خوزستان محروم است و اندیکا حتی با نداشتن حداقلی امکانات زندگی جز محروم ترین مناطق استان است و مردم آن به سختی روزگار می گذرانند . اشتغال مردم منطقه دامپروری است به سبب از بین رفتن مرتع دام هم در حال نابودی است لذا بیشتر درآمد مردم از یارانه تامین می شود .
کد خبر: ۹۰۰۲۱۶۳
|
۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، هادی رامندی درباره اردوی های جهادی مازندران در قالب قرارگاه جهادی شهید علمدار که در "ورکوه " بخش چلو شهرستان اندیکای خوزستان به ارائه خدمات مشغولند  مواردی را تشریح که از منظر می گذرد؛

گروه جهادی علمدار از سال 90 توسط عده ای از  دانشجوییان بسیجی مازندران تاسیس شد .

در این گروه تاثیرگذارترین مسئولین مازندران شهید بزرگوار محمد بلباسی بوده که در خان طومان سوریه به درجه رفیع شهادت نائل شد . بعد از تشکیل این گروه 5 سال در شادگان آغاز شد یک واحد مسکونی و دو مدرسه احداث گردید در حوزه ی بهداشت پایش مردم با پزشک متخصص ضمن ارائه خدمات و داروی رایگان پیگیری گردید .

در حوزه ی فرهنگی ،آموزشی برپایی یادواره شهدا، جشنواره فرهنگی برای توانمند سازی دانش آموزان اقدام کرد .

با گذشت 5 سال ار آغاز فعالیت گروه از شادگان به اندیکای اهواز رسید .

خوزستان محروم است  و اندیکا حتی با نداشتن حداقلی امکانات زندگی جز محروم ترین مناطق استان است و مردم آن به سختی روزگار می گذرانند . اشتغال مردم منطقه دامپروری است به سبب از بین رفتن مرتع دام هم در حال نابودی است لذا بیشتر درآمد مردم از یارانه تامین می شود .

در تیم صد نفره گروه جهادی علمدار 75 درصد از برادران و 25 درصد را خواهران شکل می دهند که در گروه  های بهداشتی ،خدماتی ،عمرانی ،آموزشی و ...فعالیت دارند .

ساخت مدرسه در روستای ورکوه  بخش چلو  شهرستان اندیکا از سال قبل آغاز و طی روزهای آتی افتتاح می شود .ساخت سرویس بهداشتی هم از جمله این پروژه ها می باشد

اندیکا تا سال 78 زیرمجموعه مسجد سلیمان بود الان به شهعرستان تبدیل شد در حوزه ی بهداشت و درمان از سال قبل اقداماتی در مناطقی داشته ایم که حتی خانه ی بهداشت نداشته اند و با حضور گروهای بهداشتی عمومی و متخصص به پایش مردم صورت گرفته و امروز به حوزه ی اقدام و عمل راه یافتیم و با بیمارستان های مرتبط هماهنگی لازم جهت امر مربوطه انجام شد .

70 الی 80 نفر در سال گذشته پایش و امسال حدود 500 نفر پایش شدند که در این موضوع آنچه در بضاعت داشتیم انجام و نیازمندی های بالاتر به بیمارستان ها اعزام شدند .

از امروز تیم دندانپزشکی متشکل از چهار دندانپزشک در منطقه حضور یافته و از بعد از ظهر فعالیت خود را تا 4 الی 5 روزدیگر ادامه خواهند داد .

در بحث اشتغالزایی در حوزه ی کشاورزی و دامپروری پایش ها انجام و آغاز برنامه ها بر اساس بررسی به عمل آمده در عمل وارد شدیم .

در بحث درختکاری به سبب شرایط  بارندگی و آبی و خاکی نوع مناسب گونه ها شناسایی و برای ترویج آن اقدام شد . این منطقه که در دامنه ی کوه زاگرس واقع شد . متناسب گونه های سیاه ریشه و همچنین پرورش رنبور عسل بوده که ترویج و آموزش آن اجرایی شده است .

در حوزه ی گیاهان دارویی نیز تحقیقات به عمل آمده است .

طرح بلند مدت دامی به سبب از بین رفتن مراتع  و بحث پرواربندی و اشتغال در این حوزه مطرح گردید تا در فراورده های لبنی و گوشتی این منطقه را خودکفا نماییم .

در حوزه ی فرهنگی و آموزشی برپایی کلاس احکام ،دروس تقویتی ، آموزشی و بهداشتی برای دانش آموزان و خانواده ها اجرا شد .

پیگیر شدیم تا با هماهنگی آستان قدس مسئله ی مشهد اولی برای کسانی که هنوز توفیق زیارت نیافتند شناسایی و اعزام گردند و در طی آن سفر برنامه های فرهنگی هم اجرا می شود .

عشایر این منطقه بنا به دلایلی چندسالی یک جانشین شدند  گرچه شیعه هستند اما در بحث احکام شناختی ندارند

بر این اساس سعی کردیم با استقرار روحانی ثابت این موضوع مرتفع گردد

در این گروه چهار طلبه حضور دارند یکی به مناطق عمرانی اعزام شدند تا در نماز جماعت پاسخ گوی شبهات باشند یک طلبه ی خواهر و برادر  همراه گروه های جهادی پزشکی اعزام می شوند

گروه های جهادی با فعالیت های معنوی خیلی داوطلب داریم که از هیئت علمی گرفته ،دندانپرشک ، استاد دانشگاه و ... بوده که سی چهل درصد عضو گروه از مدارک بالای علمی برخودارند و نخبه های کار آفرین یا مخترع دستگاه خاصی مثل جوجه کشی و خشک کن ادویه بودند

امام جمعه اندیکا حجت الاسلام موسوی زحمات زیادی برای هماهنگی ادارات کشیدند فرماندار شهرستان نیز مجددانه همکاری داشت تا با ارگان ها و بخشداری هماهنگ شویم اما امکانات خیلی محدود است و با این حال حداکثر همکاری انجام می گیرد پاسگاه متروکه ای برای اسکان در اختیار گروه قرار دارد همکاری ها خوب است اما امکانات بسیار نامناسب است . انتظار است امکانات بیشتری گسیل شود تا گروه های بیشتری در مناطق محروم جهت تسریع در خدمات رسانی و تغییر وضعیت آن برایز خروج از محرومیت ایجاد گردد

روستای ورکوه بخش چلو شهرستان اندیکا در شمال خوزستان و در ده کیلومتری مرز لرستان قرار دارد که از اندیمشک به مدت پنج و نیم تا شش ساعت فاصله دارد

حضور مسئولین دلگرمی برای روستائیان محروم و جهادگران این اردوها می شود که باید حمایت شوند

ارسال نظرات
پر بیننده ها