرود و سطوه گام های ارزشمندی برداشتند و در کشور نیز طرح یک ساعت با محیط بان در مدارس اجرا شد که این گفتگوها و مناظره‌ها توانست در مردم دغدغه حفظ محیط‌زیست را ایجاد کند ولی برای حفاظت از گونه های در معرض انقراض باید رسانه ها، مبلغان و روحانیان و مسئولان بیشتر در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشند و باید بدانیم حفظ محیط‌زیست مشارکت همه آحاد مختلف جامعه را می‌طلبد.
*نظر شما درباره اقدامات دولت در حوزه محیط‌زیست چیست؟
به طور کلی زمانی پای اقتصاد و سیاست در میان باشد مسئولان مربوط ارزشی برای محیط‌زیست قائل نیستند چراکه غالبا منفعت طلبی مطرح است اما درباره اقدامات زیست محیطی دولت باید گفت نکات مثبت و منفی زیادی وجود دارد که احیای دریاچه ارومیه و اعلام منطقه حفاظت‌شده جنگل ابر بخش خوب و انتقال آب بین حوزه‌ای و تخریب طبیعت بخش منفی آن محسوب می‌شود.
*درباره آیات و روایات مختلف پیرامون حفظ محیط‌زیست توضیح دهید:
آیات و روایت در حوزه محیط‌زیست بسیار است از پیامبر اکرم پرسیدند قطع درخت سدر چه حکمی دارد و ایشان در پاسخ فرمودند: قطع درخت در بادیه و صحرا به دلیل کمبود فضای سبز و اهمیت آن کراهت دارد از بین بردن یک گونه گیاهی در معرض تهدید و انقراض در نهایت به نابودی انسان منتهی می شود و باید برای حفاظت از طبیعت، گونه های در خطر تهدید نابودی تکثیر شود و در قرآن از حضرت هود خطاب به قومش چنین آمده خدا کسی است شما را در زمین به وجود آورد و از مردم خواست تا زمین را آباد کنند و باید پرسید آیا امروز جاده زدن تا قله کوه و تخریب طبیعت بکر واقعا منطقه به معنای آباد کردن زمین است؟
آیت الله جوادی آملی در مفاتیح الجناح کلیدهای بهشتی آخرتی آن زمان گفتند باید مطالبی عنوان شود تا برای این دنیا مفید باشد که خودشان دست به قلم شده و کتاب مفاتیح الحیات را به رشته تحریر درآوردند که حدود ۱۰۰ صفحه از آن درباره حقوق حیوانات و طبیعت صحبت می‌کند چه طور با آن برخورد کنید.
*سخن آخر؟
چندین سال است که رهبر معظم انقلاب درباره کوه خواری صحبت می‌کنند و این واقعا دردناک است که ارگان هایی در کشور وجود داشته باشند که این صحبت ها را نادیده بگیرند.
طبیعت به همه مردم تعلق دارد و نباید کسانی که دارای قدرتی هستند با دایر کردن اردوگاه و تفرجگاه آن را به انحصار خود درآوردند یکی از دغدغه‌های اصلی معظم له نیز همین حفظ طبیعت است ایشان سیاست های کلی و خطوط کلی محیط‌زیست را تبیین کردند ولی متاسفانه به درستی اجرا نمی‌شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها