گروه جهادی شهید وزوایی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف با دکتر سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتگو کرد.
کد خبر: ۹۰۰۲۶۳۶
|
۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، گروه جهادی شهید وزوایی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف با دکتر سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که دوشنبه ششم فروردین انجام شد، دکتر جلیلی با بیان اینکه دانشجویان باید مزیت های نسبی خود را در اردوهای جهادی بکار گیرند، گفت: مثلا یک دانشجوی پزشکی باید به جای ساخت دیوار، مشغول خدمات دهی پزشکی به مردم مناطق محروم شود.

جلیلی ادامه داد: اگر یکی از مشکلات اصلی کشور را «ساختار پر اشکال و کند اجرایی» میدانیم برای فعال و پویا کردن آن باید از ظرفیت های مردمی و مدل های موفق گروه های جهادی استفاده کرد.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام خاطرنشان کرد: پیشران و موتور محرک آزاد شدن ظرفیت های مردم برای حل مشکلات اداری باید «اردوهای جهادی» باشند و مهم ترین تاثیرگذاری گروه های جهادی در یک منطقه محروم این است که بتوانند «الگوی چگونگی حل مشکلات مردم» را پیدا کنند.

جلیلی بیان داشت: اگر یک گروه جهادی در یک منطقه محروم بتواند در زمانی کوتاه و با توانی محدود حجم قابل توجهی از سازندگی و حل مشکلات مردم را انجام دهد، به این معناست که با زمان و امکانات بیشتر می توان کارهای بزرگ تری انجام داد.

جلیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید مزیت های نسبی هر منطقه را شناخت و مقدمه این کار نیز شناخت مزیت های نسبی خودتان است تا کارها دقیق تر، هدفمند تر و موثرتر باشد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین وظایف گروه های جهادی «ظرفیت سنجی» از مناطق مختلف است، گفت: این کار مهم را بسیاری از دستگاه ها و ادارات نمی توانند به خوبی گروه های جهادی انجام دهند و اتفاقا اگر مسئولین دولتی هوشمند باشند باید دنبال گروه های جهادی باشند تا از تجارب و «ظرفیت سنجی» های آنها از مناطق مختلف کشور، حداکثر استفاده را انجام دهند.

وی افزود: یک بعد عدالت این است که شرایطی فراهم شود تا تمام استعدادهای کشور امکان شکوفا شدن پیدا کنند نه آنکه کسی که در شمال تهران زندگی می کند بواسطه فراهم بودن انواع امکانات بتواند در یک عرصه موفق شود اما کسی که در یک منطق محروم زندگی می کند علیرغم استعداد درونی و فقط به خاطر نبود امکانات، موفق نشود! بخشی از اینکه مردم این مناطق خودشان را باور کنند و با استعدادهای درونی خود آشنا شوند بر عهده شما گروه های جهادی است.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام تاکید کرد: چند ماه قبل در سفر به چابهار با مردم کپرنشین آنجا دیدار کردم و دیدم متاسفانه حتی به برخی از ساده ترین حقوق ابتدایی خودشان نیز آشنا نیستند. مثلا در حالی که زیر خط فقر بودند و در کپر زندگی می کردند اما یارانه نمی گرفتند!

جلیلی ادامه داد: انجام برخی کارها نیاز به بوروکراسی و بودجه جدید ندارد، اخذ اسامی و کد ملی افراد و راهنمایی برای اخذ یارانه از ابتدایی ترین کارهایی است که یک گروه جهادی می تواند انجام دهد. چنانچه وقتی بعد از این سفر اطلاعات لازم به آقای نوبخت ارائه شد، ایشان بلافاصله دستور به اقدام دادند. لذا شما می توانید در اردوهای جهادی مردم را با بسیاری از حقوق شان آشنا کنید.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: نوع دیگر کمک به مردم در قالب اردوهای جهادی، «مطالبه تخصصی» است. مثلا اگر در یک منطقه ای می بینید اداره برق کم کاری کرده بهتر است به جای ساخت دیوار، همان چند روز را به اداره برق بروید و با مطالبه حقوق مردم آن منطقه، مشکل آنها را حداقل در یک زمینه حل کنید.

جلیلی با بیان اینکه در سال 95 از مجموع 230 هزار میلیارد تومان بودجه کشور، 180 هزار میلیارد تومان آن فقط هزینه ساختار اداری و بوروکراسی کشور شده گفت: این در حالی است که علیرغم این هزینه عظیم، بسیاری از کارها آن طور که باید انجام نشده و به همین خاطر گروه های جهادی باید با «مشارکت موثر» به ادارات و دستگاه های کشور کمک کنند تا این هزینه ها موثر شود.

وی افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت که زمانی کارها سرعت پیدا می کند و نتیجه لازم را در بر دارد که به صورت «جبهه ای» انجام شود، لذا تا جای ممکن تجارب مثبت و موثر خود را با سایر گروه های جهادی به اشتراک بگذارید.

جلیلی در پایان با اشاره به مدل موفق «باشگاه کشاورزان جوان» گفت: این مجموعه که به طور خاص نیز مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب قرار گرفت، بر اساس توانمند سازی روستاهای مختلف بر پایه «خود باوری های هر روستا برای حل مشکلات به دست خود آنها» شکل گرفته است که شما نیز می توانید از این الگوی موفق استفاده کنید چنانکه گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف می تواند در حوزه مزیت نسبی خود (مهندسی و صنعت) تبدیل به یک الگو شود و تجارب موفق خود را به سایر گروه ها منتقل کند و سایر گروه های جهادی نیز باید به همین نحو تجارب سازنده خود را به سایر گروه ها انتقال دهند.

لازم به ذکر است در این دیدار برخی از دانشجویان فعال در اردوهای جهادی نیز با طرح دغدغه ها و تجارب خود، نکاتی را مطرح کرده و در پایان نیز مهندس رضا پور دبیر شورای راهبردی توسعه کمی و کیفی باشگاه کشاورزان جوان و از اعضای کارگروه روستای دولت سایه، به بیان اهم تجارب این مجموعه در راستای توانمندسازی روستاهای مختلف پرداخت که اهم محورهای آن به شرح ذیل است:

_ روستا آباد نمی شود مگر اهالی روستا بخواهند آن را آباد کنند و برای این کار منتظر مجموعه ای نباشند.

_البته روستایی ها باید از ظرفیت مجموعه های دولتی، حاکمیتی، گروه های جهادی، خیریه ها، سمن ها و ... در راستای برنامه های پیشرفت روستایشان استفاده کنند.

_برای توانمندشدن اهالی روستا گروه های جهادی بهترین تسهیل گر هستند.

_گروه های جهادی می توانند سطح آگاهی روستاییان را نسبت به حقوق و مطالباتشان و همچنین متناسب با نیازی که خود اهالی به آن رسیده اند از طریق ارایه آموزش ها، بازدیدها، جلسات و ... بالا ببرند.

_هر روستا مدل پیشرفت و آبادانی منحصر به خود را دارد که این مدل توسط اهالی روستا و با سازماندهی در گروه های متناسب با نیاز خودشان بوجود می آید.

_این گروه ها می توانند شامل گروه اشتغال و کارآفرینی، آموزش و ترویج، ورزشی، گردشگری، فرهنگی - هنری و ... باشد. این گروه ها با توجه به نیازروستا انتخاب و کم و زیاد می شود.

_گروه های جهادی می توانند مردم روستا را در یک سازمان مردم نهاد روستایی مانند باشگاه کشاورزان جوان که تجربه موفقی بوده ساماندهی کنند.

ارسال نظرات