خبرهای داغ:
صبح امروز زائرین سپاه ناحیه امام سجاد ع شهرستان قزوین از یادمان شهدای عملیات والفجر ۸ در اروند کنار بازدید و زیارت کردند.
کد خبر: ۹۰۰۲۶۲۶
|
۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۱

صبح امروز زائرین سپاه ناحیه امام سجاد ع شهرستان قزوین از یادمان شهدای عملیات والفجر ۸ در اروند کنار بازدید و زیارت کردند.
مردان و زنان به همراه کودکان با آن همه سختی که در طی سفر داشتند عاشقانه و عارفانه با پای پیاده قدم در خاکی که آغشته به خون شهیدان است گذاشتند.
سپس در یک مکان تجمع یافتند که روای منطقه بیان کرد: پس از عملیات والفجر هشت، باید یك راه ارتباطی بین خاك خودمان و شهر فاو كه تازه به دست رزمندگان اسلام افتاده بود، ایجاد می‌شد. رزمندگانی كه در فاو بودند، باید پشتیبانی می‌شدند. امكانات و نیرو می‌خواستند. قبل از والفجر هشت، پلهایی روی اروند زده بودند، اما اروند هیچ كدام را تحمل نكرده بود و همه را بلعیده بود. یك پل ساخته بودند به نام پل فجر، كه شبها آن را نصب می‌كردند و روزها جمعش می‌كردند.
این پل نیز توان انتقال حجم نیروها و امكانات را نداشت و كارآمد نبود. باید پلی ساخته می‌شد محكم و مطمئن تا بتواند در شبانه‌روز تجهیزات و تداركات و مهمات را به آسانی به آن سوی آب برسانند. پل بعثت، به طول 900 متر و عرض 12 متر روی اروند زده شد تا چشم جهانیان را خیره كند.
پنج هزار لوله 12 متری، به قطر 142 سانتی‌متر و ضخامت 16 میلی‌متر از جنس فولاد، در عمق دوازده متری رودخانه‌ای خروشان كه ارتفاع جزر و مدش از پنج متر هم بالاتر می‌رفت، شش ماه از جهادگران اسلام وقت گرفت. دشمن در طول جنگ از هر سلاحی استفاده كرد كه پل را از بین ببرد، اما نتوانست.
بچه‌ها دو طرف لوله‌ها را بسته بودند كه لوله‌ها در آب غرق نشوند. بعد از این‌كه كار اتصال لوله‌ها انجام می‌شد، در لوله‌ها را باز می‌كردند تا آب با فشار از لوله‌ها عبور كند و لوله‌ها به زیر آب بروند و غرق شوند. بعد روی لوله‌ها را زیر سازی و آسفالت می‌كردند.
طراح این شاهكار بزرگ،‌ مهندس بهروز پورشریفی از برادران جهاد سازندگی بود پل بعثت، شاهكار مهندسی ـ رزمی تاریخ دفاع مقدس است. برخی از قطعات این پل، امروز در گلزار شهدای خرمشهر است و برخی دیگر، همانجا كنار اروند، به تماشا نشسته است. تماشای همت شیرمردانی كه او را خلق كردند و از روی او گذشتند و سندی بر هنر و اراده جوانان این مرز و بوم افزودند.

4001/پ30/ب118

ارسال نظرات
پر بیننده ها