جانشین فرمانده ناجا گفت: متأسفانه نوروز امسال در هر ۵۸ دقیقه یک نفر در جاده‌های کشور جان باخته است.
کد خبر: ۹۰۰۲۵۱۸
|
۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار اسکندر مؤمنی دقایقی پیش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: متأسفانه از ابتدای اجرای طرح نوروزی پلیس تا کنون در هر 58 دقیقه یک نفر در جاده های کشور بر اثر تصادفات جان باخته است که آمار کمی نیست و باید تلاش کنیم که این آمار به حداقل ممکن برسد.

وی با اشاره به پرتصادف‌ترین استان‌های کشور عنوان کرد: در این مدت استان‌های فارس، اصفهان، خوزستان، کرمان و خراسان رضوی پرتصادف‌ترین استان‌های کشور بودند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه در طرح نوروزی تا کنون در مجموع شاهد کاهش سوانح و تلفات و حوادث رانندگی در کشور بودیم؛ از مردم به سبب همکاری و همراهی بسیار خوب آنان در رعایت قوانین و توزیع سفر تشکر کرد و افزود: اما در عین حال همین میزان سوانح رانندگی که در کشور در این مدت اتفاق افتاد؛ کم نیست و باید کاهش یابد.

سردار مؤمنی از "خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه راننده به جلو"، "سرعت غیرمجاز" و "سبقت غیرمجاز" به عنوان مهم‌ترین عوامل سوانح منجر به فوت در کشور نام برد و با بیان اینکه 85 درصد عامل تصادفات فوتی در جاده‌های کشور ناشی از همین سه عامل بوده است تصریح کرد: از این میان نیز 45 درصد از عوامل سوانح منجر به فوت در جاده‌های کشور مربوط به خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه راننده به جلو بود.

وی با بیان اینکه در استان های کویری مانند سمنان و یزد این درصد برای سوانح منجر به فوت ناشی از خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه راننده به جلو افزایش می‌یابد اضافه کرد: متأسفانه در 24 ساعت گذشته عامل خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو به بالای 70 درصد رسیده است.

جانشین فرمانده ناجا اضافه کرد: علت افزایش آمار تصادفات منجر به فوت بر اثر خستگی و خواب آلودگی رانندگان نیز این بوده است که مردم بعد از یک هفته رانندگی و سفرهای طولانی خسته شده و تمرکز لازم برای رانندگی را ندارند.

سردار مؤمنی به رانندگان عبوری از جاده‌های کشور توصیه کرد که حتما بعد از هر 2 ساعت رانندگی 15 دقیقه استرحت کرده و با استراحت کافی اقدام به رانندگی کنند؛ چراکه تمرکز رانندگان بعد از سفرهای طولانی کمتر می شود.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم این روند کاهشی تلفات جاده‌ای که از ابتدای اجرای طرح نوروزی پلیس آغاز شده است؛ در مرحله دوم نیز همچنان ادامه یابد؛ از استان‌های مازندران، گیلان، قم، فارس و خراسان رضوی و نیز محور تهران ـ مشهد به عنوان پرترددترین استان‌ها و محورها در کشور از ابتدای اجرای طرح نوروزی پلیس تا کنون نام برد و تصریح کرد: در مجموع اکنون تمامی ورودی‌ها و خروجی‌های  شهرهای بزرگ و شهرهای سیاحتی و زیارتی کشور پرتردد است و به عبارتی در اوج سفرهای نوروزی هستیم.

جانشین فرمانده انتظامی ابراز امیدواری کرد تا با رعایت قانون و پرهیز از شتاب و عجله از سوی رانندگان، به ویژه پرهیز از رانندگی با حالت خستگی و خواب آلودگی سفری ایمن در انتظای همه مردم بوده و هیچ کس در راه نماند و همه سالم به مقصد برسند.

سردار مؤمنی با بیان اینکه اقداماتی به منظور جلب توجه رانندگان از بیرون خودروها اجرا شده؛ از روشن کردن چراغ‌های گردون خودروهای پلیس در محورها در شب، اقدامات ابتکاری برخی استان‌ها و ایجاد شیارهای طولی و عرضی در جاده‌ها به عنوان برخی از این اقدامات نام برد و اضافه کرد: گرچه امروز همه باید در راستای کاهش تلفات و سوانح جاده‌ای تلاش کنیم؛ اما نقش اساسی در حوزه خستگی و خواب آلودگی برعهده خود راننده است و راننده باید به این مسئولیت سنگینی که دارد واقف باشد؛ چراکه نمی‌توان کنار هر راننده‌ای پلیس گذاشت.

ارسال نظرات