شهرستان اشکذر با توجه به فاصله کمی که با شهر یزد دارد، سوغات و محصولات محلی آن تفاوت چندانی با این شهر نداشته و می توان گفت که در بسیاری از محصولات و صنایع دستی مشترکات فراوانی دارد.
کد خبر: ۹۰۰۳۲۶۴
|
۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اشکذر، یزد را همه با شیرینی‌هایش می‌شناسند، شیرینی‌هایی که طعم آنها هرگز فراموش نمی‌شود و باقلوا و قطاب در این میان شهرت و آوازه‌ای جهانی دارند.
شهرستان اشکذر با توجه به فاصله کمی که با شهر یزد دارد، سوغات و محصولات محلی آن تفاوت چندانی با این شهر نداشته و می توان گفت که در بسیاری از محصولات و صنایع دستی مشترکات فراوانی دارد.
پشمک، حاجی بادام، سوهان آردی، نان منقا، نان برنجی یزدی، شیرینی بادامی، لوز پسته، لوز بادام، لوز نارگیل، قطاب بی‌شکر، لوز زعفران، کیک یزدی و ... از شیرینی‌های معروف یزدی هستند که آن ها را می توان در کارگاه های شیرینی پزی اشکذر و ویترین مغازه های آن مشاهده کرد.
اشکذر به جز شیرینی‌های معروف و مشهورش، شیرینی‌های خانگی نیز دارد که در هیچ مغازه‌ای به فروش نمی‌رسد، نام این شیرینی «سورک» است.
سورک از زمان بسیار قدیم در اشکذر وجود داشته و در واقع به نوعی شیرینی زرتشتی‌های یزد به شمار می‌رود اما همه مردم یزد علاقه خاصی به این شیرینی دارند و معمولا برای خیرات اموات آن را درست می‌کنند.
در میان این شیرینی جات، کیک یزدی، قطاب و لوز های بادام و پسته و نارگیل و سورک بیشتر در اشکذر تهیه می شود..
از دیگر سوغات این شهرستان می توان به آش معروف و خوش مزه شولی اشاره کرد، آش شولی یکی از آش های یزدی است که در حین سادگی، خوشمزه نیز هست. در اصل چاشنی این آش، سرکه است ولی می توانید آن را با رب انار هم میل کنید.
نان خشک یزدی دیگر سوغات اشکذر است که هنوز در بسیاری از منازل اشکذر و محلات آن به صورت سنتی پخت می شود. شما می توانید آن را همراه با غذاهایی همچون آبگوشت یا کله پاچه میل نمایید. همچنین می توانید آن را همراه با ماست موسیر نیز میل کنید. این نان، طعم خوش طعم و خوبی دارد به طوری که با یکبار خرید و مصرف آن، به مشتری دائمی آن تبدیل خواهید شد.
رب انار دیگر سوغات معروف این دیار می باشد، اکثر باغداران اشکذری که محصول انار را به دست می آورند، علاوه بر فروش محصولات خود به صورت مجزا، رب انار را نیز به فروش می رسانند.
رب انار علاوه بر خواص درمانی بی شماری که دارد، به ترش مزه بودن آن در طبخ غذهایی چون خورشت و آش شولی و ...مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال نظرات