خبرگزاری بسیج: بخشدار مرکزی ری از تصویب طرح هادی برای پنج روستای فاقد دهیاری در حوزه این بخشداری خبر داد.
کد خبر: ۹۰۰۱۲۷۷
|
۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۹

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ حشمت الله پورمهدوی با اشاره به اینکه طرح هادی اولین اقدام برای توسعه هر روستا محسوب می شود، گفت: طرح هادی برای 10 سال تدوین می شود که در این طرح  سرانه ها در حوزه های رفاهی، خدماتی فضای سبز و... مشخص می شود.

وی با اشاره به اینکه پنج روستای بخش مرکزی فاقد دهیاری هستند، خاطرنشان کرد: روستاهایی که جمعیت آنها به 40 خانوار برسد باید دارای دهیاری باشند. از سوی دیگر روستاهای فاقد دهیاری طرح هادی ندارند. در این راستا در سال 95-96 برای تمام روستاها پرونده تشکیل دادیم، مشاور گرفتیم و از طریق بنیاد مسکن موضوع پیگیری شد و طرح آنها در جلسه مغایرت تصویب و مغایرت ها اعلام شد که سال 97 بر اساس قول مسئولان بنیاد مسکن برای این روستاها طرح هادی مصوب خواهد شد.

  بخشدار مرکزی ری گفت: در جلسه بنیاد مسکن مغایرت های طرح مطرح می شود و نمایندگان 14 اداره مرتبط در جلسه طرح را بررسی می کنند اگر طرح مشکل و مغایرتی با قانون نداشت در این مرحله تصویب و در کمیته تصویب و کمیسیون زیربنایی برای اجرا ابلاغ می شود.

  پورمهدوی با تاکید بر اینکه شهرری نیاز به یک شهرداری مستقل دارد، اظهار داشت: 12 روستای واقع در اطراف شهرری در طول چند سال گذشته به عنوان حریم مشخص و نامگذاری شده است که این موضوع کار را هم برای ما و هم برای اهالی سخت کرده است.

وی یکی از معضلات  قرار گرفتن در محدوده حریم برای اهالی را مشکلات ساخت و ساز دانست و گفت: مجوز ساخت و تعمیرات در محدوده حریم به سختی داده می شود. بخشدار مرکزی ری اذعان کرد: طبق قانون 80 درصد اعتبارات حریم باید در روستاهای حریم هزینه شود که عملا این اتفاق نمی افتد و اعتبارات حریم در این روستاها هزینه نمی شود. هرچند ما با شهرداری منطقه 20 مشکلی نداریم چون مشکل در ساختار است که از ابتدا درست اعمال نشده است.

وی در ارتباط با مشکلات روستای صالح آباد شرقی و خانه هایی که در حریم دکل فشار قوی برق قرار دارند، گفت: زمین های این منطقه اوایل انقلاب از سوی یکی از افراد ملاک به مردم واگذار شده و اکنون به خاطر اثرات منفی فشار برق و مشکلات خونی که برای ساکنان حریم بوجود می آورد به یک معضل تبدیل شده است. با این حال در سال های اخیر از نمایندگان مجلس از جمله دکتر طلا خواستیم از این منطقه بازدید کنند جلساتی هم در فرمانداری تشکیل و خود فرماندار نیز از منطقه بازدید کرد. با وزارت نیرو هم جلسات و مکاتباتی انجام شده است اما یکی از دلایل فرسایشی شدن این مشکل این است که دکل ها قبل از ساخت و ساز در این منطقه وجود داشته است و بعدا افراد در محدوده دکل ها ساکن شده اند.

وی با اشاره به هزینه بالای انتقال این دکل ها اظهار داشت: جابجایی دکل ها حدود دو میلیارد تومان هزینه در بر دارد این در حالی است که عبورکابل ها از زیر زمین نیز چندین میلیارد تومان هزینه دارد و این مشکل گرهی است که با دو دست باز نمی شود و همکاری دستگاه های مختلفی از جمله وزارت نیرو، شهرداری، دولت و خود مردم ذینفع را می طلبد چرا که در سال های اول انقلاب مردم جایی خانه ساخته اند که حریم دکل برق بوده و بدون در نظر گرفتن زیرساخت ها 70 خانوار ساکن شده اند.

پورمهدوی گفت: تلاش زیادی برای رفع این مشکل انجام داده ایم از راهکار های قبل نتیجه نگرفتیم اما یک راهکار دیگر را با کمیته امداد امام خمینی(ره) مطرح ساختیم با مدیر املاک و مستغلات این اداره مکاتبه و دیدار کردیم. در این طرح پیشنهاد دادیم کمیته امداد که مقادیری زمین در آنجا دارد اراضی را با قیمت مناسب به ساکنان محدوده حریم واگذار کند تا هم به بافت الحاق شود و هم زمین ها را واگذار کنیم تا خودشان بسازند اما به علت عدم تخصیص اعتبار این طرح نیز به سرانجام نرسید.  

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر اساس قانون حفظ اراضی، مسئولیت حفظ و نگهداری اراضی کشاورزی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است . در قسمتی که ساخت و ساز غیر مجاز انجام می شود باید آنها پاسخ دهند اما ما به عنوان مسئول اداره ناظر بر امور از نظارت هم عدول کرده و در این حوزه به آنها کمک می کنیم و از امکانات بخشداری و پنج دهیاری گشت های نظارت بر ساخت و ساز های غیر مجاز را راه اندازی کرده ایم و در بخشی از مسئولیت مرتبط با آنها کمک می کنیم.

پورمهدوی تصریح کرد: در بخش مرکزی زمین ارزشمند بوده و ارزش افزوده آن بیشتر از انجام خدمات کشاورزی است، از سوی دیگر کمبود بارندگی و کاهش آب کشاورزی باعث می شود که کشاورزان به جای اینکه تلاش کنند الگوی کشت را تغییر دهند، وسوسه شوند  و در اراضی کشاورزی ساخت و ساز انجام دهند.

 افراد سود جو هم در این مسیر بیشتر آنها را تشویق به تغییر کاربری می کنند و با توجه به اینکه ارزش افزوده یک هکتار زمین پایین تر از اراضی مسکونی و تجاری است، زمین های کشاورزی به صنعتی و تجاری تبدیل می شوند.

وی در ارتباط با مشکلات محدوده متروی شهرری و ایجاد ترافیک و ازدحام و درگیری و مزاحمت های مسافربرها، اظهار داشت: در حوزه های چالشی سعی کرده ایم     گزارشی کامل به همراه تصویر موضوع تهیه و به مراجع ذیربط ارسال کنیم. مسئولیت این حوزه نیز مربوط به معاونت فنی و عمرانی شورای ترافیک فرمانداری است.

با توجه به قرار داشتن ایستگاه تاکسی خط متروی شهرری به ورامین، ضرورت دارد که برای کاهش این مشکل پایانه هایی در ایستگاه های جوانمرد قصاب و کهریزک هم ایجاد شود تا از خروجی ایستگاه شهرری و مشکلات آن کاسته شود.

وی محدوده جغرافیایی بخشداری مرکزی را از شمال به آزادگان، از غرب به اتوبان شهید هاشمی، از شرق به بخش خاوران و از جنوب غربی به کهریزک و بخش آفتاب دانست و بیشترین مشکل این بخش را روستاهای فاقد دهیاری دانست که به دلیل واقع شدن در حریم همان مقرراتی شامل آنها می شود که شامل یک قطعه باغ می شود و نباید هیچ ساخت و سازی در آن صورت بگیرد. حتی دیوار کشی و تعمیرات در آن نباید صورت بگیرد. شهرداری نیز فعلا متولی روستاهای فاقد دهیاری است و فقط متعهد به جمع آوری زباله و پسماند و رسیدگی به فضای سبز آن را دارد و ساخت و ساز به سختی انجام می شود.

نویسنده: علی اشرف خانلری

ارسال نظرات