خبرهای داغ:
نوروز ۹۷ میهمان روستای زیبای قلعه نو خرقان در بخش بسطام شهرستان شاهرود باشید.
کد خبر: ۹۰۰۱۷۶۸
|
۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، در نوروز ۹۷ میهمان روستای زیبای «قلعه‌نوخرقان» در حوالی شاهرود باشید.
بیشتر شما، این جمله معروف ذکر شده در «تذکره الاولیاء» فرید‌الدین عطار نیشابوری را خوانده و یا شنیده اید که: «هر که در این سرا در آید نانش دهید و از ایمانش مپرسید، چه آن‌کس که به درگاه باری‌تعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد.»
این گفته ارزنده، از آن «شیخ بوالحسن خرقانی» است؛ عارف نامی قرن چهارم و پنجم هجری.
هم اکنون می‌خواهیم شما را به زادگاه شیخ ببريم؛ «قلعه‌نوخرقان» روستایی که از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان «روستای سالم» معرفی شده است. فاصله اين روستا تا جاده تهران به مشهد ، چندان زیاد نیست و بنابراین می‌توانید برای سفر آن را انتخاب کنید. این سفر، بیشتر جنبه تاریخی و عرفانی دارد. اگر از مشتاقان زيارت آرامگاه بایزید بسطامی هستيد، می‌توانید رنج سفر به آن سوی شاهرود را هم بر خود هموار سازید و به مزار ایشان هم سري بزنيد. با این وجود، قلعه‌نوخرقان می‌تواند برای یکی دو روز از نوروز، پیشنهاد مناسبی باشد. هرچند باید تجهیزات ایمنی و البته گرمایشی را به همراه داشته باشید.
از فرگاهان و خرَّگان تا خَرَقان
«قلعه‌نوخَرَقان» روستایی است کهن در دشت‌های حوالی شاهرود. بنا بر سرشماری سال ۹۰، ۴ هزار نفر جمعیت دارد. نام آن احتمالا «فرگهان یا خَرَّگان» به معنای «محل خجسته و فرهمند» بوده که پس از اسلام به خرقان تبدیل شده.
زیارت عارف خرقانی
جاذبه مهم دیدنی و گردشگری قلعه‌نوخرقان، مزار شیخ ابوالحسن خرقانی است. متولد سال ۳۵۲ قمری و متوفا به عاشورای سال ۴۲۵. در همين روستا زاده‌شده و درگذشته‌است. خرقاني که از بایزید بسطامی تأسی پذیرفته از استادان خواجه عبدالله انصاری به شمار مي‌رفت. علاوه بر ابوسعید ابوالخیر، ناصرخسرو قبادیانی و ابوعلی سینا، سلطان محمود غزنوی نیز به محضرش شتافته و از او پند گرفته است. عطار نیشابوری در «تذکره الاولیاء» در وصف اوچنین گفته‌است: «آن آفتاب الهی، آن آسمان نامتناهی، قطب زمان «ابوالحسن خرقانی»، پیشوای اهل طریقت و راهنمای سالکان راه حقیقت. در درگاه حضرت عزت، آشنایی عظیم داشت.»
در مسیر تجارت و فرهنگ
اگر مایل بودید كه دیگر جاذبه‌های قلعه‌نو را هم ببینید، می‌توانید به «کهنه‌قلعه» و «تپه تاريخی کولي» بروید که ارزش باستان شناختی بالایی دارد. این منطقه که در شرق و شمال شرق آرامگاه قرار دارد، آثاری از دوران پیش از اسلام دارد. در این محدوده گور دخمه‌هایی هم به چشم می‌خورد. علاوه بر این، در کاوش‌های باستان شناسان، آجرهای لعابدار، سفال‌های داغدار به رنگ قهوه‌ای، سفال‌‌های نخودی رنگ شامل ظروف ضخیم کنده کاری شده، سفال‌های خاکستری و دسته‌های ظریف ظروف به شکل پرندگان در کنار سفالینه‌هایی از عصر سلجوقی، ایلخانی و تیموری به دست آمده.
یکی از دژهاي قلعه‌نو‌خرقان، قلعه «شهرآباد» است. این قلعه که قدمتی در حدود ۲۵۰ سال دارد در فاصله ۱۰۰ متری از جاده قدیم قلعه‌نو‌خرقان قرار گرفته است.
تپه باستانی سیاه‌ریگی این روستا نیز، از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های انسان در منطقه شاهرود می‌باشد.
دیگر چه دارد؟
«معصوم زاده» مدفن یکی از نوادگان حضرت امام موسی بن جعفر(ع)
همچنین یخدان هایی هم دارد که بازمانده از روزگار قاجار است.
حمام های سنتی فعال که بسیار دیدنی ست
بافت روستا و گذر از کوچه های کاهگلی
دمی با طبیعت
منطقه‌های بیدر و برون برون در جهت شمال غرب روستا، می‌توانند تفرجگاه مناسبی باشند همچنین جنگل ابر که در فاصله تقريبي ده كيلومتري شمال قلعه‌نوخرقان واقع شده
چگونه برویم؟
اگر از پایتخت عزم سفر دارید، ۴۲۷ کیلومتر راه در پیش است که حدودا ۵ ساعت می‌شود. اگر از این شاهرود، جانب شمال شرق را بگیرید، پس از شش کیلومتر به بسطام رسیده و از آنجا هم تا قلعه‌نو‌خرقان، ۱۷ کیلومتر راه، در مقابل خواهید داشت.
شش سرویس، از پایانه مسافربری جنوب، به مقصد شاهرود حرکت می‌کند. اگر قصد دارید زودتر به شاهرود برسید، پیشنهاد ما، قطارهای سریع السیری هستند که صبح حرکت میکنند.
کجا بمانیم؟
مجموعه سوئیت‌هایی در جوار آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی با ۲۵ متر مربع مساحت با امکانات رفاهی مناسب
اقامتگاه‌های بومگردی
سوئیت های شخصی اجاره ای در بافت قدیمی محل
همچنين می‌توانید در خانه روستاییان مهمان نواز سکنا گزینید.
چه سوغات بیاوریم؟
زردآلو، قیصی، گردو، توت خشک، فلفل، زعفران، زیره سبز، کنجد و تخمه آفتاب گردان ...
ارسال نظرات
پر بیننده ها