خبرهای داغ:
استاد حوزه علمیه قم گفت: خلفای عباسی سعی می‌کردند فقیه تراشی کنند و با این امر مرجعیت علمی برای مردم به وجود آورند تا مردم برای دریافت سؤالات شرعی و دینی به فق‌ها مراجعه کنند ولی امام در این مسئله با تثبیت مرجعیت علمی ائمه اطهار (ع) خلفای عباسی را ناکام کردند.
کد خبر: ۹۰۰۱۶۹۲
|
۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
اهتمام امام هادی (ع) به تثبیت مرجعیت علمی در برابر فقیه‌تراشی خلفا
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام محمد تقی قادری ضمن تسلیت سالروز شهادت امام هادی (ع) با بیان اینکه زندگانی این امام بزرگوار به سه دوره مختلف تقسیم می‌شود اظهار کرد: دوره نخست هشت ساله است که شامل تولد تا رسیدن به مقام امامت است که در این دوره امام در کنار پدرشان امام جواد (ع) زندگی می‌کنند. در این سال‌ها مواضع امام همان مواضع امام جواد (ع) است.

وی خاطرنشان کرد: دوره دوم از زندگی امام هادی (ع) دوره بسیار طولانی و ۱۲ ساله است که در این سال‌ها امام با دو خلیفه عباسی یعنی معتصم و پسر معتصم واثق رو به رو می‌شوند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دوره سوم از زندگانی امام هادی (ع) از سال ۲۳۲ تا ۲۵۴ هجری گفت: در این دوره امام با چند خلیفه بسیار خشن و خلفای فاسد رو به رو می‌شوند و در هیچ دوره زندگانی امامی چنین تجربه‌ای وجود نداشته است.

وی به مواضع امام در برابر خلفای عباسی گفت: امام در این فضای خشن، امنیتی و اطلاعاتی مواضعی را اتخاذ کردند که این مواضع حلقه امامت و موجودیت شیعه را حفظ کرد.

قادری خاطرنشان کرد: نخستین موضع امام تأسیس شبکه وکالتی بود و امام اطمینان داشتند که این خلفا اجازه نمی‌دهند که او بتواند با شیعیان و شیعیان با امام ارتباط برقرار کنند بنابراین امام برای شهر‌هایی مانند بصره، قم، همدان، یمن، مصر، بغداد، کوفه و مدائن عالمان بزرگ و فق‌های مورد اعتماد به عنوان وکیل خود قرار دادند که حلقه وصل بین امام و مردم بودند.

وی عنوان کرد: خلفای عباسی از یک طرف تلاش می‌کردند امام را شخصیت معمولی و عادی در جامعه جلوه دهند و از جایگاه ملکوتی و معنوی خارج کنند و از سویی دیگر اشخاصی به نام شیعه مانند علی بن حسکه قمی، محمد نصیر سحری، فارس بن حاتم را به عنوان جریان افراطی شیعه مأمور کرده بودند راه غلو را مطرح کنند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام هادی (ع) در شرایطی بین افراط و تفریط قرار داشتند گفت: ایشان ابتدا با انشا کردن زیارت جامعه کبیره که خصوصیات اهل بیت (ع) در قالب معدن رسالت بودن، مخزن علوم بودن، منتهای حلم و بردباری و رهبری را در برمی‌گیرد مقام امامت را تثبیت کردند.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر کسانی که ادعا‌هایی نادرست مانند پیامبر و خدا بودن امام داشتند مورد لعن و نفرین قرار دادند و به دیگران نیز دستور دادند تا از آن‌ها فاصله بگیرند و به این امر نیز قانع نشدند و به شخصی به نام جنید اجازه شفاهی دادند تا فارس بن حاتم را ترور کند.

قادری یادآور شد: امام با مواضع سنجیده خلفای عباسی را که در مقام خراب کردن و ضایع کردن خاندان اهل بیت (ع) بودند از فتنه بازنگاه داشتند و اجازه ندادند آن‌ها بتوانند چنین فتنه‌ای را پیش ببرند و به جایگاه ائمه اطهار (ع) خدشه وارد کنند.

وی تثبیت مرجعیت علمی امام را از دیگر مواضع ذکر کرد و افزود: خلفای عباسی سعی می‌کردند فقیه تراشی کنند و با این امر مرجعیت علمی برای مردم به وجود آورند و مردم در دریافت سؤالات شرعی و دینی به فق‌ها مراجعه کنند، ولی امام در این مسئله خلفای عباسی را ناکام گذاشتند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هرگاه خلفای عباسی در مسائل شرعی و دینی متزلزل می‌شدند امام به مسئله وارد می‌شدند و با پاسخ شرعی مرجعیت علمی خود را ثابت می‌کردند.

قادری یادآور شد:. با وجود آنکه امام در زندان بودند، ولی نفوذ معنوی امام و شخصیت ملکوتی ایشان به گونه‌ای بود که امام در تمام کارگزاران خلفای عباسی و خانواده‌های آن‌ها تأثیرگذار بودند.

وی یادآور شد: پایگاه معنوی و ولایی امام بسیار محکم شده بود و تلاش‌های متوکل کمتر به نتیجه می‌رسید تا جایی که به شهادت امام منجر شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها