خبرهای داغ:
فعالیت و اعزام گروه‌های جهادی بسیج سازندگی از سراسر کشور به‌ویژه در استان کرمانشاه تبدیل به‌عزمی ملی و الگوی اقتدار اسلامی برای همگان شده و از آن به‌عنوان راهبرد اصلی با رویکرد فرهنگ‌سازی این خدمات گسترده و سازنده یاد می‌شود.
کد خبر: ۹۰۰۱۳۵۸
|
۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، اردوی جهادی بسیج سازندگی با حضور اصحاب‌رسانه به‌ منظور بازدید از مناطق زلزله‌زده شهرستان سرپل‌ذهاب و بررسی وضعیت موجود در منطقه، امروز به همت سازمان بسیج سازندگی استان کرمانشاه و مسؤولان مربوطه این نهاد اجرایی برگزار شد.

 

براساس این گزارش، وقوع زلزله‌ 7.3 ریشتری اخیر در شهرستان سرپلذهاب که در ساعت حدود 9 شب مورخ 21 آبان سال‌جاری رخ داد سبب خسارت و مصدومیت‌های شدید برای اهالی استان شد که تبعات فراوانی داشته است، حتی به اذعان شاهدان و مسؤولان لشکری و کشوری وقوع این حادثه از ویرانی‌های حاصل از دوران هشت سال دفاع مقدس نیز بیشتر بوده و نیاز به رسیدگی و بازسازی اساسی دارد.

 

 

هر رخداد طبیعی و یا انسانی که در نقاط مختلف جهان به وقوع بپیوندند دارای اثرات مختص خود است که علاوه بر محلی برای امتحان الهی سبب اقداماتی می‌شود که نیاز به مدیریت بحران و کنترل وضع موجود برای یافتن راه‌کارهای اساسی دارد و اگر هم‌گرایی و اتحاد بین عوامل متاثر از آن بیشتر شود، بازتاب مناسب‌تری خواهد داشت.

 

به گفته مسؤولان اجرایی، پس از وقوع حادثه اخیر می‌توان به حضور و خدمات افرادی مجاهد و ایثارگر اشاره کرد که در لحظات نخست توانستند با امدادرسانی در قالب گروه‌های متعدد از جمله به‌کارگیری قوای ارتش و سپاه در منطقه بتوانند در خدمات‌رسانی به اهالی این منطقه نقش موثری را ایفا کنند.

 

گروه‌های جهادی بسیج سازندگی با همت والای خود در طول این سال‌ها موفق به ارائه خدمات فرهنگی، عمرانی، اجتماعی، اقتصادی و... در راستای عمل به تعهدات خود و اجرای منویات مقام معظم رهبری شدند که در این راستا علاوه بر کسب خوشنودی خداوند متعال رضایت مردم را نیز به دست آوردند.

 

اعزام گروه‌های جهادی از سراسر کشور به ویژه به استان کرمانشاه (با هدف رفع محرومیت‌زدایی و کمک به اقشار نیازمند و نیز مناطق زلزله‌زده در روستاها) اکنون تبدیل به عزمی ملی و الگوی اقتداری اسلامی برای همگان شده و از آن به عنوان راهبرد اصلی با رویکرد فرهنگ‌سازی این خدمات گسترده و سازنده یاد می‌شود.

 

بازدید میدانی خبرنگار فارس در کرمانشاه از مناطق زلزله‌زده سرپل‌ذهاب بیانگر بخشی از رویدادها و خدمات‌رسانی این منطقه است که اکثر آن به همت نیروهای جهادی بسیج سازندگی استان و کشور در راستای بازسازی، آواربرداری، توزیع اقلام مورد نیاز، ساخت منازل مسکونی، ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی انجام می‌شود که قابل تقدیر و ستودنی است.

 

برنامه‌ریزی برای این اردوی جهادی به همراه گروهی از اصحاب‌رسانه استان برای بازدید از مناطق زلزله‌زده شهرستان سرپل‌ذهاب با هماهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی بسیج سازندگی و مساعدت روابط عمومی بسیج سازندگی استان کرمانشاه انجام پذیرفت تا بتوان بخشی از واقعیت فعالیت و خدمات گروهای جهادگر در این مناطق بررسی و مشاهده شود.

 

مسیر کرمانشاه به سرپل‌ذهاب این روزها به جاده ایثار و عشق در راستای خدمت به اهالی این منطقه تبدیل شده و فقط افرادی که انگیزه جهادی، دغدغه فرهنگی و اجتماعی، توسعه اقتصادی، آبادانی،‌ پیشرفت و... را دارند می‌توانند گام در این راه پر فراز و نشیب بگذارند و آنان که هدفشان چیزی جز گرفتن سلفی با مردم آسیب‌دیده و زلزله‌زده نیست نمی‌توانند این لذت حضور را درک کنند و یا چشم بصرت بر خدمات عمرانی و ضعف و قوت‌ها، رفع نیازها و... را داشته باشند و تاریخ بهترین تحلیل‌گر و گواه این حقیقت است.

 

مسافرانی از اهالی شهرستان سرپلذهاب در بین راه با این کاروان جهادی همراه شدند که وقتی پای صحبت‌های آنان بنشینی تازه می‌فهمی که چه سلفی‌هایی از سوی مسؤولان و توانگران مرفه و بی‌درد جامعه با اعضای خانواده آسیب دیده و مظلوم آنان تنها با حربه ارائه خدماتی گرفته شده که هرگز این اقلام به دستشان نرسیده است.

 

این مسافران که دارای مشاغل آزاد هستند هریک سخنان جالبی را عنوان کردند که حاکی از عدم رضایت آنان از خدمات دولت تدبیر و معاونان اجرایی بود که برخلاف سفرهای استانی و وعده به مردم سرپل‌ذهاب و سایر شهرستان‌های استان، اما پس از گذشت بیش از 128 روز از وقوع حادثه زلزله‌ اخیر نتوانستند بوی عمران و آبادانی را به مشام این دیار برسانند و اکنون در آستانه فصل جدید بسیاری از مردم از اندک خدمات آنان نیز ناامید و سرخورده شدند.

 

طول این مسیر حادثه‌ساز و عجیب با بیان این حقایق دلخراش طی می‌شود و با صدای کودکان پرتکاپوی منطقه زلزله‌زده تازه متوجه گروه‌های انسان دوست می‌شویم که در قالب گروه‌های جهادی در حال خدمت به اهالی روستاهای محروم و مظلومی هستند که سال‌های دوران دفاع مقدس در حراست از عزت، امنیت و اقتدار کشور بهای ارزشمندی را اهدا کردند.

 

دیدن نخبه‌های کشوری، طلاب، دانشجویان، دانش‌آموزان، بسیجیان و... در قالب گروه‌های بسیج سازندگی با هدف خدمات‌رسانی و آبادانی استان کرمانشاه، بارقه‌های روشن امید را در دل‌ها زنده می‌کند و هر بیننده‌ای دلش برای این همه وحدت و شادابی که در چهره اهالی ظاهر شده به سر ذوق می‌آید، تا آستین همت را بالا بزند و گوشه‌ای از کار به عهده بگیرد.

 

خطه‌ای که روزی بوی سرسبزی و شکوفه‌های درختان سیب و انار روستا‌های آن تا کیلومترها مشام هر عابری را نوازش می‌داد، اکنون به تلی از خاک و خاکستر تبدیل شده که دل‌ها را به درد می‌آورد و چشم‌ها را گریان و بهانه‌گیر صدای خنده‌های کودکان سرگذر این کوچه‌های مناطق مرزنشین می‌کند.

 

حضور گروه‌های جهادی بسیج سازندگی که گاها با دلداری کودکان و کهنسال‌های این روستاهای شهرستان سرپل‌ذهاب به کار خود برمبنای پیشرفت روز افزون و ساختن سقفی برای اهالی منطقه گام برمی‌دارند و آجر به آجر دیوار محبت و انسان دوستی را روی هم می‌چینند، شبیه دست رئوف پدری دلسوز بر سر کودکان یتیم و نیازمندی است که شاید روزها هم کابوس زلزله را از سر می‌گذرانند، اما با امید به خداوند و افراد نوع دوست کشور در حال بزرگ شدن هستند.

 

جلوتر که می‌وریم کامیون‌های جهاد سازندگی با نیروهای پر تلاش بسیجی در حال خدمت به روستائیان مناطق زعفران و پاونار از توابع شهرستان سرپلذهاب هستند و مردم با دستان خود آوارها را برمی‌دارند و دستی بر سروگوش کانکس و چادرهای اسکان موقت و اهدایی از سوی خیران نیک‌اندیش و متدین کشیده و آهی که از نهاد آنان برمی‌آید و به یاد عزیزانی هستند که در سال جدید دیگر در بین آنان...!

 

خانه‌های ویران و تخریب شده این روستاها دل هر نامسلمانی را به درد می‌آورد، اما دریغ از وجود مسؤولان استان و متولیان اصلی ساخت مسکن که اندک سرمایه این مردم رنج کشیده را به بهای وام و معاوضه با کانکس و... از چنگ آنان درمی‌آورند و پشت تریبون رسانه‌های دولتی دم از خدمت انقلابی می‌زنند، اما از آخرت خود شرم نمی‌کنند که به گفته اهالی در وقت انتخابات چه وعده‌هایی گزافی به مردم دادند و اکنون به کجا خزیده‌اند؟‍ تا مگر در بازدیدی دیگر سرشان به بهانه سلفی گرفتن از سوراخ تدبیر و امید بیرون بیاید!

 

مردم دیار غیور استان کرمانشاه رسمشان میهمان‌نوازی است و شهره آفاق در بخشش و کمک به مسلمانان سراسر جهان هستند که این ادعا را در کارنامه درخشان آنان و حتی دوران هشت سال دفاع مقدس می‌توان یافت که یادگار آن هنوز بر دیوار روستاها نقش بسته، لذا مسؤولان یادشان رفته این مناطق مرزنشین باید پیش‌تر آباد و مقاوم‌سازی شوند تا امروز اگر با اقتدار در مقابل هر رویدادی ایستادند،‌ از آنان حمایت بیشتری به عمل بیاید و دست جوانان را برای اشتغال و کارآفرینی بگیرند! آخر کجای تاریخ را باید مجدد نوشت تا هیچ‌کسی تماشاچی نباشد و به مطالبات حماسه‌سازان کرمانشاه رسیدگی کنند؟

 

هر کوچه‌ای از مخروبه‌های شهرستان زلزله‌زده را که بگذرانید به کودک و جوانانی برمی‌خورید که وحشت حادثه اخیر زلزله بر چهره‌های غبارآلود آنان نشسته و انتظار رسیدگی به وضع نابسامانی هستند که بدون هیچ مدیریت متمرکزی بر منطقه حاکم است و فقط رد چرخ‌های اتومبیل‌های مسؤولان کشوری جاده‌های آنان را خراشیده و شتابان به ناکجاآباد بی‌تدبیری می‌تازند و این عدم انسجام هر معادله سازندگی را به هم زده است.

 

لذت‌بخش‌ترین ماجرای اردوهای جهادی را در گردش چرخ‌های سازندگی و دست‌های کریم، مهربان و بخشنده‌ای باید جست‌وجوکرد که تعهد ساخت بیش از 600 منزل مسکونی مقاوم و مستحکم در ظرف مدت 45 روز برای هر واحد را به عهده گرفتند و فعالیت و تلاش شبانه‌روزی اقشار گوناگون آنان برای همگان قابل ستودنی و مستلزم همکاری بیشتر از سوی همه دستگاه‌های اجرایی است، که با وحدت و انسجام بیشتری لذت زندگی را به اهالی استان کرمانشاه برگردانند و دین خود را به این دیار پرصلابت ادا کنند.

 

بازسازی مدارس استان به ویژه روستاهای زلزله‌زده شهرستان سرپل‌ذهاب به همت گروه‌های جهادی بسیج سازندگی با استفاده از نیروهای متخصص و مجرب که هر یک از چهره‌های جوان و مطرح از جمله اقشار انقلابی طلاب، دانشجو، بسیجیان و... هستند نیز جای توجه و تقدیر ویژه دارد، چرا که پایگاه علم‌آموزی را برای تربیت نسلی ولایت‌مدار و آینده‌ساز آماده می‌کنند.

 

علاوه بر خدمات این گروه‌های جهادی که در جای خود قابل توجه است، اما موضوعاتی آزار دهنده از سوی برخی متولیان موانع‌تراش اداری به ویژه دستگاه‌های فرهنگی از طرفی روند این خدمات را با معضلات و بهانه‌های ناثوابی مصادف کرده است، در حالی که خود گردی از میز و نیمکت‌های غبارآلود و دیوارهای ترک خورده مدارس برنداشتند و از دور همچون ناظم‌های خشن و بی‌منطقی فقط دستورات مدیران ارشدی را دیکته می‌کنند که حتی ترکه یا چوب الف آنان دیگر بر بدنه این روستای آسیب دیده و زخم خورده اثر چندانی ندارد و نمکی بر دردهای کهنه آنان است.

 

طبق مشاهدات صورت گرفته، اکثر دیوار اتاق‌های مدارس این شهرستان زلزله‌زده براثر شدت خسارات ناشی از این حادثه دچار ترک و آسیب‌های فراوانی شده است و کودکان از حضور در این فضاهای آموزشی با توجه به رویداد اخیر دچار دلهره و اضطراب شدیدی هستند و فضا به نحوی که دولت پیش‌تر در سفرهای استانی وعده داده بود، هنوز آماده تحصیل و تربیت علمی آنان نیست و از سوی بیشتر متولیان و کارشناسان مربوطه نیز فعالیت در این مراکز توصیه نمی‌شود.

 

تعداد محدودی کانکس‌ از سوی خیران نیک‌اندیش استان و کشور به اهالی سرپلذهاب برای استفاده دانش‌آموزان این مناطق در ابعاد 12 الی 15 متری اهدا شده است و گروه‌های جهادی نیز به صورت خودجوش در حال ترمیم و بازسازی مدارس هستند.

 

طبق اذعان اهالی و جهادی‌های این منطقه، بنیاد مسکن هیچ اقدام موثری برای ساخت سرویس‌های بهداشتی و ارائه خدمات به اهالی این مناطق متقبل نشده و بی‌سامانی بر این اوضاع آشفته بیشتر دامن زده و معضلات عدیده بهداشتی را ایجاد کرده، که سبب نارضایتی‌هایی شده است.

 

مردم زلزله‌زده از یادداشت‌ برداری‌های نمایشی دولت در هنگام بازدید از مناطق تخریب شده استان و شهرستان سرپل‌ذهاب و عدم تحقق آن‌ها به شدت مایوس و ناراضی هستند و این درحالی است که وحدت بین مذاهب در این مناطق موج می‌زند و اکثر این افراد نیز از خانواده‌های معزز شهدا، ایثارگران، جانبازان، آزادگان و اقشار مختلف مردم هستند.

 

پیش‌بینی سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور به استان کرمانشاه برای بازدید از مناطق زلزله‌زده با هیأت معاونان خود که ممکن است با‌برخی بی‌توجهی‌ها خانه و کاشانه مردم دیار غرب را مجدد با پاشنه کفش‌های گل‌آلود خود آلوده‌تر کنند در روهای پایانی سال از سوی عده‌ای از اهالی شنیده می‌شود و طبق نظر مردم شدت نارضایتی از خدمات دولت به حدی است که پس از حدود 130 روز از وقوع حادثه اخیر هیچ‌نوع پیشرفت اساسی از سوی دستگاه‌های متولی برای اسکان دائم مردم صورت نگرفته و جای این سؤوالات را در اذهان ایجاد کرده که آیا ما هموطن شما نیستیم؟ چرا به مطالبات مردم و تعهدات دوره انتخاباتی خویش پایبند نیستید؟

 

اکثر کمک‌های اهدایی به زلزله‌زدگان از ناحیه خدمات و امدادرسانی‌های مردمی بوده است و اهالی شهرستان سرپل‌ذهاب بر این باور و حقیقت تاکید دارند، که تاکنون فقط با اقدامات خودجوش هموطنان غیرتمند و تلاش نیروهای بسیج سازندگی توانستند در بهبود وضعیت موجود امیدوار و متکی باشند.

 

روستای بازگیر و خدمات نیروهای جهادی و خدوم بسیج سازندگی در این منطقه مثال‌زدنی است و متولیان مربوطه توانستند مراحل نخست برای احداث و تکمیل خانه‌های مسکونی را با استفاده از کمک‌های مردمی در این منطقه در اولویت کار قرار دهند و حتی یکی از مجریان طرح که در دو روز گذشته فرزند دومش نیز دیده به جهان گشوده، اما با اخلاص و تواضع خاصی ماندن در کنار اهالی این روستا و ارائه خدمت‌رسانی و امور خداپسندانه را در صدر کار خود قرار داده است.

 

بازدید از محله "فولادی" و روستای "کوئیک عزیز" از توابع سرپل‌ذهاب و خدمات انجام گرفته در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در این اردوی جهادی با هدف رویت کار و تلاش شبانه‌روزی در دستور کار قرار گرفت و خدمت صادقانه نیروهای بسیج سازندگی در این منطقه به قوت در حال انجام است، اکنون بیش از 11 منزل مسکونی ساخته شده است و مابقی نیز در روزهای آینده تحویل اهالی متدین و ولایت‌مدار این روستا خواهد شد، همچنین پایگاه فرهنگی و اجتماعی نیز به‌منظور خدماتی سازنده احداث می‌شود.

 

بسیج سازندگی باتوجه به تجارب گسترده و فعالیت‌های متعدد و سازنده در اقصی نقاط کشور به‌ویژه استان کرمانشاه گام‌های موثری در بهبود وضعیت زندگی اهالی این روستاها برداشته و از همه نهادهای اجرایی که برای پیشبرد این راه جهادی طرح و برنامه مشترک و پیشنهادی دارند، دعوت به عمل می‌آورد تا در یک راستا و ساماندهی اوضاع مناطق نیازمند به امر خدمت‌رسانی بپردازند و سبب رضایت هموطنان و تحقق آرمان‌های مقدس انقلاب شوند.

 

گفتنی است، هموطنان شهر و روستاهای استان کرمانشاه در سال‌های طلایی دفاع مقدس با تقدیم شهدای معزز، ایثار و فداکاری فراوان خود به همراه تنوع مذاهب این خطه پهناور و دلیر کشور خدمات ارزشمندی را در راستای حفظ اقتدار، عزت، امنیت، ایستادگی و تحکیم هویت ملی و بین‌المللی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام را به انجام رساندند و امروز وظیفه اصلی دولت حمایت و رسیدگی بیشتر به این دیار دلاور و پر صلابت است.

ارسال نظرات