مسجد ریگ رضوانشهر از آثار قرن نهم هجری قمری می باشد كه به علت هجوم ریگ، زمان طولانی زیر شن بوده ولی چند سالی است كه خود را از دل کویر بیرون کشیده است.
کد خبر: ۹۰۰۱۹۶۸
|
۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از اشکذر، مسجد ریگ رضوانشهر از آثار قرن نهم هجری قمری می‌باشد که به علت هجوم ریگ، زمان طولانی زیر شن بوده، ولی چند سالی است که خود را از دل کویر بیرون کشیده است.
در اطراف این مسجد تپه‌های ماسه‌ای فراوان دیده می‌شود، محراب این مسجد با کاشی کاری معرق تزیین شده است و به فاصله کمی از این مسجد بقایای آثار دیوار و خانه‌های بسیار قدیمی به صورت مخروبه دیده می‌شود.
این مسجد امروزه در جوار رضوانشهر واقع شده اطراف آنرا شن‌های روان احاطه نموده است که یاد آور شکوه و جلال شهر در طی قرون و اعصار گذشته می‌باشد.
ساختار معماری مسجد و ستون‌های ستبر آن و وسعت بنای مسجد حکایت از بزرگی و قدمت اشکذر در گذشته‌های دور دارد.
بنای مسجد نیز بر سبک معماری شیعی بنا شده که در جای خود سندی معتبر بر بالندگی مذهب شیعه در این سرزمین قبل از رسمی شدن تشیع به عنوان مذهب رسمی کشور محسوب میشود.
چنانکه می‌دانیم در سال ۹۰۷ هجری با تاجگزاری شاه اسماعیل صفوی در تبریز مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی کشور معرفی شد و فتح یزد بدست قزلباشان صفوی در سال ۹۰۹ هجری اتفاق می‌افتد حال آنکه بنای مسجد به دو قرن قبل از این واقعه باز می‌گردد.
مسجد ریگ رضوانشهر تا سال ۱۳۷۰ شمسی در زیر شن‌های روان مدفون بوده و تنها یک قسمتی از گنبد آن و سه قبر کاشیکاری شده نمایان و چشم نظاره گران را به خود جلب می‌کرد که در سال مذکور به منظور توسل از درگاه ایزدی به جهت شفای یکی از بیماران (مرحوم سید حسین هاشمی مدیر دبستان آزادی رضوانشهر) و ادایوظیفه مردم رضوانشهر در جمع آوری خاک‌های زیر گنبد و تمیز کردن آن متوجه می‌گردند این مسجد در اثر طوفان‌های سهمگین گذشته زیر خروار‌ها خاک مدفون شده لذا اقدام به حفاری در اطراف مسجد نموده که با دیوار‌های عظیم و بدون سقف مواجه می‌شوند و شروع به بازسازی می‌نمایند.
ارسال نظرات